ادعای ان‌ دی تی‌وی: کمپین هند برای انزوای پاکستان به دنبال حادثه یوری موفق بوده است

ان دی تی‌وی در مطلبی به سیر رخدادها میان هند و پاکستان در پی حادثه حمله به یک پایگاه نظامی در منطقه کشمیر و تشدید تنش‌ها میان دو طرف پرداخت.

ادعای ان‌ دی تی‌وی: کمپین هند برای انزوای پاکستان به دنبال حادثه یوری موفق بوده است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اِن‌ دی تی‌وی، هنوز چند ساعتی از خبر تأیید حضور نیافتن «نارندا مودی،» نخست‌وزیر هند، در نشست سران اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای آسیا (اس‌ای‌ای‌آرسی) که قرار است در پاکستان برگزار شود نگذشته بود که 3 کشور دیگر نیز از حضور در آن انصراف دادند.

بنابر این مطلب، با این شرایط باید برای برگزاری نشست مذکور در ماه نوامبر (31 روز منتهی به 11 آذر)، مکان دیگری انتخاب شود. 

به ادعای این مطلب، این تحریم نشان می‌دهد کمپین هند برای منزوی کردن پاکستان در سطح جهان به دلیل حمله اوایل ماه جاری میلادی به یک اردوگاه نظامی در شهر یوری در منطقه کشمیر--به ادعای هند از طریق مرز پاکستان--مؤثر واقع شده است.

در ادامه به 9 تحول جدید در خصوص این حادثه و روابط پرتنش دو طرف اشاره می‌شود.

1. شب گذشته دولت هند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در جلسه سران اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای آسیا شرکت نخواهد کرد. در این بیانیه آمده است: افزایش حملات تروریستی در منطقه شرایطی را ایجاد کرده است که برای برگزاری نوزدهمین نشست اس‌ای‌ای‌آرسی مساعد نخواهد بود.

2. اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای آسیا 8 عضو دارد که از میان آن‌ها بنگلادش، افغانستان و بوتان به دنبال اعلام خبر شرکت نکردن مودی در نشست مذکور، از حضور در آن انصراف دادند. همه این کشورها پاکستان را عامل ایجاد خشونت دانستند. افغانستان از «تروریسم تحمیلی» علیه مردم خود سخن گفت.

3. روز گذشته هند کمیسر عالی پاکستان را احضار کرد تا به او اطلاع دهد دو شهروند این کشور به اتهام کمک به 4 مهاجم حادثه یوری برای گذشتن از مرز بازداشت شده‌اند. این در حالی است که پاکستان هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است.

4. نارندا مودی متعهد شد حمله یوری را بی‌پاسخ نخواهد گذشت. به گفته او، واکنش نظامی به این حادثه در کار نخواهد بود؛ اما سایر اقدامات تلافی‌جویانه برای تنبیه پاکستان در دستور کار قرار دارد. 

5. بنابر اعلام هند، یکی از این اقدامات تلافی‌جویانه، استفاده از حداکثر آبی است که بر اساس قرارداد سند طاس به هند تعلق دارد. مقامات هند در همین زمینه گفتند: گرچه در زمان کنونی لغو این قرارداد غیرمحتمل است؛ اما غیرممکن نیست. «سرتاج عزیز،» مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان، اعلام کرد: این حرکت با «اقدام جنگی» برابر خواهد بود و در مقابله با آن از آژانس‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی درخواست مداخله کرده‌ایم.

6.   قرارداد سند طاس در سال 1960 با میانجیگری بانک جهانی به امضا رسید. بر اساس این قرارداد مالکیت 80 درصد آب رودهایی که به درون پاکستان می‌ریزند مانند چناب و سند یا ایندوس به این کشور داده شد. هند از آن زمان از سهم خود استفاده نکرده و همه آب این رودها را در اختیار پاکستان قرار داده است.

7. قرار است فردا مودی در جلسه‌ای با سران هند در خصوص شراکت تجاری با پاکستان تصمیم‌گیری کند. در سال 1996 هند پاکستان را بر اساس دستورالعمل‌های سازمان تجارت جهانی «کشور دوست بهره‌مند» اعلام کرد. پاکستان چنین امتیازی را برای هند قائل نشد.

8.  دوشنبه شب وزیر خارجه هند در ادامه کمپین علیه پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد جامو و کشمیر، بخشی از خاک هند هستند و به همین شکل باقی خواهند ماند.

9. در ماه اوت (31 روز منتهی به 10 شهریور) وزیر کشور هند در جلسه  اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای آسیا در اسلام‌آباد به رغم کاهش روابط میان دو طرف در پی تیراندازی به «برهان وانی،» فرمانده 22 ساله  جدایی‌طلبان کشمیر، شرکت کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار