وزارت خارجه روسيه: تاخیر در صدور روادید از سوی آمریکا بهانه جویی است

سخنگوی وزارت خارجه روسيه از اقدام سفارت آمريکا در کاهش صدور رواديد برای شهروندان روس انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در صفحه فیس بوک خود از اقدام سفارت آمریکا در کاهش صدور روادید برای شهروندان روس انتقاد کرد و آن را بهانه جویی دانست. 

ماریا زاخارووا گفت: به محض اقدام روسیه در واکنش به اقدامات آمریکا درباره اموال دیپلماتیک روسیه در آمریکا، آمریکایی ها شروع به آزار شهروندان روس و پیچیده و طولانی کردن روند صدور ویزا کرده اند. 

وی افزود: مطالب درز شده از واشنگتن حاکی از آن است که کاهش شمار کارکنان آمریکایی در سفارتخانه این کشور به برنامه های گردشگری شهروندان روس ضربه خواهد زد. در این صورت، سوال اینجاست که صدها نفر از کارکنان هیئت آمریکایی در روسیه چه کاری انجام می دادند؟ این برای یک دیپلمات، سوال مناسبی نیست ولی در شرایط فعلی، اوضاع فراتر از مسائل نزاکتی رفته است. این سوال را صریح می پرسم نه به خاطر اینکه پاسخ آن را نمی دانم بلکه به این خاطر که به نکته اساسی اشاره و به همکاران آمریکایی درباره موضوع جاسوسی دیپلمات های آمریکایی که کلاه گیس به سر کرده بودند، یادآور شوم. در صورتی که موضوع تعداد کارکنان و خدمات کنسولی مطرح نشده بود، هرگز این سوال را مطرح نمی کردم.

زاخاروا در ادامه افزود: ما تاکنون از همکاران آمریکایی خود چیزی درباره تعداد دقیق کارکنان دیپلماتیک و کنسولی در روسیه نشنیده ایم. در همین حال، این مساله برای بحث های عمومی و صدور ویزا اهمیت دارد؛ از این رو، وقتی ما اعلام می کنیم کاهش شمار کارکنان بر فرایند صدور ویزا تاثیر دارد، منطقی است که به صورت رسمی شمار دقیق یا تقریبی کارکنان خود در روسیه را اعلام کنند. در رسانه ها آمده است که شمار کارکنان و دیپلمات های آمریکایی در روسیه هزار و دویست نفر است. تایید یا تکذیب رسمی در این خصوص آورده نشده است. وزارت خارجه آمریکا شمار کارکنان را به دلایلی مخفی کرده است. علت چیست؟ روسیه اعلام کرده است که شمار کارکنانش در آمریکا چهارصد و چهل و پنج نفر هستند و می خواهد آمریکا نیز همین میزان را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین خاطر نشان کرد ارتباط بین کاهش شمار کارکنان و صدور ویزا نمی تواند منطقی باشد زیرا به صورت خاص از آمریکا خواسته نشده است چه کسانی را به کشورشان بازگردانند و اگر آمریکا تصمیم را بر این گرفته است که افراد مرتبط با صدور ویزا را بازگرداند، موضوع حاکمیتی برای آمریکاست نه تصمیمی که به آنان تحمیل شده باشد.

این را نیز باید خاطر نشان کرد که میزان صدور ویزا برای شهروندان آمریکایی برای دیدار از روسیه، یک و نیم تا دو برابر بیشتر از میزان صدور ویزا برای شهروندان روس برای دیدار از آمریکا بود.

 

 

انتهای پیام/

انتقاد روسیه از اقدام سفارت آمریکا در کاهش صدور روادید برای روس ها

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار