«مهرواره تئاتر ماه» جان تازه‌ای به تئاتر مراكز استانی حوزه هنری داده است

مهیار هزارجریبی معتقد است: «مهرواره تئاتر ماه» توانسته جان تازه‌ای به تئاتر مراكز استانی حوزه هنری بدهد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مهیار هزارجریبی نویسنده و كارگردان نمایش «گل خون»، درباره‌ حضور این نمایش در «مهرواره تئاتر ماه» گفت: نمایش «گل خون» تولید جدیدی از حوزه هنری استان مازندران است كه اولین تجربه‌ اجرای خود را در «مهرواره تئاتر ماه» تجربه می‌كند و امیدوارم اجرای موفقی را پشت سر بگذاریم.
 
وی با اعلام اینكه تم نمایش «گل خون» مذهبی و عاشورایی است، توضیح داد: بشخصه علاقه‌ بسیاری به نمایش‌های آیینی- سنتی به‌خصوص تعزیه و مقتل‌خوانی دارم؛ و البته این علاقه در دوران كودكی‌ام ریشه دارد. مرحوم خاله‌ام همیشه حكایت بانو شهربانو را مثل لالایی برایم می‌خواند و این داستان از دوران طفولیت با روح من عجین شده است. از این رو در «گل خون» داستان عاشورا را از زاویه‌ دید بانو شهربانو، همسر امام حسین(ع)، و اسب امام روایت كرده‌ام و فكر می‌كنم كه برای مخاطب جذابیت‌‌‌‌‌‌ لازم را داشته باشد.
 
وی درباره‌ ساختار اجرایی نمایش اظهار داشت: «گل خون» نمایشی در سه اپیزود است كه پازل گونه و در هم تنیده روایت می‌شوند؛ سه داستان مستقل كه در انتهای نمایش، یك تصویر كلی و مشترك را برای تماشاگر می‌سازند. در نوشتن این نمایشنامه از چند نسخه تعزیه بانو شهربانو و نیز كتابی به قلم سیدمهدی شجاعی مدد گرفتم و تمام سعی‌ام بر آن بود تا نگاه متفاوتی را با موضوع عاشورایی به مخاطبم عرضه كنم.
 
این كارگردان مازندرانی پیرامون دشواری‌های نوشتن نمایشنامه‌های مذهبی گفت: معتقدم نوشتن درباره‌ موضوعات مذهبی مثل راه رفتن روی لبه تیغ است. تماشاگران ما با موضوع عاشورایی، نوستالژی و نزدیكی خاصی دارند و در نتیجه باید متنی را در این موضوع نوشت كه به‌دور از تكرار كلیشه‌ها بتواند حرف تازه و نویی برای مخاطب داشته باشد.
 
هزارجریبی با تحسین رویكرد مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حمایت همه جانبه از تئاتر استان‌ها خاطرنشان كرد: مهرواره تئاتر ماه به یمن حضور نیروهای پرتلاشی كه دغدغه‌ تئاتر استان‎ها را دارند امسال باشكوه‌تر و گسترده‌تر از سال گذشته در حال برگزاری است. سال گذشته دكتر امینی، مدیر وقت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، قدم خوب و محكمی را در برگزاری اولین دوره از رپرتوآر تئاتر استانی برداشتند و امسال نیز با مدیریت آقای كوروش زارعی كه خودشان از جنس تئاتر استان‌ها هستند و با مشكلات و مصائب هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها آشنایی كامل دارند، شاهد برگزاری رپرتوآری منظم و موثر هستیم. به‌راستی تلاش‌های آقای كوروش زارعی قابل تقدیر است.
 
مهیار هزارجریبی در پایان گفت: معتقدم «مهرواره تئاتر ماه» توانسته تا جان تازه‌ای به تئاتر استان‌ها بدهد و انگیزه‌های هنرمندان استان‌ها را مضاعف سازد.
 
شایان ذكر است نمایش «گِل خون» به نویسندگی و كارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران از روز دوشنبه- 15 شهریورماه، ساعت 18- در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.
 
همچنین جلسه‌ نقد و بررسی این نمایش نیز در همان روز دوشنبه با حضور مصطفی محمودی، مدرس و منتقد تئاتر و  حمیدرضا قنبری، روزنامه‌نگار و كارشناس تئاتر، در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری برگزار خواهد شد.
 
گفتنی است دومین «مهرواره‌ تئاتر ماه» (رپرتوآر تئاتر مراكز استانی حوزه هنری) با اجرای 9 اثر نمایشی از برگزیدگان تولیدات مراكز استانی حوزه هنری، از 31مرداد تا 16مهرماه 95 به دبیری توحید معصومی در تماشاخانه‌های «مهر» و «ماه» برگزار می‌شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار