بیرجند؛

۹ شهریور، روز آخرین بازماندگان یوزپلنگ ایرانی

9 شهریور ماه روزی است که به نام آخرین بازماندگان یوزپلنگ ایرانی ثبت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛۹ شهریور به نام یوز آسیایی و یا به اسمی آشناتر یوزپلنگ ایرانی نام گذاری شده است.

این گربه سان که یکی از نادر ترین گربه سانان جهان است ،سومین گربه سان بزرگ ایران است که در حال حاضر سرنوشتی تقریبا مشابه شیر ایرانی و ببر مازندران در انتظار اوست.

در اواخر سال 1360 حفاظت از این گربه سان در دستور کار مسئولان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان خراسان قرار گرفت و اولین فاز حفاظت بین المللی در سال ۱۳۷۵ مطرح شد. سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل مذکور در سال 1377 و با کمک سازمان های بین المللی پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط با استفاده از کمک های مالی سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریور ماه ۱۳۸۰ تصویب شد.

بیش از ۴۰ سال تلاش کشورهای آسیایی برای حفاظت از یوز آسیایی تنها ایران است که همچنان سکونت گاه این گربه سان است و این افتخاریست برای ایران و ایرانی .

از سال ۱۳۸۶ و با پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و مشارکت گروه‌های مردمی حفاظت محیط زیست، روز ۹ شهریورماه به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام‌گذاری شد.

در روز نهم شهریورماه ١٣٧٣ یک ماده یوز به همراه سه توله اش برای نوشیدن آب به باغات شهر بافق نزدیک شدند که به علت عدم آگاهی و تصور اشتباه درباره این گونه، مورد حمله مردم غیربومی قرار گرفتند.

در این حادثه ماده یوز زخمی فرار کرد، یکی از توله‌ها در محل کشته شد و محیط بانان فقط توانستند دو توله یوز زخمی را نجات دهند که توله دیگر نیز در راه تهران جان داد. تنها توله به جا مانده از این واقعه، یک یوزپلنگ ماده بود که به پارک پردیسان تهران منتقل شد و «ماریتا» نام گرفت و این واقعه علتی شد برای نامگذاری این روز به اسم بزرگترین گربه سان زنده در ایران.

۹ شهریور به یادمان می‌آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد. ۹ شهریور یادآور عهدیست که برای حفاظت از آخرین بازمانده‌های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم.

۹ شهریور به ما یادآوری می‌کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال جهانیان داریم. ۹ شهریور وعده ما برای دست به دست هم دادن، هم قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.