نجات نزدیک به ۳۰۰ مهاجر غیرقانونی در سواحل لیبی

نیروی دریایی لیبی نزدیک به سیصد مهاجر غیرقانونی را که در آب‌های ساحلی این کشور گرفتار شده بودند، نجات داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروی دریایی لیبی روز یکشنبه نزدیک به سیصد مهاجر غیرقانونی را که در آب‌های ساحلی این کشور گرفتار شده بودند، نجات داد.

مسئولان نیروی دریایی لیبی اعلام کردند این مهاجران با دو قایق قصد داشتند دریای مدیترانه را طی کنند که دچار حادثه شدند. در میان این مهاجران جسد دو زن نیز پیدا شد.

مفتاح الزلیتانی از افسران نیروی دریایی لیبی با اعلام این که علت مرگ دو زن هنوز مشخص نشده است، افزود دو قایق شنبه شب سواحل لیبی را ترک کرده بودند. وی تصریح کرد این دو عملیات امداد در پنجاه کیلومتری شرق طرابلس صورت گرفت و نیروی دریایی لیبی موفق شد دویست و نود مهاجر غیرقانونی را که از کشور‌های مختلف آفریقا هستند، نجات دهد و آن‌ها را به پایتخت بازگرداند.

به رغم اجرای برخی تدابیر منطقه‌ای از جمله آموزش نیرو‌های ساحلی لیبی که از معابر اصلی آوارگان آفریقایی به سمت اروپا محسوب می‌شود و همچنین عملیات سوفیا که کشور‌های اروپایی به منظور مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی در مدیترانه به اجرا گذاشته اند، هجوم آوارگان به کشور‌های اروپایی از طریق لیبی و دریای مدیترانه ادامه دارد.

هر ماه هزاران تن از اتباع کشور‌های بحران زده یا جنگ زده آفریقایی برای فرار از هرج و مرج و ناآرامی‌ها تلاش می‌کنند از طریق خاک لیبی و با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند این در حالی است که تعدادی از آن‌ها در این سفر پرمخاطره جان خود را از دست می‌دهند و عده‌ای نیز گرفتار گروه‌های قاچاق انسان می‌شوند. در حال حاضر هزاران آواره که در مسیر پرمخاطره خود برای رفتن به اروپا در دریای مدیترانه رهگیری یا نجات داده شده اند، در مراکز نگهداری در خاک لیبی به سر می‌برند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند در حال حاضر بیش از هفده هزار آواره و مهاجر غیرقانونی در لیبی در بازداشت به سر می‌برند این در حالی است که شمار زیادی از این پناهجویان و آوارگان نیز در دست گروه‌های قاچاق انسان گرفتار هستند.

افشای فروش مهاجران آفریقایی به عنوان برده در لیبی و همچنین مسئله مهاجرت غیرقانونی اتباع کشور‌های آفریقایی به اروپا از راه‌های مختلف به موضوعی حساس و بحث برانگیز در آفریقا و اروپا تبدیل شده است. پخش یک فیلم ویدئویی در این اواخر درباره فروش مهاجران آفریقایی به عنوان برده واکنش‌های زیادی در آفریقا و اروپا برانگیخت.

لیبی از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ به علت فعالیت‌های گروه‌های مسلح غیرقانونی، گروه‌های شبه نظامی و قبایل قدرتمند مسلح دستخوش آشوب و هرج و مرج شده است.

 انتهای پیام/

سیصد مهاجر غیرقانونی در سواحل لیبی نجات پیدا کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار