اعتراض روسیه به رومانی در خصوص ممانعت از ورود هواپیمای حامل «روگوزین» به حریم هوایی این کشور

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به منع ورود هواپیمای حامل معاون نخست‌وزیر این کشور به حریم هوایی رومانی اعلام کرد.

اعتراض شدید روسیه به رومانی در خصوص ممانعت از ورود هواپیمای حامل «روگوزین» به حریم هوایی این کشوربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای به منع ورود هواپیمای حامل دمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه به حریم هوایی رومانی به شدت اعتراض کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است مقامات رومانی به هواپیمای روسی که در چارچوب پروازهای منظم خود از مسکو به کیشیناو پایتخت مولداوی می رفت، اجازه ورود به حریم هوایی کشورشان را ندادند. مقامات رومانی برای توجیه این اقدام خود اعلام کردند هواپیمای یادشده حامل فردی بوده که نامش در فهرست سیاه قرار داشته است.

دمیتری روگوزین و هیئت همراه وی که متشکل از یکصد و شصت نفر بود به منظور دیدار با ایگور دودون، رئیس جمهور مولداوی که از حامیان روسیه است، به کیشیناو می رفتند.

این مسئول بلندپایه روسیه در فهرست افراد حقیقی و حقوقی است که اتحادیه اروپا آنها را در اعتراض به دخالت‌های روسیه در اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه تحریم کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه با محکوم کردن این اقدام مقامات رومانی آنها را متهم کرد با این کار خود جان مسافران هواپیما را به خطر انداخته اند. وزارت خارجه روسیه تاکید کرد این اقدام دولت رومانی آشکارا یک حرکت تحریک آمیز بود که می تواند به روابط و مناسبات دو کشور لطمه وارد کند.

دیپلماسی روسیه در این بیانیه از مقامات رومانی خواست درباره این ماجرا تحقیقات عمیق انجام دهند و توضیحات قانع کننده بدهند.

روابط میان روسیه ، اتحادیه اروپا و آمریکا از آوریل سال دو هزار و چهارده در پی متشنج شدن اوضاع در اوکراین، رو به تیرگی نهاد و با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به اندازه ای تشدید شد که که از پایان جنگ سرد به این طرف بی سابقه بود. با آغاز بحران اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در اعتراض به مداخله روسیه در اوکراین، تحریم هایی بر ضد مسئولان سیاسی و اقتصادی روسیه و شرکت های این کشور اعمال کردند و دولت روسیه نیز در اقدامی تلافی جویانه واردات محصولات غذایی و کشاورزی را از این کشورها ممنوع کرد.

 

انتهای پیام/

 

تیره شدن روابط روسیه و رومانی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار