ابراهیم جعفری: عراقی‌ها به تنهایی پیروزی در موصل را بدست آوردند/ ما به نیروهای بسیج مردمی افتخار می‌کنیم

وزیر خارجه عراق در اظهاراتی اعلام کرد این کشور به نیروهای بسیج مردمی خود افتخار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، که در وین به سر می‌برد در گفت‌و‌گو با این روزنامه رعایت حال کشورهای همسایه را در پرداختن به پرونده کُرد‌ها خواستار شد و با اشاره به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق -که قرار است ماه سپتامبر آینده برگزار شود- درباره هرگونه حرکت غیرمنطقی که موجب خشم این کشور‌ها شود هشدار داد.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره همه‌پرسی کردستان عراق تاکید کرد: عراق مثل گذشته نیست. امروز کرد‌ها از همه حقوق خود برخوردارند و بعد از سقوط رژیم مخلوع، رئیس جمهور «جلال طالبانی» کُردزبان بود و رئیس جمهور دوم «فواد معصوم» نیز کردزبان است. کرد‌ها در سه قوه و وزارت خانه‌های کلیدی و پارلمان نیز حضور دارند. نه فقط کرد‌ها بلکه همه قومیت‌ها.

جعفری افزود: هرکسی که می‌خواهد نظر خود را بیان کند این حق را دارد. ملت عراق یکپارچه هستند؛ اما قومیت‌های عراقی متعددند. جامعه عرب زبان، کردزبان و ترکمن‌ها در عراق زندگی می‌کنند. مانع یا عامل سرکوب کننده در برابر رای‌گیری یا همه‌پرسی وجود ندارد و در این مورد حاکمیت با قانون است. ما با هر چه که طبق قانون باشد موافقیم و با هرچه برخلاف آن باشد مخالف هستیم.

وی تاکید کرد هنگام پرداختن به پرونده کرد‌ها باید این قضیه را در نظر گرفت که عراق از سایر جوامع کردزبان در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، ایران، سوریه و روسیه جدا نیست و هر حرکت غیرمنطقی باعث ایجاد خشم و اتخاذ مواضع منفی از سوی آن‌ها خواهد شد. از این رو باید به ندای زمانه گوش فرا دهیم و برای هر اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم زمان کافی در نظر بگیریم.

وزیر خارجه عراق خاطرنشان کرد امروز کُرد‌ها شهروند درجه دو نیستند و از همه حقوق سایر شهروندان برخوردارند و نگرانی برای حقوق آنان یا ترکمن‌ها، عرب‌ها، شیعیان و سنی‌ها وجود ندارد.

ابراهیم جعفری ضمن تکذیب مطرح شدن خواسته‌هایی از جانب طرف‌های درگیر در جنگ علیه داعش در ازای مشارکت در این جنگ، تاکید کرد که عراق به آن‌ها هیچ وعده‌ای نداده است. عراقی‌ها به تنهایی این پیروزی را به دست آوردند. ما در زمان نیاز زمینه را برای ورود مستشاران و پشتیبانی هوایی (ائتلاف بین المللی) فراهم کردیم، اما این عراقی‌ها بودند که پیروزی را به دست آوردند هرچند این پیروزی فقط متعلق به عراقی‌ها نیست.

وی همچنین از سفر خود به وین برای دخالت در قضیه دو تن از اعضای بسیج مردمی که در دادگاهی در اتریش با اتهام تروریستی به زندان محکوم شده‌اند دفاع کرد و گفت: ما با اصل دستگاه قضایی مشکلی نداریم، اما از سوی دیگر با بازداشت شهروندان عراقی در پی عضویتشان در بسیج مردمی که یک سازمان انسانی است و در به دست آمدن پیروزی بر داعش نقش داشته غافلگیر شدیم.

وزیر خارجه عراق افزود: ما وظیفه خود دیدیم که مقامات اتریش را از این مسائل آگاه کنیم و ماهیت قانونی بسیج مردمی را به اطلاع آن‌ها برسانیم؛ زیرا پارلمان عراق به (الحاق آن به نیروهای نظامی عراق) رای داده است و این سازمان بر اساس سیاست‌های دولت و زیر نظر نخست وزیر فعالیت می‌کند.

جعفری اتهام ارتکاب جنایات ضد انسانی در نبرد را که سازمان‌های حقوقی بین المللی مانند عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر علیه بسیج مردمی مطرح می‌کنند رد کرد و گفت: بسیج مردمی بخشی از نیروهای مسلح عراق است که ما به نیروهای آن افتخار می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار