سال ۹۹؛

بهره برداری از طرح‌های نجات ملی دریاچه ارومیه /تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در ایستگاه پایان

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از بهره برداری طرح‌های نجات ملی دریاچه ارومیه خبر داد.

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، با بیان اینکه تونل انتقال آب کانی سیب از بزرگترین طرح‌های نجات ملی دریاچه ارومیه سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری می‌رسد اظهار کرد: این طرح با حفر چهار و نیم کیلومتر دیگر به پایان می‌رسد تا آّب به دریاچه منتقل شود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: در حال حاضر ۳۱ و نیم کیلومتر از طول ۳۶ کیلومتری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه حفر شده است.

او افتتاح تصفیه خانه ارومیه و طرح‌های تجمیعی آبیاری قطره‌ای را از دیگر طرح‌های ملی نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت این طرح‌ها نیز در سال به بهره برداری خواهند رسید.
 
فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز چهارم اسفند ماه تراز سطح دریاچه ارومیه به رقم ۱۲۷۱.۳۸ متر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ سانتیمتر افزایش یافته است.
 
وی افزود: در حال حاضر مساحت دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳۷ کیلومتر افزایش نشان می‌دهد و این میزان به ۲۸۸۳ کیلومتر مربع رسیده است.
 

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین به حجم آب دریاچه تا امروز نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر حجم آب این پهنه آبی ۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه افزایش داشته است.


رهاسازی ۷۳۱ میلیون مترمکعب آب سد‌ها به سمت دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از تصویب رهاسازی ۷۳۱ میلیون مترمکعب آب از پشت سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سمت این منبع آبی خبر داد و افزود: بیشترین میزان رهاسازی از سد شهید کاظمی بوکان با ۴۵۸ میلیون مترمکعب تصویب شده است.

او ادامه داد: بر اساس این مصوبه ۱۲۰ میلیون مترمکعب از سد شهرچای ارومیه ۵۷ میلیون مترمکعب از سد مهاباد ۱۷ میلیون مترمکعب از سد‌های زولا و دریک سلماس در استان آذربایجان غربی و ۲۲ میلیون مترمکعب نیز از دو سد علویان مراغه و قلعه چای عجب شیر در استان آذربایجان شرقی به طرف دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

انتهای پیام/ ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.