قصرشیرین در مسیر تجاری‌شدن

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین پس از سال‌ها پیگیری تصویب شد تا شاید مرهمی بر درد بیکاران استان باشد و توسعه اقتصادی کرمانشاه را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، نخل‌های سر به فلک کشیده اش از دور خودنمایی می‌کنند، نخل‌هایی با قامت ایستاده از گذشته‌های کهن تا به امروز ستون‌های شهر را پا برجا نگه داشتند، از دیار شعر‌های خسرو و قلعه شیرین حکایت کهن ایران زمین را در ریشه هایشان می‌گسترانند تا قصه دلدادگی شهر را برای آب و خاکش زمزمه کنند.

عطر نارنج و لیمو را در هوا احساس می‌کنی، کافی است فقط دل به طبیعت بسپاری. 

قصرشیرین

قصرشیرین در هشت سال دفاع مقدس نماد استقامت دلاور مردانی است که هنوز هم شجاعتشان در زیبایی الوند می‌جوشد و حرمت پاکی و غیرتشان در دفاع از وجب وجب این آب و خاک را، جاودانه کرده است.

امسال قصرشیرین پس از سال‌ها شاهد دو رویداد مهم بود که با خود برکات زیادی برای این شهر به همراه دارد. یکی خبر خوش بازگشایی مرز خسروی و میزبانی از زوار اربعین و دیگری که چندی پیش رخ داد تصویب منطقه آزاد قصر شیرین بود تا بار دیگر خبری خوش، کام اهالی این شهر را شیرین کند.

مسیر پر پیچ و خم قصرشیرین برای تصویب منطقه آزاد تجاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ با یک فوریت لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه وی‍ژه اقتصادی با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۰۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

با تصویب این لایحه تقریبا تمام استان‌های مرزی کشور ایران صاحب منطقه آزاد می‌شدند، اما نامی از کرمانشاه در لیست استان‌های مرزی صاحب منطقه آزاد نبود و این یعنی از دست رفتن فرصت تجاری کرمانشاه برای برخورداری از امتیازی که سایر استان‌های مرزی داشتند.

مجلس شورای اسلامی

در همان سال بود که هیات دولت به استان کرمانشاه سفری داشتند و مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس، یک صدا خواستار پیگیری مطالبه عمومی منطقه آزاد قصر شیرین شدند، که اتفاقا این پافشاری‌ها جواب داد و رییس جمهور در سخنرانی خود در میان مردم، قول مساعد برای بررسی تصویب منطقه آزاد تجاری قصر شیرین را داد تا استان کرمانشاه نیز شانس دوباره‌ای برای قرار گرفتن در جمع مناطق آزاد داشته باشد.

فرصتی که اگر از دست می‌رفت محال بود به این راحتی بتوان جای دیگری آن را جبران کرد و باز هم کرمانشاه دست خالی می‌ماند.

مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در سفر رییس جمهور به کرمانشاه در تیر ماه ۹۵ با انتشار بیانیه‌ای خواستار پیگیری هیات دولت برای تصویب این منطقه آزاد شدند. سرانجام دولت با توجه به درخواست‌های مکرر موافقت کرد تا قصرشیرین نیز برای بررسی به لیست مناطق آزاد اضافه شود، اما این تازه شروع راه پر پیچ و خم این طرح برای نهایی شدن بود.

قصرشیرین برای تبدیل به منطقه آزاد تجاری باید چند مرحله دیگر را پشت سر بگذارد و هم چنین مجلس نیز باید با این طرح موافقت کند.

قصرشیرین

آن چه که نماینده مردم گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین به آن اشاره دارد، تلاش گسترده برای به ثمر نشاندن این موقعیت اقتصادی است.

تجری نماینده مردم گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بیان کرد: با تلاش‌های گسترده استاندار و نمایندگان، روند طرح منطقه آزاد قصرشیرین در کوتاه ترین مسیر تقدیم مجلس شد، چرا که ۲ سال زمان می‌برد تا موافقت دستگاه‌های مربوطه گرفته شود و در این صورت فرصت برای قرار گرفتن در لیست ۷ منطقه آزاد تجاری از دست می‌رفت و اگر بعد از این مدت نیز به صورت موردی به مجلس ارائه می شد قطعا رای نمی‌آورد و امکان رد شدن آن بالا بود.

او ادامه داد: در طرح اولیه مناطق آزاد تجاری تنها استانی که با داشتن پتانسیل مطلوب جامانده بود کرمانشاه(قصرشیرین) بود، اما خوشبختانه شاهد هستیم که پیگیری‌ها به ثمر نشست و استان کرمانشاه از این فرصت اقتصادی بهره‌مند شد.

قصرشیرین

او گفت: پس از تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در مجلس، شورای نگهبان ایراداتی عنوان کرد که نظر شورای نگهبان نیز تامین شد و با بر طرف شدن این ایرادات، ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین به صورت رسمی تصویب شد و حکم آن برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

قصرشیرین شهری با جمعیت ۲۵ هزار نفری دارای دو مرز فعال و رسمی با کشور عراق است این شهر با وسعت ۲ هزار کیلومتر از گذشته تاکنون محل تردد تاجران است و سهم به سزایی از صادرات ایران به کشور عراق را دارد.

در این شهر روزانه ۵ تا ۶ هزار تاجر و کارگر برای انجام امورات تجاری و ترانزیت کالا فعالیت می‌کنند. ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی به عراق از مرز رسمی پرویزخان به عراق انجام می‌شود که روزانه به طور میانگین شاهد صادرات ۸۵۰ تا هزار و ۲۰۰ کامیون کالا از این مرز به حوزه کردی عراق هستیم. روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

آمار‌ها خود گواه تاثیرگذاری دو مرز قصرشیرین در حجم مبادلات ایران با عراق است.

اما چرا ضرورت وجود منطقه آزاد در قصرشیرین احساس می‌شود پاسخ این سوال را از معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه جویا شدیم.

موقعیت استراتژیک منطقه آزاد قصرشیرین

حاتمی معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: موقعیت منطقه آزاد قصرشیرین، موقعیت استراتژیکی برای استان کرمانشاه است و موقعیت نابی در میانه غربی مرز ایران است.

قصرشیرین در مسیر تجاری شدن/ دروازه ای که برای توسعه استان کرمانشاه باز شد

او بیان کرد: دسترسی به بخش عربی و کردی عراق از طریق مرز‌های قصرشیرین امکان پذیر است و بازار عراق یک بازار استراتژیک محسوب می‌شود، چرا که صادرات کشور ما ۵ برابر صادرات ۲۸ کشور اروپایی به عراق است و این موقعیت ممتازی است که این تنها یک بازار نیست.

حاتمی افزود: از طرف دیگر تولیدات در کشور عراق هنوز خیلی شکل نگرفته است و اگر زیرساخت‌های استقرار صنایع تبدیلی را انجام دهیم بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی و عراقی و حتی سرمایه گذارانی که بازار عراق برایشان مهم است نیز به این منطقه جذب خواهند شد.

او معتقد است ایجاد زیر ساخت‌ها، عرصه جدیدی از کسب و کار را فراهم می‌کند و تولیدکنندگانی که لوازم تازه‌ای تولید می‌کنند را نیز به میدان می‌آورد و توسعه جدیدی از کسب و کار شکل خواهد گرفت که رونق اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت.

اما حالا این سوال در ذهن پدید می‌آید که آیا قصرشیرین آماده این موقعیت اقتصادی است؟ چه زیر ساخت‌هایی برای بهره برداری هر چه بهتر از پتانسیل منطقه آزاد قصرشیرین نیاز است؟ ویژگی‌های منحصر به فرد قصرشیرین می‌تواند جذابیت سرمایه گذاری را فراهم آورد؟

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: زیر ساخت‌های این منطقه نسبت به دیگر مناطق آزاد، وضعیت بهتری دارد، چرا که در آن مناطق باید زیرساخت‌ها را آماده کنند، اما اینجا با پیشینه صادراتی امکانات بهتری مهیاست.

قصرشیرین

تاتار بیان کرد: حمل و نقل ریلی از مزیت مهم این منطقه به شمار می‌رود، هم چنین آزاد راه کربلا نیز به قصرشیرین منتهی می‌شود که امکان تردد راحت‌تر را فراهم می‌کند.

او افزود: هم چنین منابع آب خوبی که وجود دارد نیز می‌تواند فرصت خوبی را برای کسب و کار‌ها و انجام سرمایه گذاری در این منطقه ایجاد کند.

فرماندار قصرشیرین گفت: البته زیر ساخت‌های دیگری هم نیاز است که همزمان با استقرار صنایع ایجاد خواهد شد.

معافیت‌های گمرکی در مناطق آزاد فارغ از قوانین دست و پاگیر می‌تواند امتیازی برای تسریع در مبادلات تجاری باشد، همین فرصت جذابیت بسیاری برای سرمایه گذاران دارد و آن‌ها را به سمت این منطقه جذب می‌کند.

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تصویب شد، اما تا گرفتن نتیجه مطلوب آن برای شکوفایی اقتصاد‌ی، راهی طولانی در پیش است. راهی که نیازمند اجماعی بین مدیران دستگاه‌های اجرایی برای به بار نشستن درخت اقتصادی استان  آن هم با قید فوریت است.

کرمانشاه باید بتواند به بهترین نحو از‌ این فرصت در رونق اقتصادی بهره ببرد، اما آیا در جذب سرمایه گذاران به این منطقه موفق خواهد بود؟

انتهای پیام/

گزارشگر زهره زندیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
پس شهرستان بیله سوار کی منطقه آزاد میشود چندین سال است که وعده میدهند ولی خبری نیست این شهر نه شورا دارد نه شهرداری درستی که شهر را سامان دهد این شهر مرزی با گمرکی که دارد روزانه میلیاردها تومن برای کشور سودآوری میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
پس شهرستان بیله سوار کی منطقه آزاد میشود چندین سال است که وعده میدهند ولی خبری نیست این شهر نه شورا دارد نه شهرداری درستی که شهر را سامان دهد این شهر مرزی با گمرکی که دارد روزانه میلیاردها تومن برای کشور سودآوری میکند
آخرین اخبار