ثبت خانه سلیمی درمیان در فهرست میراث ملی

بزرگترین خانه‌ی تاریخی شهر طبس مسینا در شهرستان درمیان به فهرست آثار ملی پیوست.

ثبت خانه سلیمی درمیان در فهرست میراث ملیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، بزرگمهر مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسباد‌های تاریخی استان گفت: خانه سلیمی را میتوان شاخص‌ترین اثر معماری بجا مانده از نظر تزئینات در شهر طبس مسینا نامید.

او افزود: خانه‌ای با تزئینات آجری، آجر‌های شش پر و چهار پر که نشان از غنی بودن معماری در طبس مسینا که دیار آسباد‌ها در خراسان جنوبی است را دارد.

بزرگمهر ادامه داد: مالکیت این خانه را ورثه مرحوم عبدالرحمان سلیمی بر عهده داشته که مالکان آن را در سال ۱۳۹۷ به اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اهدا کرده اند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسباد‌های تاریخی استان اظهار کرد: خانه‌ی سلیمی نیز مانند بسیاری از آثار دیگر مسکونی ایران نمونه‌ای از معماری درون گراست و خانه‌ای در هم تنیده با قلعه طبس مسینا که میتوان از آن به عنوان بخشی از این قلعه عظیم یاد کرد و در واقع این در اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.

او گفت: از نظر نماسازی مشابهت زیادی مابین خانه سلیمی و عمارت اصلی باغ اکبریه در بیرجند قابل مشاهده و یکی از نقاط قوت این اثر را می‌توان تزئینات آجرکاری این خانه دانست که در سطح شهرستان درمیان بی‌نظیر است.

 انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.