نعیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران دور شدن ریاض از روابط منطقه ای را نمی پذیرد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: دور شدن عربستان از گفت و گو های منطقه ای برای ایران پذیرفتنی نیست.

ایران همواره دور شدن ریاض از روابط منطقه را نکوهش کرده استمصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رایزنی‌های ایران برای پیوستن کشورهای دیگر به طرح صلح هرمز گفت: بحث ایران و منطقه در سه بخش جداگانه ارزیابی می‌شود.

او افزود: نخست بحث روابط منطقه‌ای است که ایران آن را در قالب صلح هرمز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان که گذرگاه اصلی بیش از ۴۰ درصد نفت است پیشنهاد داده تا با توجه به منافعی که  در آن منطقه دارند، ساز و کار مشترکی در این زمینه راه اندازی کنند و اگر هم اختلافات سیاسی دارند، آن را نگه دارند تا بعدا به آن رسیدگی کنند تا هر بیگنه ای اجازه دخالت در مسائل منطقه را نداشته باشد.

ریاض به روش‌های متفاوت اعلام کرده راهکار سیاسی با ایران را در پیش خواهد گرفت

نعیمی بخش دوم را روابط ایران و عربستان برشمرد و توضیح داد: در رابطه با رابطه ایران و عربستان، از سوی جمهوری اسلامی ایران همیشه یک نگاه مثبت وجود داشته و دور شدن عربستان از روابط حاکم بر منطقه و شروع بحران های غرب آسیا، همواره مورد نکوهش ایران بوده و این موضوع را به ضرر عربستان تلقی کرده است. ریاض نیز اخیرا و با توجه به ناکامی‌هایش به روش‌های متفاوت اعلام کرده که راهکار سیاسی با ایران را در پیش خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: سایه تحریم دارویی آمریکا بر جان کودکان ایرانی 


کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: موضوع سوم نیز در رابطه با جنگ یمن است و عربستان به رغم ناکامی و ناتوانی در برابر واکنش دفاعی مردم یمن، سعی دارد اوضاع را به صورتی به سمت پایان مسالمت آمیز  پیش ببرد که ریاض به عنوان طرف ناکام و شکست خورده تلقی نشود؛ بنابراین این کشور در اکثر مسائلی که مربوط به فرآیند آتش بس و پایان دادن به جنگ یمن است، نوعی مشارکت را دنبال می‌کند.

عربستان تلاش می‌کند که به بازسازی خرابی‌های یمن متعهد نشود

او با بیان اینکه عربستان تلاش می‌کند حداقل در بعد رسانه و تبلیغات، عنوان شود که ریاض حسن نیت به خرج داده و جنگ را تمام کرده است، تصریح کرد: عربستان این اقدامات را به صورتی انجام می‌دهد که به بازسازی و پرداخت خسارت خرابی‌های این جنگ متعهد نشود، زیرا یمن اعتقاد دارد عربستان با توجه به اینکه عامل این ویرانی و کشتار بوده است، باید هزینه آن را هم بپردازد.

نعیمی با اشاره به اینکه برخی عقیده دارند واشنگتن برای پذیرش طرح صلح هرمز از سوی عربستان به این کشور چراغ سبز نشان داده است، توضیح داد: اینگونه نیست که واشنگتن برای پذیرش طرح صلح هرمز از سوی عربستان به این کشور چراغ سبز نشان داده باشد، اما با توجه به اینکه عربستان تصور می‌کرد آمریکا می‌تواند هر زمان که اراده کند ریاض را از بحران خارج کند و با خودداری ایالات متحده رو به رو شد، از فرصت‌هایی که پیش می‌آید استفاده می‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه میان تهران- واشنگتن رابطه‌ای نیست، افزود: با توجه به اینکه ایران اجازه نمی‌دهد موضوعات منطقه‌ای با کشورهای ثالث مطرح شود، بنابراین عمان فعالانه عمل کرده و دلسوزانه تلاش می‌کند به این بحران و فجایعی که بر سر مردم یمن به صورت غیر قانونی اعمال می‌شود پایان دهد.

آمریکا دست ریاض را بازگذاشته تا از بحران خارج شود

او اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت آمریکا به عربستان برای پذیرش طرح صلح هرمز چراغ سبز نشان نداده است بلکه در جاهایی که ناکام مانده‌اند دست ریاض را بازگذاشته تا بتوانند خودشان را از بحران خارج کنند.

نعیمی در رابطه با رویکرد سایر کشورهای منطقه نسبت به طرح صلح هرمز، توضیح داد: وضعیت کشورهای منطقه تقسیم شده است، به این صورت که بحرین تابع عربستان است و سیاست مستقلی ندارد، کویت و قطر با توجه به شرایط و فرآیندی که در منطقه حاکم است، اعلام کرده که آمادگی پذیرش صلح هرمز را دارد و این طرح را یک گام مثبت تلقی کرده است، عمان هم از دیرباز همچین نقطه نظری داشته و معتقدند مسائل داخلی منطقه با حضور کشورهای ذی ربط و بدون حضور بیگانگان حل خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان تاکید کرد: عربستان قصد دارد از طریق ورود به طرح صلح هرمز از یکسری بحران‌های دیگر و ناکامی ریاض در  جنگ یمن خارج شود؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد، همزمان روابط تهران- ریاض، فرآیند صلح هرمز و آتش بس در یمن همزمان با یک دوره زمانی انجام شود، می‌تواند عربستان را از این وضعیت بحرانی خارج کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: صلح هرمز ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
اگر ایران و عربستان رابطه دوستانه و برادرانه و اسلامی داشتند،امریکا و اسرایئل در منطقه جایی برای نفس کشیدن نداشتند!
آخرین اخبار