انتقاد قبرس از راهبرد ترکیه در قبال لیبی /مصر خواستار توقف دخالت خارجی «غیرمشروع» در لیبی شد

قبرس از موضع ترکیه در قبال جنگ داخلی لیبی و نیز طرح ادعا‌هایی درباره قلمرو دریایی غنی از انرژی در دریای مدیترانه انتقاد کرد.

انتقاد قبرس از راهبرد ترکیه در قبال لیبی /مصر خواستار توقف دخالت خارجی «غیرمشروع» در لیبی شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قبرس روز شنبه از راهبرد ترکیه در خصوص مداخله در جنگ داخلی لیبی و نیز طرح ادعا‌هایی درباره قلمرو دریایی غنی از انرژی در دریای مدیترانه انتقاد کرد.

بر اساس این گزارش، تنش‌ها بین ترکیه از یک سو و یونان و قبرس -اعضای اتحادیه اروپا- از سوی دیگر درباره یک مناقشه بر سر منابع هیدروکربن ساحلی افزایش یافته است که این موضوع به نوعی به لیبی جنگ‌زده هم مربوط می‌شود.

از سوی دیگر، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، نیز روز شنبه در نشست کابینه خود، خواستار حل کامل بحران لیبی و جلوگیری از «مداخله خارجی غیر مشروع» در این کشور شد.

این در حالی است که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، روز شنبه، درباره تلاش برخی کشور‌ها برای تبدیل کردن لیبی به یک سوریه دیگر، هشدار داد در این صورت، ناآرامی و بحران به دیگر کشور‌های منطقه نیز فرا خواهد رسید.

ترکیه ماه نوامبر توافقنامه‌ای با دولت وفاق لیبی در طرابلس  به ریاست «فائز السراج»-که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است- امضا کرد که بر اساس آن، دو طرف ادعا‌هایی را در مدیترانه مطرح کردند که این موضوع با ادعا‌های یونان و قبرس تناقض دارد. در همین حال، ترکیه عرضه کمک‌های نظامی را به طرابلس افزایش داده که در جنگ با دولت خودخوانده رقیب در شرق لیبی قرار دارد. پارلمان لیبی در شرق لیبی واقع شده است و این منطقه تحت هدایت خلیفه حفتر قرار دارد.

این در حالی است که «جوزپه کونته»، وزیر امور خارجه ایتالیا، نیز روز جمعه در جریان آخرین نشست خبری‌اش در سال جاری میلادی اعلام کرد در گفت‌و‌گو با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، از وی خواسته تا از مداخله نظامی زمینی در لیبی اجتناب کند. او همچنین درباره پیامد‌های خطرناک چنین مداخله‌ای و تلفات غیرنظامی آن هشدار داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: لیبی ، ترکیه ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Jojo
۲۲:۲۵ ۰۷ دی ۱۳۹۸
مصر و قبرس غلط کردند.
اگر ترکیه یا ما کاری نکنیم از کسی کاری نمیاد.
چند ساله بدبخت ها دارن تیکه تیکه میشن تو لیبی.
آخرین اخبار