شیراز؛

لایروبی آبراهه های تخت جمشید

آبراهه های مجموعه جهانی تخت جمشید لایروبی می شود.

به گزارش گروه استان های با شگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسعود رضایی منفرد سرپرست پایگاه تخت جمشید گفت: با کشف آبراهه‌های تخت جمشید در بخش خزانه که شیب بالای ۳۰ درجه را  دارد، آب‌های سطح بنای خزانه به بیرون از محوطه هدایت می شود.
وی با بیان اینکه با کاوش‌های انجام شده و بازگشایی آبراهه‌ها، مشکل آبگرفتگی این مجموعه به طور کامل برطرف شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین کاخهای این مجموعه کاخ آپادانا است که مسقف بوده و با شروع فصل بارندگی مشکلی برای آن به وجود نمی آید.
رضایی منفرد یکی از بزرگ‌ترین طرح های اجرا شده در مجموعه تخت جمشید را، طرح دفع آب های سطحی تخت جمشید دانست و تصریح کرد:احیای کانال‌های زیرزمینی بر اساس مجوزهای باستان‌شناسی، علاوه بر دسترسی به آبراهه‌های تخت جمشید در زمان هخامنشیان، رویکردی حفاظتی را برای این مجموعه به همراه داشته است.
وی ادامه داد: تا کنون تمام آبراهه های دو مجموعه تخت جمشید و نقش رستم لایروبی شده، و در این راستا آمادگی کامل وجود دارد که این دو بنا دچار آبگرفتگی نشود.
همچنین رضایی منفرد از چاپ 50هزار بروشور دو زبانه برای معرفی مجموعه جهانی تخت جمشید خبرداد و افزود: با توجه به استقبال گردشگران از اماکن تاریخی تخت جمشید، نقش رستم، موزه تخت جمشید، شهر استخر و نقش رجب 50 هزار برشور دو زبانه برای معرفی این محوطه های تاریخی چاپ شده که بین گردشگران ایرانی و خارجی برای معرفی بیشتر بناهای تاریخی هخامنشیان توزیع می شود.
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار