عصا سفیدانی که نه می‌بینند و نه دیده می‌شوند

سخت است اگر خواسته باشی چند لحظه‌ای چشمان خود را ببندی و چند قدمی را با چشمان بسته ات حرکت کنی.

عصا سفیدانی که نه می‌بینند و نه دیده می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، افرادی در کنار ما دقیقا با همین سطح از سختی باید کار‌های روزمره خود را انجام دهند؛ از چگونگی حضور در عابر بانک‌ها و تردد در جاده‌ها گرفته تا پیاده رو‌هایی که محل پارک ماشین‌ها شده است.

مشکلات ازدواج و اشتغال و امکانات آموزشی و رفاهی و حتی رانندگی از موضوعاتی است که هر ساله مسئولان وعده پیگیری می‌دهند، ولی فراموش می‌شود.

محمد آرام جانشین معاون امور توانبخشی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: مشکلات نابینایان بیشتر مناسب سازی پیاده رو ها است؛ که در این زمینه شهرداری مشهد همکاری‌های خوبی با بهزیستی داشته است، اما مشکل ما آگاه سازی و فرهنگ سازی در بین مردم است.

او تصریح کرد: مردم باید خطوط عابر نابینایان را بشناسند و باید بدانند که در پیاده رو‌ها وسایل نقلیه خود را پارک نکنند و این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد.

جانشین معاون امور توانبخشی در خراسان رضوی گفت: ۱۵ هزار و ۳۹۲ نابینا تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که از این تعداد بالغ بر ۵ هزار نفر خانم هستند.

آرام افزود: بیشترین تعداد نابینایی از حوادث حین کار، سوختگی؛ و در درجه بعد ژنتیک است که تنامی این افراد تحت پوشش بهزیستی هستند.

او تصریح کرد: دانشجویان نابینای خراسان رضوی ۵۵۶ نفر هستند که در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند از ابتدای مهر تا کنون بالغ بر ۹۰۰ مورد لب تاپ گویا برای سطح دکتری، ساعت گویا، ضبط صوت و عینک‌های مخصوص نابینایان اختصاص پیدا کرده است.

جانشین معاون توانبخشی خراسان رضوی گفت: بالغ بر ۱۸۰ نفر نخبه نابینا در زمینه تحصیلات تکمیلی، هنری، پارالمپیک، تئاتر فعالیت فعال دارند که خراسان رضوی در زمینه پرورش این نخبگان در رده‌ی بالایی است.

آرام افزود: اماده سازی بانک‌ها جهت عابر بانک‌های گویا برای نابینایان و اختصاص صندلی‌هایی در مترو و اتوبوس برای نابینایان از خدمات ویژه نابینایان است.

انتهای پیام//ف.غ
 


دانشجویان نابینای خراسان رضوی ۵۵۶ نفر هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار