پست اینستاگرامی بعیدی‌نژاد درباره بازسازی خانه‌های تاریخی

حمید بعیدی نژاد گفت: سید اكبر حلی خدمت بزرگی به فرهنگ و هنر ایران زمین كرده و حركتی كه او با دستان خالی و با تلاش و سخت كوشی آغاز كرد امروز به یك نهضت مهم اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسیون گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید اکبر حلی معمار هنرمند کاشانی که شامگاه پنجشنبه در جمع ایرانیان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر کشورمان در لندن به تشریح ابعاد و ویژگی های معماری اصیل ایرانی و اسلامی پرداخته بود، در همین راستا حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس، در صفحه اینستاگرامش عکسی از خود در کنار سید اکبر حلی معمار مرمت کار بناهای تاریخی منتشر و  از این هنرمند تمجید کرد.

وی نوشت:
"تا سال 1373 چیزی بنام بازسازی خانه های تاریخی وجود خارجی نداشت و این خانه های تاریخی كه سالها پیش از این خانه بزرگان كاشان بودند، مدتها به شكل خانه جمعی كارگران فصلی درآمده بودند و پس از چند سال حتی برای اینكار هم كارآیی نداشتند و لذا یكی یكی بصورت مخروبه در می آمدند و خون به دل معماران كهن شهر می كردند. اما در این سال مهندس محلوجی وزیر وقت معادن و فلزات كه خود اهل و دوستدار فرهنگ كاشان بود از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برای بازدید شهر دعوت می كنند و نظر ایشان را به یكی از همین خانه های تاریخی تخریب شده جلب می كنند. وقتی آیت الله هاشمی رفسنجانی حسرت خود را از این واقعه تلخ ابراز می كنند، ایشان میفرمایند این تنها نمونه ای از خانه های تاریخی كاشان است كه تخریب شده اما دهها نمونه از این خانه های تاریخی هستند كه همین الان در حال تخریب هستند و كسی بفكر آنها نیست كه خانه تاریخی طباطبایی ها یكی از آنهاست. آیت الله با تأملی میفرمایند اگر كسی پیدا شود كه ظرف ده ماه این خانه را كه تنها حدود بیست درصد از آن باقیمانده و تقریبا در آستانه تخریب كامل قرار دارد بازسازی نماید من قول میدهم بودجه ای از دولت برای حمایت از بازسازی خانه های تاریخی كاشان اختصاص دهم. و آنجا سید اكبر حلی ایستاده بود، معماری بزرگ كه نه تنها با عشق و فداكاری خانه طباطباییها را در همان زمان بازسازی كرد بلكه با این كار توانست با جلب حمایت آیت الله خانه های تاریخی بزرگ دیگری را از تباهی و تخریب نجات دهد. خداوند آیت الله هاشمی رفسنجانی را رحمت كند كه نشان دادند چگونه تصمیم ساده ی یك سیاستمدار و مدیر عالی می تواند تاثیراتی مهم در تاریخ هنر و فرهنگ كشور داشته باشد. استاد سید اكبر حلی خدمت بزرگی به فرهنگ و هنر ایران زمین كرده است و حركتی كه او با دستان خالی و با تلاش و سخت كوشی آغاز كرد امروز به یك نهضت مهم اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است. او با حمایت از مسئولین توانست چهره ی كاشان را تغییر دهد و نسل امروز كاشان را به گذشته خود متصل نماید و این فرصت را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم نمود كه با معماری ایران آشنا شوند. با این پیشینه ما استاد حلی را به شهر لندن دعوت كردیم تا علاوه بر ایرانیان علاقمندان خارجی هنر و معماری ایران را نیز با این نهضت عمیق فرهنگی آشنا نماید. در دو جلسه ای كه ایشان با علاقمندان انگلیسی و ایرانی هنر و معماری ایران داشتند همه بدون تردید شیفته شخصیت و ذوق هنری و معماری وی شدند و خدمات بزرگ ایشان را ستودند. ضمن آرزوی طول عمر، موفقیت ایشان در تداوم این حركت اصیل را خواستاریم"

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار