در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم تشکیل کمیته بهداشت در کارگاه‌های سخت و زیان آور

یک کارشناس حوزه کار درباره لزوم تشکیل کمیته بهداشت و ایمنی در کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور توضیحاتی داد.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار و کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در قانون کار جمهوری اسلامی فصلی به نام شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار وجود دارد که متشکل از اکثر وزرا، رئیس سازمان استاندارد و وزیر بهداشت است که ریاست آن را وزیر کار بر عهده دارد.

او با بیان اینکه بهداشت و ایمنی یکی از مسائل اساسی در حوزه کار است که در مورد تاکید قانون کار قرار گرفته است، گفت: کارگاه‌هایی که کار‌های سخت و زیان آور انجام می‌دهند و شرایطشان زیان آور است به صورتی که ممکن است هر لحظه آسیبی به کارگر وارد شود، ملزم شدند که کمیته بهداشت ایمنی را در کارگاه خود تشکیل دهند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت از نیروی انسانی و سرمایه‌های مادی صیانت می‌کند.

این کارشناس حوزه کار و کارگر افزود: اگر ایمنی و بهداشت در کارگاه رعایت نشود کارگران آسیب می‌بینند و ممکن است دچار حوادثی شود که سرمایه‌های مادی و دستگاه‌های کارگاه نیز آسیب ببیند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه اغلب دیده شده آتش سوزی‌هایی به دلیل عدم رعایت ایمنی صورت گرفته است که خسارت‌های انسانی و سرمایه‌های مادی را به کارگاه وارد کرده است، تصریح کرد: قانونگذار برای کار‌های سخت و زیان آور الزام کرده است که حتماً کمیته بهداشت در آن‌ها شکل گیرد.

او تصریح کرد: باید برای کارگرانی که دارای مشاغل سخت و زیان آور هستند پرونده پزشکی تشکیل شود و به صورت شش ماهه یا یک ساله آزمایش‌های جدی صورت گیرد.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه در کشور ما حوادث ناشی از کار بالاست و این به دلیل این نیست که در این زمینه قانون وجود ندارد، گفت: بلکه در کشور ما قانون و آیین نامه‌های اختصاصی و فنی در خصوص همه مشاغل وجود دارد.

حاج اسماعیلی گفت: تخمین زده شده است که حوادث ناشی از کار در کشور ما ۴ برابر نُرم جهانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار