تصویب لایحه ممنوعیت طلاق شفاهی در مجلس عوام هند

مجلس عوام هند لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن مردانی که زنان خود را با سه بار گفتن کلمه طلاق به اصطلاح سه طلاقه می‌کنند، به ۳ سال حبس محکوم می‌شوند.

تصویب لایحه ممنوعیت طلاق شفاهی در مجلس عوام هندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی‌ای پی، مجلس عوام هند لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن طلاق شفاهی میان مسلمانان این کشور ممنوع می‌شود. این لایحه قانونی به مسلمانان (اهل تسنن)‌ هند اجازه نخواهد داد با جاری کردن عبارت طلاق برای سه بار بر زبان و مخاطب قراردادن همسرشان وی را طلاق دهند.

با تصویب این قانون در هند مردان مسلمانی که در این کشور بخواهند همچون گذشته با بر زبان آوردن عبارت طلاق، همسران شان را طلاق دهند به سه سال زندان محکوم خواهند شد. لایحه ممنوعیت طلاق زبانی همسران در هند بعد از ماه‌ها بحث و گفتگو و بررسی این لایحه در دادگاه عالی این کشور تصویب شد.

حدود صد و هفتاد میلیون نفر از جمعیت هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند که بر اساس قوانین شخصی اسلامی مسائل و اختلافات زندگی شخصی شان را رفع می‌کنند. بر اساس یکی از این قوانین مردان مسلمان (اهل تسنن) می‌توانند با جاری کردن عبارت طلاق بر زبان به تعداد سه بار حکم طلاق از همسران شان را خودشان جاری کنند و از آن‌ها جدا شوند. به این ترتیب مردان مسلمان در هند برای جدایی از همسران شان نیازی به مراجعه به دادگاه‌ها ندارند.

شماری از احزاب هند از دولت نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور به علت آن که این لایحه را قبل از تصویب با آن‌ها بررسی نکرده است انتقاد می‌کنند.

لایحه‌ای که مجلس عوام هند درباره ممنوعیت طلاق زبانی یا شفاهی در این کشور تصویب کرد برای نهایی شدن باید در مجلس اعیان هم تصویب شود تا تبدیل به قانون شود.

بیش از بیست کشور مسلمان در جهان از جمله پاکستان و بنگلادش هم طلاق شفاهی همسران را در میان شهروندان مسلمان خود ممنوع کرده اند. اما این قانون در هند که به شهروندان خود اجازه می‌دهد در مسائل شخصی مانند ازدواج از اصول مذهبی خودشان تبعیت کنند همچنان ادامه داشته است.

زنان مسلمان هندی تاکنون بارها نسبت به تضییع حقوق خود بواسطه طلاق شفاهی به دادگاه‌های این کشور شکایت کرده‌اند. اما در صورت تصویب نهایی این قانون، آنها می‌توانند پس از سه طلاقه شدن از سوی شوهران خود، برای ایفای حقوق قانونی خود از جمله دریافت مهریه یا پذیرش حضانت فرزندان به دادگاه شکایت کنند.

گفتنی است دادگاه عالی هند نیز در ماه اوت سال جاری پس از چندین دهه سرانجام طلاق دادن زنان مسلمان هندی از سوی شوهرانشان با 3 بار تکرار کردن کلمه "طلاق" را مغایر با قانون اساسی این کشور اعلام کرد.

انتهای پیام/

طلاق شفاهی در هند جرم شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار