برنده نوبل صلح: همه باید ماهیت مرگبار یک رویارویی هسته‌ای را برای بشریت درک کنند

رئیس «پویش بین‌المللی برچیدن تسلیحات هسته‌ای» با اشاره به افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، درک ماهیت مرگبار احتمال وقوع یک جنگ اتمی را خواستار شد.

برنده نوبل صلح: همه باید ماهیت مرگبار یک رویارویی هسته‌ای را برای بشریت درک کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: ربکا جانسون، رئیس «پویش بین‌المللی برچیدن تسلیحات هسته‌ای» که جایزه نوبل صلح امسال را به خود اختصاص داده است، گفت: در حالی که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در پی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی رو به افزایش است و آمریکا نیز سرگرم بررسی بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به کره جنوبی است، همه باید ماهیت مرگبار یک رویارویی هسته‌ای را برای بشریت درک کنند.

او افزود تنها پاسخ به خطر تسلیحات هسته‌ای، از بین بردن آن‌ها در چارچوب پیمانی است که ماه ژوئیه با اکثریت آراء در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

رئیس این پویش بین‌المللی در ادامه سخنانش با تاکید بر اهمیت افزایش آگاهی مردم درباره خطر‌های ناشی از تسلیحات هسته‌ای تصریح کرد: «فقط ۹ کشور در جهان وجود دارند که اینگونه تسلیحات کشتار جمعی را در اختیار دارند. این تسلیحات تهدیدی برای صلح و بقاء همه ما است. ما باید از این دولت‌ها بخواهیم زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خودشان را کاهش دهند یا از بین ببرند.»

جانسون در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دستیابی به هدف نهایی برچیده شدن تسلیحات هسته‌ای چگونه امکانپذیر خواهد بود، گفت: «دستیابی به این هدف به زمان نیاز دارد، اما اکنون در مقایسه با سال‌های قبل، به آن نزدیک شده‌ایم؛ چرا که تهدید‌های لفظی واشنگتن و پیونگ‌یانگ درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای، مردم را نگران کرده است. هیچکدام از آن‌ها نمی‌خواهند از موضع خود کوتاه بیایند.  آنچه ما اکنون با آن روبرو هستیم وجود رهبرانی ضعیف است؛ زیرا رهبرانی که تنها به تسلیحات هسته‌ای متکی‌اند، ضعیف هستند. به همین علت شرایط کنونی وضعی خطرناک است.»

او افزود پیمان تصویب شده در سازمان ملل متحد تلاش‌ها را تشویق به احیای مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی و همچنین مذاکرات به بن‌بست رسیده آمریکا-روسیه درباره کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خودشان، خواهد کرد.

رئیس «پویش بین‌المللی برچیدن تسلیحات هسته‌ای» تصریح کرد: «ما همچنین خواستار اجرای پیمان منع فراگیر آزمایش هسته‌ای هستیم؛ زیرا این پیمان تاکید می‌کند تسلیحات هسته‌ای هم غیراخلاقی و هم غیرقانونی است. هر کسی که تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای کند یا چنین تسلیحاتی را به کار گیرد باید به جرم جنایت علیه بشریت در دادگاه لاهه پاسخگو باشد.»

جانسون همچنین تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم تسلیحات هسته‌ای برچیده شود تا جهان به مکانی برای جنگ‌های متعارف خونبارتر تبدیل شود. ما خواستار برچیده شدن علل جنگ هستیم. ما خواستار راه حل‌های سیاسی و دیپلماتیک برای مناقشات و درگیری‌ها هستیم.»

شایان ذکر است پویش بین‌المللی برچیدن تسلیحات هسته‌ای به علت تلاش برای جلب توجه‌ها به پیامد‌های انسانی فاجعه بار هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای و تلاش برای دستیابی به پیمانی برای ممنوعیت چنین تسلیحاتی توانست جایزه نوبل صلح ۲۰۱۷ را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/

برنده نوبل صلح خواستار درک ماهیت مرگبار رویارویی هسته‌ای برای بشریت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار