ترامپ، اریکسون را به پرداخت رشوه به بیل کلینتون برای حمایت از ایران متهم کرد

دونالد ترامپ مدعی شد بیل کلینتون 750 هزار دلار از شرکت اریکسون برای حمایت از ایران رشوه دریافت کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از آر سی آر وایرلس، «دونالد ترامپ،» نامزد جمهوری خواهان آمریکا، هفته جاری مدعی شد «بیل کلینتون،» رئیس جمهور سابق آمریکا از شرکت «اریکسون» هزینه سخنرانی دریافت کرده است تا به این بهانه، مانع از این شود که این شرکت در فهرست تحریم های وزارت امور خارجه آمریکا قرار گیرد.

ادعای ترامپ قبلا هم در رسانه ها مطرح شده بود و شرکت اریکسون نیز همچون گذشته، این ادعا را رد کرده است.

اریکسون به بیل کلینتون 750 هزار دلار پرداخت کرد تا در نوامبر سال 2011 در اولین رویداد نشست شبکه های اجتماعی در هنگ کنگ سخنرانی کند.

شرکت سوئدی اریکسون اعلام کرد سخنرانان بسیاری را مد نظر داشته و در نهایت تصمیم گرفته است از بیل کلینتون دعوت کند زیرا قصد داشته با این کار «مدیران اجرایی کلیدی و نمایندگان امور آکادمیک، دولتی و صنعتی» را جذب کند.

ترامپ در گردهمایی روز دوشنبه خود در اوهایو گفت: اریکسون، بیل کلینتون را اجیر کرد تا درست چند ماه بعد از این که «وزارت امور خارجه در زمان هیلاری کلینتون شروع به افزودن کالاها و خدمات به فهرستی کرد که ایران را تحت تحریم های گسترده تر قرار می داد»، سخنرانی کند و تجهیزات این شرکت هنگام اعمال نهایی این تحریم ها در سال 2012، در فهرست اقلام تحریم شده قرار نگرفت.

اریکسون به شرکت ارتباطات سیار ایران و ایرانسل، که دو شرکت بزرگ تلفن همراه ایران هستند، خدمات و تجهیزات عرضه کرده است. در اواخر سال 2012، شرکت اریکسون اعلام کرد به تعهدات خود در خصوص قراردادهایی که با این دو شرکت دارد، عمل خواهد کرد ولی قصد ندارد قراردادهای خود را گسترش دهد.

این شرکت در پاسخ به گروه هایی که مدعی شده بودند ایران از خدمات اریکسون برای خدمات به نفع خود استفاده می کند، اعلام کرد: وضعیت مربوط به ایران، تاثیری بر تصمیم ما برای انتخاب بیل کلینتون نداشت. درست است که این مبلغ، قابل توجه بوده است اما باید به آن از منظر کشش کلینتون برای جذب جمعیت، موقعیت مکانی آن، و مدت آن، که فقط دو روز بوده است، نگاه کرد.

با این حال، سخنرانی کلینتون برای اریکسون، یکی از چندین موردی است که مخالفان او، اعمال نفوذ سیاسی می دانند. ترامپ با استفاده از مطالب کتابی به نام «پول نقد کلینتون»، این توجیه را برای هواداران خود در اوهایو بیان کرد: «در سال 2009، شرکت اریکسون بابت فروش تجهیزات به چند کشور، تحت فشار آمریکا بود. برخی از این کشورها از آن فناوری ها برای پایش و کنترل مردم خود استفاده می کردند. در ژوئن سال 2011، وزارت خارجه که در دستان هیلاری کلینتون بود، کالاها و خدماتی را به فهرست تحریم های گسترده خود علیه ایران و چند کشور دیگر افزود. طی این مدت، اریکسون حامی مالی سخنرانی بیل کلینتون شد و به او 750 هزار دلار پرداخت کرد که بالاترین مبلغ پرداختی شرکت بابت سخنرانی بود.»

در آوریل سال 2012، دولت اوباما با صدور فرمان اجرایی، فروش تجهیزات فناوری ارتباطی به ایران و سوریه را ممنوع کرد اما این تحریم ها، فعالیت های اریکسون در ایران را در بر نگرفت.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
آقا اجازه! سر ما چه بخور بخوریه و خودمون خبرنداریما! بابا مادیگه کی هستیم؟
آخرین اخبار