مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی خبر داد؛

کاهش ۹۷ درصدی تلفات ناشی از آنفلوآنزای حاد پرندگان/ نیوکاسل سالانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌کند

اکبرشاهی گفت: توانستیم با بهبود وضعیت امنیت زیستی در مزارع تلفات ناشی از آنفلوآنزای حاد پرندگان را تا ۹۷ درصد کاهش دهیم.
 
کاهش ۹۷ درصدی تلفات ناشی از آنفلوآنزای حاد پرندگان/ نیوکاسل سالانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی محرمی معاون پژوهش و فناوری موسسه واکسن سازی و سرم سازی رازی در حاشیه مراسم آخرین یافته‌های تحقیقاتی در حوزه نیوکاسل اظهار کرد: همایش امروز با موضوع بیماری نیوکاسل و با بزرگداشت دکتر سهراب برومند‌ای که از اساتید بزرگ موسسه رازی است برگزار می‌شود

وی ادامه داد: دکتر سهراب پور اولین محققی ایرانی بود که اقدام به تحقیق و توسعه علوم در حوزه نیوکاسل کرد که این تحقیقات منجر به تولید واکسن این بیماری در سال ۱۳۲۱ شد، این استاد گرانقدر در شناسایی بیماری و تولید بیش از ۵۰ نوع واکسن و شرکت داشتند.

محرمی درباره اهمیت پرداختن به این بیماری تاکید کرد: بیماری نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی در بین پرندگان محسوب می‌شود و نیاز به واکسیناسیون این بیماری در مزرعه‌های پرورش طیور وجود دارد، با توجه به اینکه امسال بیماری نیوکاسل با بیماری‌های دیگری مثل آنفولانزای حاد پرندگان همراه شد حساسیت و اهمیت انجام واکسیناسیون بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری موسسه رازی گفت: در این مراسم تولید کنندگان اصلی طیور و تمامی گروه‌های مرتبط حضور پیدا کردند تا بتوانیم با واکسن دوگانه آنفولانزا و نیوکاسل این دو بیماری را متوقف کنیم.

وی با اشاره به بررسی آخرین یافته‌ها در این حوزه برای افزایش اثربخشی واکسن‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم قرار دارد تولید داخلی واکسن‌ها می‌تواند قدم بزرگی باشد به خصوص اینکه در حال حاضر واکسن‌های تولید داخل اثر بخشی مناسبتری نسبت به واکسن‌های وارداتی دارند، در زمینه علوم تولید واکسن اجرای طرح واکسیناسیون در این حوزه کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد.

تولید ۳۰ درصد از واکسن‌های طیور در موسسه رازی

محرمی با تاکید بر این که حدود ۳۰ درصد از واکسن‌های طیور مورد استفاده در کشور توسط موسسه رازی تولید می‌شوند بیان کرد: همکاری مناسبی بین موسسه رازی و سازمان دامپزشکی کشور به وجود آمده است و با فرایندی که پیش گرفته ایم می‌توانیم با معضل جدی نیوکاسل و آنفولانزای پرندگان را کنترل کنیم.

در ادامه مراسم علیرضا اکبرشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از بحران‌هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم شیوع بیماری‌های واگیر در بین طیور است که ۲ راهکار اصلی برای کنترل آن وجود دارد که یکی از آن‌ها واکسیناسیون و راهکار دوم تامین امنیت زیستی در مزارع پرورش طیور است.

شایع‌ترین بیماری‌ها در بین طیور

مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی با تاکید بر مشکلاتی که در تامین امنیت زیستی در مزارع پرورش طیور با آن مواجه هستیم، گفت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین طیور آنفلوآنزای حاد پرندگان است و باید بدانید که سال گذشته توانستیم تنها با بهبود وضعیت امنیت زیستی در این مزارع تلفات ناشی از آنفلوآنزای حاد پرندگان را تا ۹۷ درصد کاهش دهیم؛ پرورش پرندگان نیاز به شرایط خاصی از نظر بهداشتی دارد و در سال گذشته اجازه جوجه ریزی را به مراکزی که استاندارد‌های لازم را نداشتند ندادیم.

واکسن‌های نیوکاسل به روز نشده‌اند

وی تصریح کرد: متاسفانه واکسن‌های نیوکاسل که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند به روز نشده‌اند و واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم همان واکسن‌هایی است که از حدود ۴۰ سال پیش برای مبارزه با نیوکاسل مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی از نیاز‌های اصلی ما در این حوزه تهیه واکسن‌های نو ترکیب با ساختار جدید است که از حدود ۱۰ سال پیش در کشور‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل اولیه ساخت واکسن‌ نیوکاسل طی شده است

اکبرشاهی ادامه داد: مراحل اولیه ساخت این واکسن‌ها طی شده است و می‌توانیم تا حدود یک ماه آینده انتظار ارائه نتایج حاصل از این تحقیقات را داشته باشیم و واکسن‌های جدید وارد عرصه تولید شود.
 
مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی گفت: حدود یک میلیارد واکسن کشته و ۴ میلیارد واکسن زنده در طول سال در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و جالب است بدانید به رغم همه این تلاش‌ها هر ساله حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ضرر به دلیل بیماری نیوکاسل به کشور تحمیل می‌شود.

پرورش طیور یک شغل خانگی در روستا‌های کشور محسوب می‌شود

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید به آن توجه کنیم کنترل بیماری نیوکاسل در روستا‌های کشور است همانطور که می‌دانید پرورش طیور یک شغل خانگی در روستا‌های کشور محسوب می‌شود و اگر بتوانیم شیوع این بیماری را در روستا‌ها کنترل کنیم از انتقال آن به تولیدات صنعتی هم جلوگیری می‌شود؛ استفاده از واکسن‌های تهیه شده بسیار آسان است و می‌توانیم آن را به آب آشامیدنی پرندگان اضافه و از بروز بیماری جلوگیری کنیم. بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳ نوبت در سال اقدام به واکسیناسیون پرورش طیور در روستا‌ها خواهیم کرد.

واردات ۶۵ درصد از واکسن‌های مورد استفاده در حوزه پرورش طیور 

اکبرشاهی با تأکید بر اینکه تا ۶۵ درصد از واکسن‌های مورد استفاده در حوزه پرورش طیور وارداتی هستند، گفت: واکسن برخی از بیماری‌های استراتژیک در کشور تولید نمی‌شود و تولید آن‌ها در انحصار چند شرکت محدود در کشور است؛ ما ملزم به واردات اینگونه واکسن‌ها هستیم و اگر بتوان به دانش فنی برای تولید آن‌ها دست پیدا کنیم قدم بزرگی برداشته‌ایم.
 
مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی با تأکید بر اینکه کمبود‌هایی در حوزه واکسن وجود دارد و به شیوه قطره چکانی واکسن‌ها توزیع می‌شود، گفت: ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متولیان تولید ابریشم در دنیا محسوب می‌شود و از گذشته‌های دور در این حوزه فعالیت می‌کرد، اما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به دلیل درگیری با ویروس تبرین بخش زیادی از کرم‌های ابریشم از بین رفتند و آسیب جدی به صنعت تولید ابریشم وارد شد.
 
وی افزود: در سال گذشته توانستیم با تشخیص به موقع، حذف تخم‌های آلوده و ضدعفونی کردن محیط تا حد زیادی از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار