مسجد جامعی در دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

مبازارت سیاسی هاشمی هم فرهنگی بود

عضو شورای شهر تهران گفت: در مورد وجه سیاسی و نقش هاشمی در توسعه کشور سخن گفته شده، اما حضور فرهنگی ایشان کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

مبارزات قبل از انقلاب آیت‌الله هاشمی هم فرهنگیستبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در آیین بزرگداشت دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که صبح امروز در سالن اجلاس برگزار شد، گفت: آیت‌الله هاشمی مورد احترام بسیاری از مردم کشور است و بسیاری از مردم وی را دوستدار عدالت در سراسر جهان می‌شناسند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی پیوسته در خدمت نظام و انقلاب بود، افزود: زوایای پنهانی در اندیشه و سیره عمل ایشان وجود دارد که باید درچنین نشست‌هایی از آن‌ها یاد کنیم؛ با وجود این‌که به وجه سیاسی  و نقش ایشان در توسعه صنعتی و گسترش زیربنایی کشور سخن گفته شده است، اما حضور فرهنگی ایشان کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در نوشته‌ای فعالیت فرهنگی ایشان را به قبل و بعد انقلاب تقسیم کردم، تصریح کرد: در یکی از ملاقات‌ها با ایشان سخن از دشمنی با اهل فرهنگ و رسانه پیش آمد و ایشان تاکید کرد بحث قدرت است و فرهنگ پوششی برای حمله به دولت است اگر در چنین جایگاه‌ها خودی‌ها باشند، اعتراضات کاهش پیدا می‌کند.

مسجد جامعی با بیان اینکه هاشمی در آثار پیش از انقلابش دقتی ویژه دارد، گفت: اگر کتابی را برای ترجمه انتخاب کرده است، آن کتاب را با تدبیری خاص انتخاب کرده و اگر امیر کبیر را تالیف کرده، نکته‌ای از امیرکبیر با ظرفیت زمانه در امیرکبیر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر هاشمی پیش از انقلاب را در نظر بگیریم حتی مبارزات او هم فرهنگیست و مشکل را چه قبل از استبداد و چه بعد از استبداد، فرهنگی می‌داند.

عضو شورای شهر با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی مترجم، مولف، محقق و روزنامه‌نگار است، تصریح کرد: ترجمه کتاب او در مورد سرنوشت فلسطین نشان دهنده این است که هاشمی جهان و زمان خود را خوب شناخته و به نیاز زمانه پاسخ داده است.

مسجدجامعی ادامه داد: طرح مسئله فلسطین بدون ضدیت با یهود کاری متفاوت است، اما متن کتاب مرحوم هاشمی نگاه قومی نبود، کتابی یهود ستیز نبود بلکه دفاع از حقوق مردم فلسطینی بود و متنی داشت که نگاهی بشری و آزادی‌خواهانه داشت.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: امیرکبیر قهرمان جریان استعمارزدایی است و هاشمی در زمانی به امیرکبیر روی آورد که بسیاری از اندیشمندان به دنبال الگو‌های عربی بودند، اما امیرکبیر یک الگوی کاملا ایرانی از شخصیتی ضد استعماری نشان می‌دهد که مبارزه با استعمار را در پیشرفت، دیپلماسی، دانش و گفتگو می‌داند.

مسجد جامعی با اشاره به مصوبات مهم فرهنگی مجلس در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: به رسمیت‌شناختن مصوبات مهم فرهنگ و هنر در بودجه از اقدامات هاشمی بود. ایشان  نخستین قدم‌های لازم را برای ایده‌های بنیان‌کن  برداشت و این در حالی بود که در آن زمان عده‌ای می‌گفتند وزارت ارشاد حذف شود.

وی با بیان اینکه تصویب اساسنامه‌های مراکز فرهنگی، اساسنامه کتابخانه ملی در زمان ریاست ایشان انجام شد، گفت: نکته جالب در چنین شرایطی این است که در اساسنامه‌ها تنها نظارت دولت نیامده بلکه حمایت از آن‌ها هم آمده است.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد:  تصویب موافقت‌نامه‌های همکاری با کشور‌های خارجی و راه‌اندازی دانشگاه آزاد در زمان ریاست ایشان بود. آن‌هم در شرایطی که استادان درجه یک اجازه تدریس نداشتند.  هاشمی  با این کار از مهاجرت نخبگان و اساتید جلوگیری کرد.

مسجدجامعی با اشاره به اقدامات فرهنگی در زمان ریاست جمهوری هاشمی گفت: دوران ریاست جمهوری ایشان ابهامات زیاد و فراز و فرود بسیار داشت، اما باید گفت افزایش تعداد عناوین کتاب‌های منتشره، افزایش تعداد نشریات و آثار صوتی، افزایش اجرای نمایش‌های تئاتر و افزایش هنرستان‌های هنری، کتابخانه‌ها و کانون‌های فرهنگی در زمان ریاست جمهوری ایشان بود.

وی ادامه داد: نهادسازی و فعالیت‌های توسعه‌ای یکی دیگر از اقدامات بارز ایشان است که پایه و بنای هفته پژوهش محصول دوره ریاست جمهوری اوست.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: پایبندی آیت‌الله هاشمی به مردم سالاری باعث شد که در تمام سال‌های پس از انقلاب، همگی نمایندگی او را بپذیرند.  کمتر کسی هم به اندازه ایشان خود را در معرض رای مردم قرار داد؛ او چهارده بار در انتخابات مختلف شرکت کرد و بار‌ها موفق شد که نماینده مردم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار