تجاری سازی دستاوردهای دانش آموزی در مسیر تحقق/ افزایش ارائه مقالات دانش آموزی در زیست فناوری

رییس سومین جشنواره زیست فناوری دانش آموزی گفت: قصد داریم آموزش ها و نوع تربیت مربیان پژوهش‌سرا، به گونه ای باشد تا امکان تولید محصول و تجاری سازی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افتتاحیه سومین جشنواره زیست فناوری دانش آموزی با حضور مصطفی قانعی رئیس سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه و جمعی از مسیولان مربوطه در سالن همایش های کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب  برگزار شد.

در این مراسم، قانعی رییس ستاد جشنواره زیست فناوری با اشاره به اینکه هزار و 500 اثر برگزیده از 31 استان ارسال شده است، گفت: حدود 6 هزار اثر مربوط به زیست فناوری به این جشنواره واصل شده بود.

وی افزود: در فرهنگ سازی زیست فناوری اقدامات بسیار جدی شروع شده، از جمله اینکه 150 غرفه نمایشگاهی ، 40 کارگاه آموزشی و 20 تور علمی برگزار می شود به این امید که زیست فناوری را به عرصه دانش آموزی سوق دهیم.

قانعی اظهار داشت: در دهه های گذشته ما دغدغه رشد مقالات علمی را داشتیم اما طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم که دانش آموزان مقالاتی را بصورت انگلیسی در حوزه زیست فناوری ارائه می دهند.

رییس سومین جشنواره دانش آموزی زیست فناوری ادامه داد: در پی آن هستیم که این مقالات را به صورت یک مجله ارائه دهیم و داوران نیز از بین نخبگان این حوزه هستند.

وی یادآور شد: در پی آن هستیم که جریان زیست فناوری به سمت بخش دانش آموزی هدایت شود و ما استقبال می کنیم که دانش آموزان به سمت حوزه زیست فناوری گرایش پیدا کنند.

قانعی عنوان کرد: گران ترین شی در حوزه زیست فناوری مربوط به فاکتور 7 و 8 است که در حال حاضر گرمی به مبلغ یک میلیون دلار به فروش میرسد و در حال حاضر کل داروی مورد استفاده در این بخش 2 و نیم گرم است.

در حال حاضر برای اولین بار کارناوال علمی و فناوری راه اندازی میشود که نقش موثری در بهبود حوزه زیست فناوری و آشنایی دانش آموزان با این بخش دارد.

ارائه محتوای پویانمایی در جشنواره
قانعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی تفاوت چشمگیری با دوره‌های قبل دارد.

وی افزود: طی طول 2 سال گذشته برگزاری کارگاه‌هایی برای معلمان و دانش‌آموزان در سطح پژوهش‌سراها داشته‌ایم همچنین محتوای درسی را برای دانش‌آموزان و معلمان ایجاد کرده‌ایم.

رییس جشنواره زیست فناوری با بیان اینکه بیشترین آثار رسیده در جشنواره 2 سال پیش به 100 اثر هم نمی‌رسید اما اکنون6 هزار اثر از سوی دانش‌آموزان به این جشنواره رسیده که از این تعداد 1000 اثر را به دلیل کمبود امکانات و فضا پذیرفته شده است.

وی گفت: محتوای کتاب یا انیمیشن را در حوزه زیست فناوری ایجاد کرده و یا معلمان نیز که در این خصوص فعالیتی داشته‌اند در این جشنواره حضور دارند.

قانعی در خصوص تجاری سازی طرح‌ها ادامه داد: قصد داریم در پژوهش‌سرا، مربیانی برای آموزش دانش‌آموزان حضور داشته باشند تا آنها بتوانند محصول خود را وارد بازار کنند.

وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که اکنون در کشور انجام شده، این بوده که فقط برای افراد با تحصیلات کارشناسی به بالا اجازه تاسیس شرکت دانش‌بنیان و تجاری‌سازی داده می‌شود اما می‌توانیم با ترکیبی از معلم و دانش‌آموز، فضایی را ایجاد کنیم تا امکان تجاری‌سازی محصول فراهم شود.

رییس سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی ادامه داد:  بایدبخش مربوط به فناوری و پارک‌های فناوری و مراکز رشد هم به دانش‌آموزان متصل کنیم و این نقیصه وجود دارد که هنوز موفق به اتصال مراکز رشد و پارک‌های فناوری دانش‌آموزان نشدیم که تا 2 سال آینده این را نیز نهادینه می شود.

قانعی بیان کرد: مقالاتی که دانش‌آموزان ارائه داده‌اند به زبان انگلیسی نوشته شده که این مقالات منتشر می شود ضمن اینکه در دومین روز این جشنواره مهمانان خارجی از آثار این جشنواره بازدید می کنند.

رییس سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی اظهار کرد: چنانکه دانش‌آموزانی انیمیشن، پاورپوینت و طرح درسی را برای معلمان بنویسند ما از آنها خریداری کرده و در اختیار معلمان قرار می‌دهیم ضمن اینکه کتابی تهیه کرده‌ایم که مثال‌های متعددی در خصوص استفاده از نمونه‌های باکتری و جلبک و چگونگی استفاده کاربردی از آن تهیه کرده‌ایم.

وی گفت: آثاری که از معلمان و دانش‌آموزان خریداری می‌کنیم در سایت قرارداده تا هر معلم بتواند هنگام درس از آن استفاده کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار