برداشت غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه‌ها در کردستان

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان کردستان گفت: درحال حاضر برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر‌های رودخانه‌های استان صورت می‌گیرد که این امر مستلزم نظارت بیشتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، اقبال حمیدی در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری آب‌وخاک، کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، گفت: متأسفانه برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها صورت گرفته است که این امر ناشی از عدم نظارت بر فعالیت در رودخانه‌های استان است.

وی افزود: تجاوز به حریم و بستر رودخانه در بحث سیلاب و آسیب به اراضی کشاورزی بسیار تأثیرگذار است و بار‌ها این موارد را اعلام کرده و تذکر لازم را داده‌ایم.

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان کردستان بیان کرد: بیشترین مشکلات در حوزه بستر رودخانه، گریبان گیر حوزه شیلات و آبزی‌پروری است، چون بستر رودخانه‌ها برای احداث واحد‌های پرورش ماهی به افرادی اجاره داده می‌شود که اگر سیلابی روی دهد عملاً خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای سرمایه‌گذاران این واحد به دنبال دارد لذا باید در این خصوص اقداماتی انجام شود.

حمیدی بابیان اینکه ساخت‌وساز در بستر رودخانه به بیت‌المال آسیب وارد می‌کند تصریح کرد: لایروبی رودخانه قشلاق و سد‌های استان مهم بوده و آلودگی بیش‌ازحد آب این رودخانه لطمات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه با آبگیری یکی از سد‌های استان به دلیل بالا بودن آلودگی ناشی از ورود فاضلاب موافقت نمی‌شود، اظهار داشت: فاضلاب بیش از ۹۰ روستا به رودخانه‌ قشلاق منتهی می‌شود،و بر اساس نمونه‌برداری انجام‌شده آبگیری آن مشکل زیست‌محیطی دارد به همین دلیل اجازه آن را صادر نشده است.

انتهای پیام/ع

فاضلاب بیش از ۹۰ روستا به رودخانه‌  قشلاق  منتهی می‌شود

برچسب ها: غیرمجاز ، آلودگی آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.