ساخت نخستین روبات فضانورد برای سفر به سیاره سرخ+ تصاویر

محققان ناسا نمونه اولیه روباتی انسان نما را طراحی کرده اند و امیدوار هستند در سال های آینده این روبات به همراه فضانوردان راهی سیاره سرخ شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روبات انسان نمای ناسا به نام Valkyrie قابلیت راه رفتن و حرکت برروی سطوح ناهموار سیاره مریخ را دارد و اکنون در مرحله تست ارزیابی برای بررسی عملکرد آن در محیطی شبیه سازی شده در زمین است.

در ساخت این روبات از برترین فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده شده و دارای سنسورهای LIDAR، نوعی حسگر لیزری برای مشاهده موانع روبه رو، اندازه گیری آنها و تشخیص مسیر صحیح حرکت است.

ساخت نخستین روبات انسان نمای فضانورد برای سفر به سیاره سرخ+ تصاویر

محققان ناسا هدف از ساخت این روبات را کمک به فضانوردان راهی سفر به سیاره مریخ عنوان کرده اند و اینکه روبات بتواند ماموریت‌های مختلفی را در حین اقامت در آن سیاره انجام دهد.

این روبات دارای ۲۸ مفصل کنترل شونده است که گشتاور حرکتی بالایی دارند و نیز ۲۰۰ سنسور در پا، سر، بازو‌ها و شکم این روبات نصب شده است که انعطاف حرکتی مطلوبی را به آن می‌دهد.

همچنین دوربین هایی قوی و به تعداد زیاد در بدنه روبات کار گذاشته شده که توسط آنها اطلاعات مناسبی از سطح مریخ را در اختیار دانشمندان می‌گذارد.

ساخت نخستین روبات انسان نمای فضانورد برای سفر به سیاره سرخ+ تصاویر

منبع تامین انرژی این روبات یک باتری است که در کوله پشتی او قرار داده شده و به آن اجازه فعالیت و کارهای اجرایی به مدت یک ساعت را می‌دهد.

کارشناسان در تلاش هستند تا با بهره گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی قدرت تعامل روبات را با انسان‌ها افزایش دهند.

ساخت این روبات حاصل تلاش مشترک بین دانشمندان ناسا و دانشگاه ادینبورگ کشور اسکاتلند است.

هزینه ساخت این روبات تاکنون حدود ۲ میلیون دلار بوده و کارشناسان اعتقاد دارند در صورت افزودن قابلیت‌های جدید به آن هزینه نهایی ساخت افزایش پیدا می‌کند.

در ساخت این روبات از موادی استفاده شده تا مانند مریخ نورد کنجکاوی دربرابر تشعشات کیهانی مقاوم باشد و در هوای خشک و اسیدی سطح سیاره مریخ ذوب نشود.

ساخت نخستین روبات انسان نمای فضانورد برای سفر به سیاره سرخ+ تصاویر

محققان اعتقاد دارند این روبات را می‌توان قبل از ارسال سفینه سرنشین دار به مریخ به این سیاره اعزام کرد تا به کمک آن به تحقیق در خصوص چگونگی اعزام فضانوردان انسانی پرداخت.

گفتنی است، سفربه سیاره مریخ با پیشرفته‌ترین سفاین فضایی حداقل ۹ ماه به طول می‌انجامد و امکان بیمار شدن فضانوردان به دلیل دریافت اشعه‌های کیهانی و تسریع پیر شدن سلول‌های بدن و ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و مشکلات قلبی عروقی وجود دارد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار