تحقق ایرانی آباد، آزاد و معتدل بهترین راه معرفی اسلام است

فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بودند بهترین راه برای معرفی اسلام ساختن ایرانی آباد، آزاد و معتدل است و معتقد بودند همه شرایط برای تحقق این کار در کشور فراهم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محسن هاشمی رفسنجانی در میزگرد علمی کنگره ملی بزرگداشت شخصیت علمی و تربیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بودند باید عدالت مورد نظر خود را به وجود آوریم و با فقر، جهل و عقب افتادگی عدالت و عزت ایجاد نمی شود.


وی ادامه داد: مرحوم هاشمی رفسنجانی تلاشگری بودند که هیجان مثبت شدیدی داشتند و ایشان در ارتباط با بازاری ها ایجاد بنیاد فرهنگی رفاه را انجام دادند و در ادامه مهمترین تصمیمات انقلاب اسلامی در این مدرسه گرفته شد و این بنیاد هنوز نیز پا برجاست.


محسن هاشمی رفسنجانی گفت: اینکه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب هستند، تقریبا مورد وثوق همه افرادی است که ایشان را می شناسند.


وی با اشاره به دستگیری های متعدد آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران قبل از انقلاب، گفت: باید از مادر خود یاد کنم که در زمان نبودن ابوی به خوبی پنج فرزند را نگهداری می کردند.


محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به اقدامات آیت الله هاشمی رفسنجانی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افزود: اثر ماندگار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دایر کردن دانشگاه آزاد اسلامی موجب شده که امروز بیش از 400 واحد دانشگاهی با 11 میلیون مترمربع فضای آموزشی در این دانشگاه وجود داشته باشد و تا مرز دو میلیون دانشجو نیز پیش رفته است.


وی ادامه داد: راه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در فعالیت های مربوط به اقتصاد کشور با وجود اینکه معتقد بودند که ایران آباد، آزاد و معتدل می تواند فرهنگ شیعی را بین مسلمانان جا بیندازد و موجب اتحاد مسلمانان و رفع مشکل فلسطین شود باید مورد نظر همه فرهیختگان، دانشگاهیان و دوستان وی قرار گیرد.

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی هم دغدغه بازگشت به قرآن را از دوران های خیلی دور و قبل از انقلاب داشت و هم دانشی که باید در این زمینه بوجود آورد را فراهم کرده بود.


حجت الاسلام سید محمدعلی ایازی ادامه داد: آیت الله هاشمی در کنار نگرش به موارد فردی اخلاق، توجه اساسی به اخلاق اجتماعی داشتند.
وی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی که وی را به عنوان شخصیتی سیاسی می شناسیم که به دنبال سازندگی کشور بودند به مباحث اخلاقی توجه ویژه ای داشته اند.


حجت الاسلام ایازی ادامه داد: شخصیت آیت الله هاشمی می گوید نیازهای اساسی انسان با شیوه های اصلاح اخلاقی و تربیتی رابطه ای تنگاتنگ دارد و هر نوع توصیه و موعظه زمانی مفید است که اخلاق اجتماعی را اصلاح کنیم .


وی گفت: امروز یکی از مشکلات اساسی جامعه ما، آسیب های اجتماعی است و برای حل آنها اگر بخواهیم فقط موعظه کرده و مطالبی را مطرح کنیم اثرگذار نخواهد بود و پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده اند که فقر انسان را به کفر می کشاند.


حجت الاسلام ایازی ادامه داد: زندگی سالم اقتصادی در جامعه سالم این است که افراد کار و به اندازه نیاز خود درآمد داشته باشند و حالت اعتدال آن است که جامعه ای بسازیم که مردم وقتی نیاز به کار دارند، بیکار نباشند و از محل این کار نیازهای آنها تامین شود.


وی گفت: باید یک فهم درستی داشته باشیم که بتوانیم بر اساس واقعیات افراد را به سمت ارزش های اخلاقی سوق دهیم.


حجت الاسلام ایازی تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بودند کسانی که ترویج نا امیدی می کنند برای جامعه بسیار خطرناک است.


وی یادآور شد: برای داشتن جامعه از خود نگهدار باید تلاش کنیم که جامعه امید خود را به اصلاح و آینده حفظ کند.


حجت الاسلام ایازی درک درست از واقعیات و شرایط اجتماعی را از ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: موضع گیری های آیت الله هاشمی رفسنجانی منطبق با شرایط اجتماعی بود.


وی با بیان اینکه اصالت و تقدم اخلاق بر شریعت از دیگر تاکیدات آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، گفت: وی در جایی گفته اند مساله تزکیه، فلاح و سعادت انسان باید محور آموزشی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ی

اتحاد مسلمانان باعث رفع مشکل فلسطین می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار