انتشار اسناد وزارت خارجه آمریکا درباره جنگ اعراب و اسراییل

وزارت خارجه آمریکا اسناد سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ درباره روابط واشنگتن با کشور‌های خاورمیانه را منتشر کرد.

انتشار اسناد وزارت خارجه آمریکا درباره جنگ اعراب و اسراییلبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن اسناد جدیدی از دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد را در خصوص روابط آمریکا با کشور‌های خاورمیانه، بخصوص در دوران جنگ با رژیم صهیونیستی و تحریم نفتی کشور‌های عربی منتشر کرد.

وزارت خارجه آمریکا اسناد مرتبط با روابط خارجی این کشور بین سال‌های ۱۹۶۹–۱۹۷۶ را منتشر کرد. این بخش از اسناد نشان دهنده سیاست آمریکا در قبال کلیت خاورمیانه و تحولات مرتبط با روابط دو جانبه با برخی کشور‌های شبه جزیره عرب از پانزدهم فوریه ۱۹۷۳ تا ۲۸ دسامبر ۱۹۷۶ است. در این مدت رئیس جمهور نیکسون و فورد و هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا بخشی عمده‌ای از تلاش‌های خود را صرف مدیریت تلاش‌های سیاسی، اقتصادی و راهبردی در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ بین اعراب و اسرائیل و منافع آمریکا در منطقه کرده اند.

هر چند که آمریکا بجز جمهوری دمکراتیک خلق یمن، روابط خوبی با هرکدام از کشور‌های شبه جزیره داشت، از آمریکا به دلیل روابطش با اسرائیل و کمک‌هایی که در طول جنگ به اسرائیل می‌کند، انتقاد می‌شود.

محاصره نفتی ۱۹۷۳–۱۹۷۴ اعضای عرب سازمان کشور‌های صادر کننده نفت علیه آمریکا و اروپای غربی باعث شد تاثیرات جنگ باعث پیچیدگی هر چه بیشتر روابط آمریکا با کشور‌های خاورمیانه شود. در کنار افزایش بهای جهانی نفت و ایجاد وضعیت بغرنج اقتصادی در آمریکا، تحریم نفتی باعث از میان رفتن وجهه آمریکا در منطقه در دوره‌ای شد که نفوذ شوروی در شرق مدیترانه، جنوب آسیا و شاخ آفریقا در حال بیشتر شدن بود.

در واکنش به این موضوع، آمریکا روابط دیپلماتیک خود را با کشور‌های تازه استقلال یافته خلیج فارس که به دنبال کمک‌های فنی، کارشناسی و نظامی آمریکا بودند، تقویت کرد.

دولت‌های نیکسون و فورد همچنین عربستان سعودی را به شریکی اقتصادی و سیاسی تبدیل کردند که باعث افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه، گسترش حضور دیپلماتیک واشنگتن و ایجاد سفارتخانه‌های جدید آمریکا در حاشیه خلیج فارس شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار