مذاکرات قبرس از سر گرفته می‌شود

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد مذاکرات قبرس برای حل مسئله این جزیره مورد مناقشه در ماه ژوئن از سر گرفته می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی‌آرتی ترکیه، سران دو بخش ترک و یونانی‌نشین قبرس با دبیرکل سازمان ملل دیدار کردند.«مصطفی آکینجی» و «نیکوس آناستاسیدس» به دعوت آنتونیو گوترش به منظور گفتگو درباره بن‌بستی که در روند مذاکرات قبرس بروز کرده است به نیویورک سفر کرده‌اند. 

مصطفی آکینجی پیش از این نشست در گفتگو با خبرنگاران اصرار بخش یونانی‌نشین را بر برخی پیش شرط‌ها علت بروز این بن بست دانست. 

وی تاکید کرد: ما درباره حل مسئله قبرس کاملا مصمم هستیم. ما انتظار داریم و امیدواریم کنفرانسی که ماه ژانویه با هدف حل مسئله قبرس در ژنو برگزار شد بار دیگر برگزار شود. 

وی گفت: در صورت پایبندی به اصولی که فوریه 2014 میلادی درباره آنها توافق شد و بیانیه‌ای که 12 ژانویه در کنفرانس ژنو صادر شد، راه هموار خواهد شد.
آناستاسیدس رئیس جمهور قبرس جنوبی نیز گفت: برای گفتگوی سازنده به نیویورک آمده ایم. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در پایان نشستی که سه ساعت به طول کشید به همراه آکینجی و آناستاسیدس در مقابل خبرنگاران حاضر شد.

وی گفت: در چارچوب تصمیماتی که 12 ژانویه در ژنو اتخاذ شد درباره برگزاری دوباره کنفرانس قبرس به توافق رسیدیم. موضوع تامین امنیت و تضمین‌ها برای همه طرف‌ها دارای اهمیت حیاتی است. پیشرفت‌ها در این زمینه و دستیابی به توافق کلی به لحاظ تامین اعتماد میان دو بخش قبرس عنصری مهم است.
 
دبیر کل سازمان ملل گفت: اسپن بارث ایده، مشاور ویژه در امور قبرس، با طرفین در زمینه تهیه متن مشترکی که چارچوب گفتگوهای مرتبط با امور امنیتی و تضمین ها را مشخص می کند، رایزنی خواهد کرد. 

گوترش گفت: سران دو بخش قبرس توافق کردند در ماه ژوئن گفتگوها را درباره همه مسائل مهم از قبیل مالکیت، توزیع قدرت و اختیارات و قلمرو در مذاکراتی که در ژنو برگزار خواهد شد، گفتگو کنند. 

دبیر کل سازمان ملل گفت: با مقامات یونان، ترکیه،‌ انگلیس و اتحادیه اروپا نیز گفتگو خواهم کرد.

جزیرۀ قبرس حدود چهل سال پیش (1974 میلادی) با مداخلۀ نظامی ترکیه به دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین تقسیم شد.

بخش یونانی‌نشین از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته‌شده و هم‌اکنون عضو اتحادیه اروپاست ولی بخش ترک‌نشین به‌ غیر از ترکیه از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته‌ نشده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار