رپرتاژ آگهی چه کمکی به کسب و کار‌ها می‌کند؟! +بررسی اهداف و اشکال

مزایای تبلیغات چاپی سنتی با مقالات ویژه‌ای که توسط یک گزارشگر خبری نوشته می‌شود در رپرتاژ آگهی ترکیب می شود.

رپرتاژ آگهی چه کمکی به کسب و کار‌ها می‌کند؟! +بررسی اهداف و اشکال

به گزارش خبرنگارحوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رپرتاژ آگهی (Advertorial) نوعی آگهی تبلیغاتی است که در غالب گزارش نوشته می‌شود، بدین معنا که، مخاطبان رسانه‌ای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه به آن‌ها ارائه شده، در حالی که آنچه آن‌ها می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه‌های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آن‌ها است. اصطلاح رپرتاژ آگهی در سال ۱۹۴۵ برای نخستین بار به ادبیات انتقادی رسانه‌ها اضافه شد. رپرتاژ آگهی‌ها  به دلیل اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها، بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشور‌های پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه رپرتاژ آگهی‌ها تصویب شده و می‌شود. دیوان بین‌المللی تجارت در قانون آگهی‌های خود که در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسانده خواهان مشخص کردن تبلیغات می‌شود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند.  از آن گذشته، موارد دیگری از رپرتاژ آگهی در رسانه‌های ایران وجود دارد که منتقدان را وادار کرده تا خواهان تصویب قوانینی برای مقابله با رپرتاژ آگهی‌ها شوند.

امروزه نیز بُعد دیگری از رپرتاژ را در فضای اینترنت مشاهده می‌کنیم به گونه‌ای که یک مقاله در قالب یک پست عادی به یک سایت اضافه می‌شود که درحالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است، اما در اصل یک متن کاملاً تبلیغاتی بوده که کاملاً سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت است و شامل چندین لینک به سمت وب سایت تبلیغ‌کننده خواهد بود، هم‌اکنون سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که در قبال ثبت رپرتاژ آگهی مبالغی نیز از شرکت تبلیغ‌کننده دریافت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: "هشتگ" چیست؟ / معرفی هشتگ‌‌های ارزشمند


رپرتاژ آگهی چه کمکی به کسب و کار‌ها می‌کند؟! +بررسی اهداف و اشکال

اهداف رپرتاژ آگهی

رپرتاژ آگهی اصولا مزایای تبلیغات چاپی سنتی را با مقالات ویژه‌ای که توسط یک گزارشگر خبری نوشته می‌شود را ترکیب می‌کند. داستان‌های ویژه اغلب به ویژگی‌های بیشتر و خاص‌تری در مورد شرکت یا محصولات شما به نسبت تبلیغات سنتی می‌پردازد، بااین‌وجود، شما نسبت به مواردی که به چاپ می‌رسد کنترل کمتری دارید. از طریق پرداخت هزینه‌ای بیشتر برای فضای اختصاص‌یافته به مطلب خودتان، شما قدرت و کنترل کلی بر کلیت پیام موردنظر دارید و این به آن معنا است که شما به‌طور کامل قادر به اشاره کردن به مزایا محصولات و خدمات یا ارائه یک داستان یا روایت اثرگذار در این زمینه هستید.

رپرتاژ آگهی چه کمکی به کسب و کار‌ها می‌کند؟! +بررسی اهداف و اشکال

شکل و قالب کلی رپرتاژ آگهی

ماهیت رپرتاژ آگهی‌ها قدری با آگهی‌های معمولی متفاوت است و تبلیغات چاپی معمولی با استفاده از یک تصویر و پیام برند تفاوت دارد. این نوع از آگهی‌ها اغلب محتوا محور بوده و طول مطلب در آن‌ها زیاد است، در طی مطلب نیز به مزایای محصولات یا روایتی که به ویژگی‌های یک محصول اشاره می‌کند، پرداخته می‌شود، البته  عناصر بصری نیز در این نوع مطالب جایگاه خاصی دارند.

رپرتاژ آگهی چه کمکی به کسب و کار‌ها می‌کند؟! +بررسی اهداف و اشکال

چرا رپرتاژ آگهی برای کسب وکار‌های کوچک مفید است؟

برای پاسخ به این سوال کافی است به روند رو به رشد نفوذ اینترنت در کشور و استقبال گسترده اقشار گوناگون از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل توجه کنیم. امروزه هیچ فعال اقتصادی نمی‌تواند این واقعیت را ندیده بگیرد که مخاطبان و مشتریان، محصولات و خدمات مورد نیاز خود را بیش از هر جای دیگر در صفحات فضای مجازی و گوشی‌های موبایل خود جستجو می‌کنند و تبلیغات محیطی و حتی تبلیغات تلویزیونی به صورت غیرقابل انکاری جای خود را به تبلیغات آنلاین در فضای مجازی داده است.

تبلیغات محیطی و تلویزیونی از این جهت که هزینه‌های بسیار سنگین و ماندگاری اندک دارند و انتشار آن‌ها تابع محدودیت زمانی و انواع دیگر محدودیت‌ها است، برای کسب وکار‌های کوچک توجیه چندانی ندارند. در این شرایط رپرتاژآگهی یک قالب تبلیغی روزآمد و مطلوب است که با هزینه‌ای مناسب و به صورت هدفمند، مخاطبان و مشتریان را به سوی محصول و خدمات کسب وکار‌های کوچک سوق می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار