جلسه مدیران ارشد وزارت نفت با معاون اول رئیس جمهور

جلسه مدیران و معاونان ارشد وزارت نفت امروز با حضور اسحاق جهانگیری در محل این وزارتخانه برگزار شد.

جلسه معاون اول رییس جمهور با مدیران وزارت نفت برگزار شد

 به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و مدیران عامل چهار شرکت اصلی صنعت نفت، برای تشریح اقدام‌های وزارت نفت در مواجهه با ویروس کرونا هم‌اکنون در ساختمان مرکزی وزارت نفت حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: دستور وزیر نفت برای بررسی راهکارهای کاهش تصدی دولت در زنجیره توزیع فرآورده


لازم به ذکر است سایر معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طریق وبینار در این نشست حضور دارند.

تداوم بی‌وقفه تولید نفت و گاز از تمام سکو‌ها و میدان‌های در کشور

بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست با معاون اول رئیس‌جمهوری با تشریح اقدام‌های وزارت نفت در مقابله با کووید ۱۹ گفت: وزارت نفت تلاش مصرانه برای عدم توقف تولید در صنعت نفت و حفظ سلامت کارکنان را با شیوع این ویروس در کشور از ابتدای این شرایط داشته است.

وزیر نفت تصریح کرد: اقدام‌های وزارت نفت برای گذر از شیوع ویروس کرونا با اولویت مناطق استقرار تأسیسات حیاتی صنعت نفت در چهار بخش پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازگشت به شرایط عادی انجام شد.آموزش، انضباط، اجرای دقیق و سختگیرانه دستورالعمل‌های ابلاغی، لغو تعویض شیفت اتباع خارجی شناورها، ممانعت از حضور کاکنان مناطق پرریسک به عسلویه و سکو‌ها و جزایر نفتی، تب‌سنجی کارکنان، برگزاری جلسات به صورت ویدئوکنفرانس، مرخص کردن کارکنان پیمانکاران طرح‌های توسعه‌ای طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس از ۲۰ اسفند تا ۲۲ فروردین، تأخیر اجرای تمامی طرح‌های دریایی از جمله اقدام‌های پیشگیرانه با این ویروس بود.

به گفته زنگنه تجهیز نقاهتگاه ۱۰۰ تختخوابی اهواز، تحویل ۲۰ دستگاه ونتیلاتور، تولید محصولات ضدعفونی‌کننده دست و آب‌ژاول، ارسال رایگان مواد پلیمری از جمله فعالیت‌های صنعت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی است.

او افزود: تداوم بی‌وقفه تولید از تمام سکو‌ها و میدان‌های گازی و تداوم تولید نفت در تمامی سکو‌ها و مناطق عملیاتی در نتیجه این اقدام‌ها محقق شده است و هم‌اکنون تمام فعالیت‌های طرح‌های صنعت نفت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سرگرفته شده است؛ از سرگیری تعمیرات اساسی فاز‌های پارس جنوبی و ادامه فعالیت‌های فاز ۱۳، ۱۴، ۲۱تا ۲۴.

در ادامه وزیر نفت اظهار کرد: از همه کارکنان و کادر درمان، مدیران و کارگران برای پیشیرد اهداف صنعت نفت در این شرایط تشکر و قدردانی می‌کنم.

احیای اشتغال در صنعت نفت

زنگنه در ادامه این نشست از کاهش شدید قیمت جهانی نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در پی افت تقاضای جهانی، افت سوددهی پالایشگاه‌ها در پی کاهش تقاضای نفت‌خام و فرآورده‌ها، افت شدید قیمت محصولات پتروشیمی و تقاضای داخلی و جهانی برای محصولات آنها، افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام و فرآورده‌ها در ایران و جهان به‌عنوان آثار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد نام برد و گفت: ذخیره‌سازی بنزین در ایران هم‌اکنون به بی‌سابقه‌ترین رقم تاریخی رسیده است.

او ادامه داد: تعلیق موقت برخی طرح‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت به‌ویژه منطقه عمومی پارس، کاهش ۴۰ درصدی دریافت خوراک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نسبت به پارسال، تعطیلی بیشتر بخش‌های تولید قیر و کاهش فروش فرآورده‌های نفتی از دیگر آثار شیوع‌ ویروس کروناست.

وزیر نفت با بیان اینکه تحلیل ما این است که اشتغال‌هایی که در صنعت نفت دچار مشکل شده‌اند احیا می‌شوند و ضمن ابراز خرسندی از اینکه این مشاغل از چرخه اشتغال کشور حذف نخواهند شد، تصریح کرد: فعال کردن سریع صندوق پژوهش و فناوری نفت، اجرای طرح تضمین خرید کالا‌های مورد نیاز صنعت نفت، آغاز عملیات اجرایی طرح فراگیر پالایشی سیراف، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز و تکمیل طرح سی‌ان‌جی سوزکردن خودرو‌های عمومی و آغاز طرح سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودرو‌های شخصی، ادامه اجرای طرح جدید نگهداشت تولید از میدان‌های نفتی خشکی و دریا، تداوم اجرای طرح‌های توسعه پارس جنوبی و غرب کارون، تسریع در اجرای طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، ادامه طرح گازرسانی به ۲ هزار و ۵۰۰ روستا در سال ۱۳۹۹، راه‌اندازی پارک علم‌وفناوری صنعت نفت در منطقه ری، تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری صنایع پیشران و پایین‌دستی پتروشیمی و توسعه دانش فنی و حمایت مالی برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها از جمله پیشنهاد‌ها و اقدام‌های وزارت نفت برای کاهش آثار ویروس کرونا بر صنعت نفت است.

اتکای اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی باید کاهش یابد

در ادامه این نشست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: نقش صنعت نفت در زندگی مردم بسیار اثرگذار و تعیین‌کننده است.

او ادامه داد: از تلاش‌های شما به دلیل تداوم تولید در بخش‌های بهره‌برداری و تولید صنعت نفت با وجود شیوع ویروس کرونا قدردانی می‌کنم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اتکای اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی باید کاهش یابد امروز خوشبختانه در این دولت کار‌های بزرگی در صنعت نفت انجام شده است.

جهانگیری تصریح کرد: گازرسانی به روستا‌ها بیش از دوبرابر در این دولت شده است به طوری که در مرحله کنونی با وجود همه محدودیت‌ها، وزارت نفت برنامه‌های بسیار خوبی دارد و کاری شد کارستان. آمریکایی‌ها می‌خواستند فروش نفت ما را به صفر برسانند، اما نتوانستند.

او افزود: ایجاد مشکل در بخش‌های تولید و بهره‌برداری یکی از دغدغه‌های جدی در ایام شیوع ویروس کرونا بود که خوشبختانه اقدام‌های شایسته‌ای انجام شد؛ مراکزی مانند پارس جنوبی با ۷۰ هزار نفر شاغل به گونه‌ای عمل کردند که هیچ فوتی در زمان شیوع این ویروس نداشتند و این امر از افتخار‌های مهم ماست.

در حال تکمیل...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار