کسری بودجه چندین میلیارد یورویی عربستان در سال ۲۰۲۰

وزیر دارایی عربستان اعلام کرد احتمالا کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو برسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان پیش‌بینی کرد کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۲۰ بیشتر از پیش بینی‌ها شود و به ۱۸۷ میلیارد ریال سعودی (معادل ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو) برسد.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان، در بیانیه‌ای با اعلام این خبر تصریح کرد این کسری بسیار بیشتر از ۱۳۱ میلیارد ریالی است که قبلا پیش‌بینی شده بود. بودجه قطعی عربستان ماه دسامبر اعلام می‌شود.

در این بیانیه آمده است: در سال ۲۰۲۰ هزینه‌های عربستان به یک هزار و ۲۰ میلیارد ریال، درآمد‌های این کشور به ۸۳۳ میلیارد ریال و کسری بودجه هم به ۶/۵ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است که اقتصادش هنوز به شدت به نفت وابسته است و از زمان سقوط قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۴ با کسری بودجه روبه رو است.

بنا بر صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی عربستان در سال ۲۰۱۸ به ۲/۴ درصد رسید، اما این رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ کند شده و احتمالا به ۱/۹ درصد می‌رسد که علت آن کاهش قابل توجه سقف تولید اوپک به منظور حمایت از قیمت‌های نفت است.

عربستان برای پر کردن شکاف بودجه‌ای، طرحی را برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی آغاز کرده و تدابیر متعدد ریاضتی را با هدف تطبیق اقتصاد خود با شرایط جدید اتخاذ کرده است. به همین علت قیمت برق و سوخت را افزایش داده و مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی وضع کرده است که احتمال دارد دو برابر شده و به ۱۰ درصد برسد.

این کشور برای کسب درآمد بیشتر از ژوئیه سال ۲۰۱۷ مالیاتی ماهانه را برای مهاجران وضع کرده است. بر این اساس در سال ۲۰۲۰ از هر مهاجر ماهانه ۴۰۰ ریال (۹۶ یورو) مالیات گرفته می‌شود.

مقامات عربستان در سال ۲۰۱۸ مالیاتی سالانه را هم برای مهاجران وضع کردند که همه شرکت‌های عربستان را که کارکنان مهاجرش بیشتر از سعودی‌ها بود ملزم می‌کند تا برای هر یک از این مهاجران حدود ۴۰۰ ریال در سال ۲۰۱۸ مالیات پرداخت کنند که این مالیات در سال ۲۰۱۹ به ۸۰۰ ریال (۱۹۳ یورو) افزایش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار