معماری ساخت "آلاچیق شاهسون مغان" به ثبت ملی می رسد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: فناوری و معماری ساخت "آلاچیق شاهسون مغان" به ثبت ملی می رسد.

منصور عالیقدر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل امروز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،اظهار کرد: پرونده پیشنهادی ثبت چهار میراث ناملموس این استان در فهرست آثار ملی تهیه شده که یکی از این آثار فناوری و معماری ساخت آلاچیق شاهسون مغان است.

وی با اشاره به حیات دیرینه و برخورداری از آداب و رسوم متنوع عشایر شاهسون استان، افزود: معماری آلاچیق عشایر به دلیل زیبایی و فناوری قابل توجه قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: علاوه بر این فناوری ساخت سنتی داس نمین نیز به عنوان میراث ناملموس استان جهت ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهاد شده است.

عالیقدر افزود: علاوه بر این مراسم سنتی « آلاه لاما» شهرستان گرمی به عنوان اثر دیگر پیشنهادی جهت ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی گفت: این مراسم شکرگزاری به مناسبت برداشت محصولات کشاورزی این منطقه بوده و مختص شهرستان گرمی است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین به پیشنهاد ثبت روش پخت نان سنتی «کته» شهرستان گرمی اشاره کرد.

عالیقدر بیان کرد: در این شیوه پخت از سبزیجات محلی از جمله «شومون» در داخل نان یا خمیر پخت استفاده می شود و به دلیل منحصر به فرد بودن آن قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

انتهای پیام/ع

آلاچیق شاهسون مغان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.