نماد قدرت ایران رو به افول است/قصه پر غصه انقراض یوزها به کجا خواهد کشید/حافظان محیط زیست خودی نشان دهند

یوزپلنگ آسیایی یکی از گونه هایی است که طی چند سال اخیر به علت کم توجهی مسئولان محیط زیست در خطر انقراض قرار گرفته است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، یوز آسیایی یکی از حیوان هایی است اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می‌شود و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد، این جانور در مناطق بیابانی زندگی می کند.

یوزپلنگ‌ها را در ایران می‌توان در مناطق کویری و نسبتا خشک پیدا کرد که شامل قسمت هایی از استان‌های سمنان، یزد، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، کرمان و تهران می‌شود.

انقراض یوز آسیایی خطری جدی برای کشور ایران است

یوزها به طور کلی در سرزمین‌های باز و علفزارها، دشت های کوچک ، مناطق نیمه بیابانی و سایر مناطقی که می‌توان در آن شکار یافت تا گرسنه نمانند ، زندگی می‌کنند.

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که بین ۷۰ تا ۱۰۰ یوزپلنگ در مناطق حاشیه کویر مرکزی از جمله خارتوران، نایبندان، دره‌ انجیر و میاندشت وجود داشته باشد. این تخمین نتیجه نقشه‌برداری زمینی است که توسط بیش از ۱۲ هزار دوربین دید در شب در مکان های مختلف کار گذاشته شده است.

یوز ماده مانند یوز نر محدوده خاصی را تصرف نمی‌کند و این به آن علت است که ماده‌ها در میان زیستگاه‌های مختلف در حرکت هستند و زندگی می کنند و این اهمیت حفظ زیستگاه‌ها را به دنبال دارد. یوزها از مدت ها قبل به علت اینکه توسط شکارچیان بسیار راحت شکار می‌شدند  به مناطق مرتفع تر و نیمه کوهستانی پناه  می بردند و اکنون بیشتر آن ها در این نواحی و دره‌های خشک میان کوه‌ها دیده می‌شوند. به همین دلیل است که یوز های آسیایی را در ایران پدر کویرها نامیده اند.

انقراض یوز آسیایی خطری جدی برای کشور ایران است

هم اکنون آنچه مشهود است این است که این گونه جانوری مدت هاست نسل آن در حال انقراض است و راهکار های موثر و جدی جهت حفظ این گونه جانوری انجام نمی شود.

 به همین دلیل حیات وحش در ایران اهمیت خود را از دست داد و یوزپلنگ‌ها همراه غزال ها شکار می‌شدند و در نتیجه تعدادشان به سرعت رو به افول نهاد.

تغییرات زمینی تأثیرگذارترین عامل در زیستگاه یوزپلنگ هستند. آزار و اذیت از طرف انسان، کاهش زیستگاه‌ها، تکه‌تکه شدن زیستگاه‌ها ، گسترش بیابان‌ها و شکار منابع غذایی یوزپلنگ ها همچون آهوها و مخصوصاً شکار غیرمجاز حیوانات برای سرگرمی یا برای تجارت از علل کاهش نسل این حیوان بوده ‌است .

انقراض یوز آسیایی خطری جدی برای کشور ایران است

عباسعلی دامنگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: زیستگاه توران یکی از مهم ترین ذخیره گاه ها در کشور است و بیشترین مشاهدات یوز در استان در این منطقه انجام شده است . 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص حفاظت از یوزهای استان افزود: ایجاد پاسگاه های جدید، افزایش نیروهای حفاظتی، جاده سازی و معدن کاری و فنس کشی 8 کیلومتری در  جاده حادثه خیز عباس آباد_ میان دشت از جمله اقداماتی است که جهت حفظ و جلوگیری از آسیب به این گربه سانان انجام شده است.

انقراض یوز آسیایی خطری جدی برای کشور ایران است

دامنگیر اضافه کرد: فعالیت های عمرانی در نزدیکی و اطراف زندگی این گربه سانان ، درگیری سگ های ولگرد با یوزها از جمله مواردی است که زندگی این جانوران را به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان داشت: جاده عباس آباد _ میان دشت از جاده ها و نقاط حادثه خیز در استان است و بیشترین تصادفات در این ناحیه رخ می دهد که متاسفانه توله یوزی که چند روز پیش در استان دچار حادثه و در نهایت تلف شد در این جاده دچار سانحه ناگوار شد که نبود موانع حفاظتی لازم از مهم ترین دلیل بروز این اتفاق بود.

انقراض یوز آسیایی خطری جدی برای کشور ایران است

عباسعلی دامنگیر هم چنین با اشاره به مشاهدات اخیر یوزها در استان گفت: سرشماری یوزها به طور کلی کار بسیار مشکل و سختی است اما بر اساس اعلام آمار کارشناسان و پیش بینی های دوستان و همکاران اداره کل محیط زیست استان تقریبا 20 قلاده یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان وجود دارد.

انقراض یوز آسیایی خطری جدی برای کشور ایران است

وی در پایان از دستگاه های اجرایی و متولی استان خواست تا برای حفظ اینگونه کمیاب جانوری، که نسل آن ها در معرض انقراض است دست به دست هم دهند و از انقراض آنان جلوگیری کنند.

گفتنی است با اشاره به صحبت های مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نه تنها دستگاه های اجرایی استان، بلکه باید همه ی مردم در حفظ و حراست از اینگونه گربه سانان اقدام کنند.

انقراض یوز آسیایی خطری جدی برای کشور ایران است

بدیهی است که یوزپلنگ های آسیایی تنها یک حیوان ساده نیستند بلکه نماد یک ملت و مردم هستند. نمادی که از آنان به عنوان یوزپلنگ ایرانی یاد می شود . پس بهتر است اول خودمان به فکر یوز هایمان باشیم تا تلف نشده اند.

گزارش از کمیل گل هاشم

انتهای پیام / گ

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
بیچاره این جونورا که امید به ما بستند !
ماهاییکه به دنبال خرید طلا و ارزیم یک عده هم تو صف خرید خودروند یک عده به دنبال این دلال و اون دلال برای اینکه فرار کنن ! پس کی باید به فکر طبیعت و حیات وحش باشه !؟
آخه از چهار تا محیط بان که حقوقشون در حد خرید نان هم نیست بدون امکانات بدون پشتوانه چه کاری بر میاد ؟؟؟
اگر ما جدی هستیم بایستی نشون بدیم !!!؟؟