ایندیپندنت: قدرت موشکی ایران طی یک دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به حمله موشکی ایران به به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق اعلام کرد قدرت موشکی ایران طی یک دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به بررسی توان موشکی ایران پس از حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق پرداخت و اعلام کرد قدرت موشکی ایران طی یک دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.

در این گزارش ایندیپندنت با اشاره به حمله موشکی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان آمده است: هنگامی که در ۱۴ سپتامبر انبوهی از هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های کروز به بزرگترین تأسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کردند، دولت خشمگین آمریکا به سرعت انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت و آن را «حمله بی سابقه» به منابع انرژی جهانی نامید. اما آنچه بیش از هر چیزی موجب غافلگیری آمریکا شده بود «دقت این حملات» بود.

هنگامی که دود ناشی از این حملات فرو نشست، مقامات سعودی ۱۴ حفره بزرگ را روی مخازن ذخیره نفت شناسایی کردند. همچنین سه بخش از تاسیسات فرآوری نفت نیز غیرفعال شده بود. همین حجم حمله باعث شد عربستان تولید نفت خود را به نصف کاهش دهد.

تحلیلگران نظامی آمریکا چنین حملاتی را نوعی «هشدار بیدار باش» توصیف کردند که حاکی از توسعه زرادخانه‌های موشکی ایران طی یک دهه گذشته است.

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته آن‌ها انتظار می‌رود در صورت وقوع جنگ، ایران چنین سلاح‌هایی را مستقر کند تا به هر تعداد هدف، مانند پایگاه‌های نظامی آمریکا، تأسیسات نفتی و یا اسرائیل، صدمات اساسی وارد کند.

پنتاگون پس از ارزیابی خسارات وارده به پایگاه نظامی عین الاسد در حمله روز سه‌شنبه اعلام کرد ایران بیش از دوجین موشک بالستیک را به دو پایگاه آمریکا در عراق شلیک کرده است.

فابیان هینز، کارشناس برنامه موشکی ایران در انستیتوی مطالعات بین المللی میدبوری در مونتری، کالیفرنیا در خصوص توان پیشرفته موشکی ایران گفت: آنچه در این چند سال در ایران شاهد هستیم تغییر در موشک‌هایی است که از ابزار سیاسی و فیزیولوژیکی به تسلیحاتی واقعی در میدان جنگ تبدیل شده‌اند. این یک تغییر کوآنتومی [شگرف] است.

ایندیپندنت افزود: مقامات آمریکا و خاورمیانه می‌گویند که موشک‌های به روز شده ایران که بعضی از آن‌ها برد بیش از ۱۲۰۰ مایل دارند، جز یکی از چندین راه احتمالی برای اجرای وعده‌های ایران جهت انتقام شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و قدرتمندترین فرد نظامی ایران است. اکثر کارشناسان بر این باورند که آمریکا به هرگونه حمله مستقیم نظامی به منافعش پاسخ اجباری خواهد داد، اما ایران توانایی اجرای پاسخ دردناک را به منافع آمریکا یا اسرائیل دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: توانایی موشکی پیشرفته ایران نتیجه تغییرات ناشی از اقدامات مدبرانه آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران است که در یک دهه صورت گرفته است. در آن زمان، پیشرفته‌ترین موشک‌های تهران مشتقاتی از مدل «اسکاد» بود که در جنگ ایران و عراق استفاده شد. از آن زمان، آزمایشگاه‌های نظامی ایران با صرف میلیون‌ها دلار، سیستم‌های هدایت کننده و موشک‌های قدیمی را ارتقا داد و زمینه برای پیشرفت قدرت موشکی ایران فراهم شد. به گفته یک مقام وزارت دفاع انگلیس، نتیجه این اقدام تولید موشک‌های کوتاه و میان‌بردی است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی را با دقت بالا به محل مورد نظر برسانند.

این مقام انگلیسی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، گفت: ما شاهد پیشرفت‌های مداوم در دقت موشک‌های بالستیک ایران هستیم. از جمله تحولات جالب توجه و بالقوه نگران کننده، فناوری موجود در موشک «قیام» ایران با بُرد ۵۰۰ کیلومتر است که به کنترل کننده‌ها اجازه می‌دهد تا مسیر خود را در حین پرواز تنظیم کنند. 

پس از حمله ۱۴ سپتامبر به دو تأسیسات نفتی آرامکو سعودی که از هواپیما‌های بدون سرنشین مسلح و موشک‌های کروز استفاده شده بود و گرفتن انگشت اتهام آمریکا به سوی ایران، جوزف ووتل، فرمانده سابق سنتکام ضمن اذغان به پیشرفت توان موشکی ایران، از رشد چشمگیر آن شگفت زده شد. او گفت: ایرانی‌ها در سرعت یادگیری از ما پیشی گرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۰ دی ۱۳۹۸
فرزندان این سرزمین واقعا بخواهند یاعلی بگویند مشابه ای در علم نخواهند داشت
آخرین اخبار