بازی، راهی برای نشان دادن فراز و نشیب‌های زندگی به کودک

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: بازی راهی آسان برای نشان دادن فراز و نشیب‌های زندگی به کودک محسوب می‌شود و یاد می‌گیرد که چگونه با چالش‌ها مواجه شود.

بازی، راهی برای نشان دادن فراز و نشیب‌های زندگی به کودکمنا میثمی کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بازی و سرگرمی یکی از فعالیت‌های لذت بخش برای همه انسان‌ها به شمار می‌رود و کودک در زمان بازی کردن با چالش‌هایی که مواجه می‌شود، یاد می‌گیرد بعد از هر پیروزی احساس غرور نکند و در هنگام شکست نه تنها نا امید و سرخورده نشوند بلکه از شکست‌ها، پله‌ای برای ترقی خود بسازند.

او افزود: برای رساندن کودک به این مرحله، باید کاری کرد که او همیشه برنده بازی نباشد، هر چند که این برد‌ها به اعتماد به نفس بالای او کمک می‌کند، اما باید به او آموزش داد که همیشه به دنبال برنده شدن نباشد، بلکه ملاک، میزان تلاش و رسیدن به خودباوری برای کودک است.

میثمی اظهار داشت: زمانیکه کودک شکست می‌خورد، یاد می‌گیرد که همیشه نباید برنده باشیم و گاهی ممکن است به خاطر تلاش کم یا عوامل دیگر شکست بخوریم، برای یاد دادن این موضوع باید در بازی‌هایی که برنده و بازنده معنا دارد، هر بازی را  تا ۳ بار با کودک انجام دهیم تا شکست و پیروزی برای او نهادینه شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی در تشریح چگونگی انجام اینگونه بازی‌ها بیان کرد: در مرحله اول به کودک اجازه دهید که بر شما پیروز شود، این پیروزی هم به او کمک می‌کند تا علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، هیجانات او تخلیه می‌شود، اگر از شما خشم نهفته‌ای دارد، با شکست شما محقق خواهد شد.

او اذعان داشت: در مرحله دوم بهتر است، شما بر کودک پیروز شوید، این باخت و شکست به کودک کمک می‌کند اول مفهوم شکست را درست متوجه شود، شنیدن را می‌آموزد و کم کم یاد می‌گیرد که گاهی با تمام تلاش موفق نمی‌شویم. اما در مرحله سوم بازی باید به گونه‌ای پیش رود که کودک پیروز شود، ولی با تلاش بیشتر از دو بازی قبل توانسته به این پیروزی دست یابد، در این حالت یاد می‌گیرد برای موفقیت گاهی باید بیشتر تلاش کرد.

این درمانگر کودک تصریح کرد: بصورت کلی کودکان ۵ تا ۸ سال رقابت طلب‌تر از دیگران هستند و دوست دارند در همه جا و همه چیز برنده شوند و این خصلت طبیعی کودکان را می‌توان با یاد دادن قواعد بازی که گفته شد، تسهیل کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.