منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور تحت تاثیر انواع آلاینده‌هاست

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آب و فاضلاب وزارت نیرو یکی از تهدیدات جدی منابع آب را تخریب کیفی این منابع به علت ورود انواع آلاینده‌ها عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آب و فاضلاب وزارت نیرو در نشست منطقه‌ای کارگروه‌های اجرایی نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه ۶ کشور، یکی از تهدیدات جدی منابع آب را تخریب کیفی این منابع دانست  و گفت: امروز شاهد ورود انواع آلاینده‌ها از طرق مختلف به منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور هستیم.

شاهپور رجایی افزود: علاوه بر نظارت بر مسائل کمی منابع آب، بررسی و کنترل کیفی این منابع نیز به صورت مستمر در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

او پساب‌های فاضلاب شهری و روستایی، پسماند‌های محیط شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و زه آب‌های کشاورزی را از مهم‌ترین موارد آلوده کننده منابع آب نامید و ادامه داد: ورود این آلاینده‌ها به منابع آب، اندک آب در دسترس را نیز دچار مشکلات کیفی می‌کند.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آب و فاضلاب وزارت نیرو، نقاط مختلفی از کشور را متاثر از پدیده آلودگی کیفی خواند و گفت: در استان بوشهر نیز شهرستان دشتستان، زه آب‌های بخش کشاورزی به رودخانه‌های دالکی، شاپور و حله وارد می‌شود که کاهش کیفیت آب رودخانه‌های یاد شده را به دنبال داشته است.

رجایی افزود: بخشی از منابع آب زیرزمینی استان نیز تحت تاثیر فاضلاب‌های شهری هستند و با توجه به نبود شبکه دفع فاضلاب در برخی از شهر‌ها به مرور زمان، به آب‌های زیرزمینی نشت پیدا کرده و باعث افت کیفی این مناطق شده است.

او گفت: در شهرستان‌های عسلویه، کنگان و دیر وجود تاسیسات نفتی، یکی از منابع اصلی آب استان که همان دریاست را دچار آلودگی می‌کند.

 مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آب و فاضلاب وزارت نیرو تصریح کرد: رویکرد اصلی وزارت نیرو، شناسایی آلاینده‌ها و در پیش گرفتن تدابیری برای جلوگیری از آلودگی منابع آب در دسترس است.

رجایی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه آب استان بوشهر که به خوبی استاندار از آن حمایت می‌کند، کاهش اتکا به منابع آب آشامیدنی خارج از استان است.

وی افزود: با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و تا افق ۱۴۰۴، به هدف تامین ۴۰ درصد آب آشامیدنی از دریا برسیم.

 مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آب و فاضلاب وزارت نیرو بیان کرد: در کنار تامین آب از منابع جدید، کاهش هدررفت نیز یکی از رسالت‌های اصلی بخش آب استان بوشهر است و این برنامه در حال حاضر در دست اجرا می‌باشد.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو ارتقاء بهره وری و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی را یکی دیگر از برنامه‌های مهم مدیریت آب استان بوشهر نامید.

رجایی با اشاره به اینکه منابع محدود در کنار تقاضای زیاد بخش کشاورزی، روش‌های آبیاری سنتی و غرقابی را غیرقابل توجیه می‌سازد، افزود: با مصرف حدود ۳۵۰۰ لیتر آب، یک کیلوگرم محصول تولید می‌شود و این در حالی است که می‌توان با کمتر از هزار لیتر نیز به همان میزان محصول دست یافت.

او بیان کرد: طرح نخلستان با هدف ارتقا بهره وری آب در نخیلات استان بوشهر، اگرچه عقب ماندگی‌هایی دارد، اما در حال انجام است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز هدف از این نشست را بررسی تهدیدات کیفی منابع آب و هم اندیشی جهت علاج بخشی آن عنوان کرد و گفت: این نشست، پنجمین جلسه کارگروه نظام مدیریت جامع کیفیت منابع آب است و استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان به ارائه گزارشات خود در حوزه حفاظت کیفی خواهند پرداخت.

عبدالطیف عباسی نژاد افزود: یک سوم از منابع آب قابل استفاده در دنیا دچار کاهش کیفیت شده‌اند و این موضوع ضرورت توجه ویژه به مباحث کیفی آب را در کنار کنترل کمی آن آشکار می‌کند.

انتهای پیام/ک

 

برچسب ها: منابع آب ، کیفیت آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.