اعزام هواپیما‌های گشت‌زنی و ناو جنگی ژاپن به خاورمیانه

توکیو قرار است به منظور آنچه «محافظت از کشتی‌های ژاپنی» خوانده، تعدادی هواپیمای گشت‌زنی و یک ناو جنگی به خاورمیانه اعزام کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، اسناد دولتی ژاپن نشان می‌دهد که این کشور قرار است با هدف آنچه «محافظت از کشتی‌های ژاپنی» در خاورمیانه خوانده، تعدادی هواپیمای گشت زنی و یک ناو جنگی به این منطقه اعزام کند.

بر اساس این طرح، یک ناوشکن حامل بالگرد و دو هواپیمای گشت زنی «پی ۳ سی» به منظور جمع آوری اطلاعات و تأمین مسیری امن برای کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه، به این منطقه اعزام می‌شوند.

تنش‌ها میان آمریکا و ایران از سال گذشته تاکنون به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، تشدید شده است.

در ماه‌های مه و ژوئن امسال، حملاتی علیه تعدادی نفتکش از جمله نفتکش ژاپنی «کوکوکا کوریجس» در منطقه رخ داد که آمریکا بدون ارائه هیچ مدرکی انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت. این در حالی است که ایران این اتهامات بی اساس را رد کرد. مقامات ژاپنی هم اعلام کردند مدارک و شواهد آمریکا مبنی بر حمله ایران به نفتکش‌ها را قبول ندارند و معتقدند این مدارک کافی نیست و نباید بر اساس آن ایران را متهم کرد.

ژاپن که یکی از متحدان آمریکاست و در عین حال روابطی دوستانه هم با ایران دارد، تصمیم گرفته به جای پیوستن به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در منطقه، خودش به تنهایی عملیاتی را آغاز کند. هفته پیش هم «آبه شینزو»، نخست وزیر ژاپن در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در توکیو درباره قصد ژاپن برای اعزام نیرو به منظور محافظت از کشتی‌های این کشور خبر داد.

یک مقام وزارت دفاع ژاپن گفت: ژاپن قصد دارد عملیات محافظت از کشتی‌های ژاپنی را از ماه آینده آغاز کند و ناوشکن هم فعالیت خود را از ماه فوریه آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ژاپن ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار