عملیات احیای دیوار جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی ماه انجام می‌شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان زنجان از آماده سازی و احیای بخشی از دیوار و خواناسازی برج و باروی قسمت جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی ماه سال جاری خبر داد.

خواناسازی و احیای دیوار جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی ماه انجام می‌شودبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از آماده‌سازی و احیای بخشی از دیوار و خواناسازی برج و باروی قسمت جنوبی گنبد سلطانیه تا پایان دی ماه سال جاری خبر داد.

گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان از دو دروازه جنوبی و شمالی برخوردار بوده است که طبق گفته کارشناسان، دروازه جنوبی مختص رفت و آمد امیران و پادشاهان و دروازه شمالی مربوط به بار عام و مراجعات مردمی بود.

شهر سلطانیه در زمان پایتخت ایلخانیان درحالی در اوج رونق و فعالیت به سر می برد که گفته می شود، روزانه بیش از 12 هزار نفر از دروازه های شهر و گنبد تردد می‌کردند. از همین رو کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی برای کسب اطلاعات بیشتر از چگونگی ارتباط این شهر با مردم به خواناسازی برج و بارو و دیوار جنوبی گنبد سلطانیه روی آوردند.

رحمتی مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، در خصوص خواناسازی و آماده سازی و احیای دیوار جنوبی گنبد سلطانیه گفت: با توجه به اینکه گنبد سلطانیه در دوره ایلخانیان دارای دو دروازه اصلی بوده است، احیای این دروازه ها و برج و باروها می تواند نحوه خدمات و مراجعات عمومی و چگونگی ارتباط گنبد، برج و قلعه را با مردم بازنمایی کند.

وی افزود: در حال حاضر پروژه خواناسازی سنگ‌ها و تهیه آنها از معدن آغاز شده است. همچنین آماده سازی و احیای بخشی از دیوار و برج و باروی قسمت جنوبی گنبد سلطانیه نزدیک به دوماه است که درحال انجام است و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان زنجان گفت: پیش بینی می شود تا پایان دی ماه خوانا سازی و باز زنده‌سازی بخشی از برج و باروی قسمت جنوبی که ادامه طرح جامع احیای برج و باروی گنبد سلطانیه است، به اتمام برسد.

رحمتی تأکید کرد: پلان برج و باروی گنبد سلطانیه کاملا موجود است؛ به طوری که در برخی قسمت‌ها پی سنگی و در دیگر بخش‌ها دیوار برج نزدیک به 4 متر می رسد. در نقاطی هم که مشخص نیست کارشناسان درحال خوانا سازی هستند تا این پازل تکمیل شود.

وی در پایان گفت: احیای دروازه‌ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می تواند مسیر تازه ای برای بازدید کنندگان فراهم آورد و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش‌ها و مطالعات باستان شناسی به دست آمده تسهیل کند و به غنای این بازدید ها بیفزاید.

 

انتهای پیام/

 

مرمت گنبد سلطانیه به کجا رسید؟

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار