اظهارات نسنجیده جانسون درباره لیبی برای او دردسرساز شد

«بوریس جانسون» سخنانی عجیب و شرم‌آور درباره لیبی به زبان آورد که این اظهارات، انتقادهای گسترده‌ای علیه او به همراه داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی؛ «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه انگلیس، درباره لیبی اظهار کرد: شهر سرت لیبی می توان «دبی آینده» باشد و سرمایه گذار و گردشگران بسیاری را به خود جذب کند، البته به شرط آنکه نخست جسد مردگان در این شهر جمع آوری شود.

بوریس جانسون این سخنان را ‌ در میان گروهی از نمایندگان محافظه‌کار که در کنفرانس سالانه این حزب در منچستر شرکت کرده بودند، بیان کرد. سپس وی به سفر ماه اوت خود به لیبی اشاره کرد و گفت بازرگانان انگلیسی خواستار سرمایه‌گذاری در شهر سرت هستند.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه گفت: لیبی کشور فوق العاده ای است. شن‌هایی با رنگ استخوانی، دریای زیبا و جوانانی با استعداد دارد؛ واقعا زیباست.

نمایندگان لیبرال دموکرات و حزب کارگر انگلیس خواستار برکناری فوری بوریس جانسون به دلیل بیان این سخنان نسنجیده شدند. اما برخی دیگر در حزب محافظه کار معتقدند برکناری جانسون در شرایط کنونی موجب تضعیف «ترزا می»، نخست وزیر انگلیس، برای اجرایی کردن طرح برکسیت می شود و این کار به صلاح دولت نیست.

«امیلی تورنبری»، وزیر خارجه دولت سایه، یکی از منتقدان جانسون است که بر برکناری وی اصرار می‌کند. او از قانونگذاران حزب کارگر است و درباره اظهارات اخیر جانسون گفت: برخورد وزیر خارجه با کشته شدگان در سرت و شوخی با آنها، پیش از آنکه تاجران انگلیسی بتوانند این شهر را به یک تفرجگاه ساحلی تبدیل کنند، به طرز باور نکردنی سنگدلانه و ظالمانه است.

تورنبری در ادامه افزود: زمانی می‌ رسد که باید به تمسخر کردن ها خاتمه دهیم؛ زیرا اگر جانسون فکر می کند اجساد آن سربازان دولتی شجاع و آن غیرنظامیان بی ‌گناه که در سرت کشته شدند موضوع جالبی برای شوخی کردن هستند، دیگر جایی در وزارت خارجه انگلیس ندارد.

سرت شهری ساحلی است که دسامبر گذشته از حضور تروریست های داعش پاکسازی شد. سفر جانسون به سرت، طرابلس و بنغازی نخستین سفر یک وزیر خارجه انگلیس به لیبی از سال ۲۰۱۱ محسوب می شود.

«جو اسوینسون»، رئیس روابط خارجی لیبرال دموکرات‌ های انگلیس، نیز با «تورنبری» هم عقیده بوده و تاکید کرد جانسون مهارت‌ های لازم برای امور دیپلماتیک را ندارد و از ترزا می خواست وی را اخراج کند.

«اسوینسون» درباره سخنان جانسون گفت: این اظهارات به شدت بی ‌احساس درباره مساله ای به این مهمی مدرک دیگری است که نشان می‌ دهد بوریس مناسب این شغل نیست. ترزا می باید  او را  اخراج کند.

جانسون به اعتراضات واکنش نشان داد و با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت افراد ناآگاه و ناآشنا به لیبی با واقعیت خطرناک در سرت بازی سیاسی می‌کنند. واقعیت این است که با توجه به تله‌ های انفجاری‌ که در سرت کار گذاشته شده، جمع آوری اجساد تروریست های داعشی سخت ‌تر شده است. انگلیس نقش مهمی در روند بازسازی لیبی ایفا می‌ کند و به همین دلیل است که من دو بار به این کشور سفر کردم.

انتهای پیام/

اظهارات جنجالی جانسون درباره سرت لیبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار