بازدید از شوله‌لر دره‌سی را از دست ندهید

آبشارهای سر به فلک کشیده در دشت سرسبز مغان که طبیعت زیبا و سحرانگیز آن در بهار همه را به سوی خود می‌خواند، این روزها مامنی برای گردشگران نوروزی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ استان اردبیل به جهت برخورداری از دشت‌ها و جنگل‌های زیبا در دل طبیعت خود، ترکیب کم‌نظیری از زیبایی‌های طبیعی را همه ساله در موسم بهار برای گردشگران نوروزی به نمایش می‌گذارد.

استان اردبیل در یک نقطه از جغرافیای فلات ایران واقع شده است که موقعیت بحری سبب شده تا این منطقه علاوه بر دارا بودن پوشش گیاهی مناسب و خاص از آبشارها، چشمه‌ها و رودخانه‌هایی نیز برخودار شود که همه این آبشارها به صلابت و استواری سبلان می‌مانند و یکی از نقاط گردشگرپذیر منطقه نیز محسوب می‌شوند.

یکی از شهرستانهایی که آبشارهای زیاد و خروشانی در دل طبیعت خود جای داده است شهرستان گرمی می‌باشد که با داشتن قریب به 35 آبشار و طبیعت بکر در دشت خود یکی از مناطق گردشگری به شمار می‌آید.

در حال‌حاضر بیش از 30 آثار در شهرستان مرزی گرمی وجود دارد که ارتفاعات بسیاری از این آبشارها به بیش از 12 متر می‌‌رسد و این جاذبه‌‌های طبیعی در یک منطقه بسیار زیبا و بکر واقع شده است که نمود این منطقه زیبا را می‌‌توان در ارتفاعات آبشارهایی که قدرت و بلندای سبلان را یدک می‌کشند، دید.

از جمله آبشارهای مهم منطقه به آبشارهای کوله‌‌لر درسی، آق‌بلاغ، گور گور، خیاوچای، قوبول دره‌‌سی، قزلو و آبشار روستای سالالا و قاری قشلاقی می‌توان اشاره کرد که این آبشارها از موقعیت طبیعی بسیار مناسبی برخوردار هستند.

آبشار سردابه

این آبشار در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه 24 کیلومتری غرب اردبیل در دامنه شرقی کوه سبلان واقع است. ارتفاع آن حدود 20- 15 متر و حجم جریان آن نسبتا کم و محدود به خروجی چند چشمه بالادست بوده که البته در مواقع بارش و پیوستن جریانهای سطحی حوزه آبخیز افزایش می یابد. این آبشار از محلهای دیدنی مجتمع آبگرم سردابه که از نقاط گردشگری اردبیل است، محسوب می شود.

در این میان اشاره‌ای خواهیم داشت به منطقه‌ای در دشت مغان با نام "شوله‌لر دره‌سی" که در واقع منطقه‌ای است که زنجیره‌ای از آبشارهای زیبای گردشگری را در خود جای داده است و همه‌ساله از هزاران گردشگر در منطقه میزبانی می‌کند.

"شوله‌لر دره‌سی" در دشت مغان

در گستره استان اردبیل چه در شهرستان‌های شمالی و چه جنوبی آبشارهای متعددی واقع شده است و در همین رابطه می‌تواند گفت که این استان یکی از استان‌های برخوردار از جاذبه گردشگری آبشاری است. در شمال استان و در دشت مغان آبشارهای متعددی وجود دارد که هر کدام زیبایی منحصر به فرد و متمایزی دارند.

به نظر می‌رسد به دلیل طولانی بودن مدت‌زمان فصل گرما در این منطقه وجود آبشار امری غیرممکن باشد اما در دامنه صلوات داغی در محدوده دشت مغان آبشارهای متعددی واقع شده است.

به طور مثال در 7 کیلومتری جنوب شرقی شهر گرمی و در روستای قوزلو دره‌ای به طول 4.5 کیلومتر واقع شده که به "شوله‌لر دره‌سی" یا دره آبشارها شهرت دارد.

این دره در شعبه قوزلو چای یا خلیفه‌لو چای رودخانه اوجارلی واقع شده و آبشارهای آن بیش از 10 متر ارتفاع دارد. که از جمله آبشارها می‌توان به "جوما شوله سی" یا "یوخاری شوله" در 300 متری جنوب شرقی روستای قوزلو با ارتفاع 16 متر اشاره کرد.

"سولدوز شوله سی" یا "بویوک شوله" مرتفع‌ترین آبشار دره با ارتفاع 22 متر در سه کیلومتری شمال شرقی روستای قوزلو واقع شده است.

"قیزیل قایاسی" در یک کیلومتری شمال شرقی قوزلو با ارتفاع 14 متر واقع شده و همچنین "شوران شوله سی" با ارتفاع 13 متر و "گئن دره شوله سی" با ارتفاع 12 متر از دیگر آبشارهای این دره است.

اما آبشارهای دشت مغان به دره ذکر شده محدود نمی‌شود و در 26 کیلومتری شرق شهر گرمی روستایی به نام "سالالا" واقع شده که آبشار زیبایی به همین نام دارد.

این آبشار در دامنه کوه میرو داغی واقع است و به دلیل اینکه در دره‌ای که اغلب کم آب بوده و بستر آن در فصول گرم سال خشک است، یکی از اعجازهای طبیعت محسوب می‌شود.

همچنین در جنوب غربی گرمی مغان و در غرب روستای آللاه یارلو در انگوت آبشار "قاری قشلاقی" با ارتفاع نزدیک به 12 متر واقع شده است که این آبشار در دره‌ای تنگ با دیواره‌های صخره‌ای محاصره شده و زیبایی کم‌نظیری دارد.

علاوه بر آبشارهای ذکر شده آبشار "افچه" در بخش موران، آبشار "میشیله و آلمالوی آلایلا" در روستای آلایلا در جنوب شرقی گرمی، آبشار "دوملو" در روستای دوملو در جنوب غربی بخش انگوت و آبشار مصنوعی "قیرخ پیله" در شهرک شهید غفاری مغان واقع در پارس‌آباد از دیگر جاذبه‌های گردشگری آبشاری دشت مغان است.

هاشم سودی یکی از مسافران در دریاچه شورابیل اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: ما به جهت طبیعت و آب و هوای این منطقه استان زیبای اردبیل را برای برنامه سفری خود انتخاب کردیم و خداروشکر از حضور در این استان و استفاده از این آب و هوا بسیار دلپذیر راضی هستیم.

وی ادامه داد: ما از استان البرز به اردبیل سفر کردیم و از بدو ورود به این استان در منطقه توریستی و گردشگری شورابیل اقامت داشتیم و در روزهای آینده نیز قصد سفر به شهر توریستی سرعین را داریم.

این گردشگر بعد از تعاریف ما از آبشارهای بلند استان اردبیل به حضور در این مناطق نیز رغبت نشان داده و افزود: ان شاءالله سعی خواهیم کرد طی روزهای آتی که در اردبیل حضور داریم حتما به اتفاق خانواده و دوستان سری به آبشارهای منطقه مغان بزنیم.

در ادامه مرضیه جوانمرد ضمن اعلام رضایت از آرایش شهری اردبیل و پارک‌ها و فضای سبز و خرسندی از حضور در این استان گفت: استان اردبیل یکی از استانهای پر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بکر هست که قابلیتهای بی‌نظیر دیگری هم در کنار این مهم دارد و امروزه به عقیده من بیشتر گردشگران به جهت آب و هوای اردبیل این منطقه را برای سفر انتخاب می‌کنند که نیاز است تا در این زمینه برخی ایرادات در فضای شهری نیز مرتفع گردد.

وی ادامه داد: وجود میوه‌فروش‌های سیار در برخی از محلات و یا در نزدیکی اماکن تاریخی شاید در بعضی مواقع موجب دل‌زدگی یک گردشگر شود که نیاز است این مهم برطرف شده تا گردشگران زمان بیشتری در این استان ماندگار شده و از این آب و هوا و این همه قابلیتهای طبیعی لذت کافی را ببرند.

آبشار گورگور

چشمه گورگور از جمله چشمه‌های مشهور منطقه سبلان بوده و در دره آلوارس یا قزل گوللر که یکی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان می‌باشد، در ارتفاع 2 هزار و 420 متری از سطح دریا واقع شده است که آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره‌ای مشرف به دره با فشار بیرون می‌آید.

با توجه به شیب تند مسیر تا رسیدن به رودخانه بستر آبشار مانندی را طی می‌کند و باتوجه به موقعیت تفریحی و تفرجی و ورزشی دره قزل گوللر و احداث پیست اسکی روی برف آلوارس در آن چشمه و آبشار گور گور نیز با دارا بودن آب و چشم‌انداز و فضای سبز جالب از نظر گردشگری را دارد.

آبشار آق‌بلاغ

این آبشار در خلخال و در کوه آق داغ (سفیدکوه) قرار دارد. در دامنه این رشته کوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تأمین کننده آب جریانهای چون میانرودان، گلبندرود، رودخانه زال و چند چشمه‌سار دیگر می‌باشد و مهمترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه آق‌بلاغ است.

این چشمه در دامنه شرقی قله مرکزی آق داغ قرار دارد و بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفید رنگ تشکیل می‌دهد.

وجود گونه‌های متنوع گیاهی، درختی و علفی در پیرامون این آبشار زیبایی آن را دو چندان نموده و یک نوع زیبایی سحرانگیزی به منطقه می‌بخشد.

نزدیک‌ترین راه ارتباطی به منطقه گردشگری آق‌بلاغ از طریق یک راه پیاده‌رو از روستای لرد بخش شاهرود خلخال می‌باشد که گردشگران می‌توانند این مسیر را هم برای پیاده‌روی در کنار خانواده انتخاب کرده و در طول مسیر نیز از زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعی لذت ببرند.

آبشار شُرشر

در بخش جنوبی استان اردبیل نیز جاذبه‌های گردشگری آبشاری به وفور مشاهده می‌شود. تا جایی که در شهرستان کوثر آبشارهایی با نام شرشر مشاهده می‌شود که در ارتفاعات این منطقه شکل گرفته‌اند.

از جمله آبشارهای این منطقه می‌توان به آبشار شرشر در روستای باغچه جیغ نام برد که 30 متر ارتفاع داشته و جاده دسترسی خاکی از روستا دارد که در همین رابطه آبشار دیگر در بخش فیروز روستای گلیجان واقع شده که در مسیر جاده سرچم بوده و 15 متر ارتفاع دارد.

این آبشار در حاشیه جاده اردبیل به سرچم در کنار رودهای گیوی چایی و قزل‌اوزن قرار دارد که آبشار سوم، آبشار شرشر «النکش» در روستایی به همین نام است و در بخش مرکزی کوثر با راه فرعی از جاده کوثر به خلخال قرار گرفته است و 30 متر ارتفاع دارد.

این چند نمونه آبشار در کنار زیبایی طبیعی آبشار یک نوع زیبایی سحرانگیز در کنار خود دارند که ان هم طبیعت اطراف منطقه می‌باشد که با آراستگی گل‌ها درختچه‌ها و بوته‌های طبیعی زیبایی وصف‌ناپذیری به منطقه داده است.

آبشار دیز

دیز روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش شاهرود، دهستان شال قرار دارد. این روستا در نوار مرزی بین استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد. اما این روستا آبشار زیبایی هم‌نام خود دارد که این آبشار نیز معبری برای کوه‌نوردان و گردشگران محسوب می‌شود. آبشار در میان تنگه‌ای عمیق قرار دارد و تاج آن نسبت به کف دره بیرونزدگی زیادی دارا بوده و ارتفاع این آبشار گردشگری بیشتر از 50 متر است.

محمد سودی، یکی از گردشگرانی که اردبیل را برای سفر خود انتخاب کرده بود گفت: استان اردبیل استانی توریست‌پذیر بوده و افق توسعه آن در کشاورزی، گردشگری و صنعت می‌باشد که در همین رابطه طی سالهای گذشته این استان در جذب توریست و گردشگر به منطقه بسیار موفق عمل کرده است.

وی ضمن اعلام رضایت از مناطق گردشگری و نیز طبیعتی اردبیل اظهار داشت: شاید یکی از استانهایی که در فصل بهار به مانند پاره‌ای از بهشت می‌شود خود استان اردبیل باشد چرا که با تنوع اقلیمی و گیاهی این استان می‌تواند به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در جذب گردشگر و توریستی معرفی گردد.

انتهای پیام/س

طبیعت زیبا و چشم‌نواز حامل پیام موسم بهار در اردبیل

برچسب ها: گردشکری ، عکس طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.