در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ناشرانی که برای انتفاع مادی ناشر تخصصی شعر شدند

حاجی آبادی گفت:برخی ناشران که تخصصی در زمینه نشر نداشتند برای انتفاع مادی به سراغ این حوزه آمده اند وناشر تخصصی حوزه شعر شده اند.

رضا حاجی آبادی  مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت کاهش استقبال  مردم از کتاب های رمان و شعر ایرانی گفت:علاقه به کتابخوانی در بین مردم کمتر شده است،با توجه به تیراژ و تعداد عناوین منتشر شده در حوزه شعر و داستان، تعداد انتشار کتاب های ضعیف در این دو حوزه زیاد شده و در نتیجه ذائقه مردم تغییر کرده است، از طرفی میزان انتشار کتاب های شعر و رمان ضعیف در کشور به حدی افزایش یافته که باعث شده مردم، دیگر مانند گذشته از این کتاب ها استقبال نمی کنند.

او افزود: برخی دوستان ناشر که تخصصی در زمینه نشر نداشتند برای انتفاع مادی به سراغ حوزه شعر آمدند،درنتیجه بدون بررسی جوانب امر تنها به منظور سودآوری، ناشر تخصصی حوزه شعر شده اند. هزاره ققنوس از سال ۸۲ کار خود را به عنوان ناشر تخصصی شعر و داستان آغاز کرده است. بسیاری از شاعران به نام که برای خود افتخارات و شاگردانی دارند، اولین کتاب هایشان را در هزاره ققنوس منتشر کرده اند و بعضی از عزیزانی که در حوزه اقتصادی فعالیت داشتند، تصور می کردند شعر مانند چاه نفتی است که آن ها را به سودآوری می رساند در نتیجه تعداد ناشران تخصصی شعر رو به فزونی گذاشت.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس ادامه داد: ما چند شاعر خوب در مملکت داریم و تعداد زیادی نشر تخصصی شعر احداث شد، همین باعث شد هم توقع برخی شاعران در زمینه حق التالیف افزایش یابد، هم هرکسی که چهار بیت خوب دارد سعی کند شعر بگوید و سطح کیفیت شعرها کاهش یابد. مردم تا حدی از مجموعه شعر استقبال می کنند و پس از مدتی میزان استقبالشان از مجموعه شعر کاهش می یابد.همین مسئله در حوزه داستان و رمان هم اتفاق می افتد.ناشران خلق الساعه ای را در حوزه رمان دیده ام که حتی طرح جلد و عناوین کتاب هایشان را از ناشران موفق کپی کرده اند و وارد این حوزه شده اند؛ ناشران تخصصی دانشگاهی با شور و شوقی که به وجود آمده بود به سمت انتشار رمان رفتند چون احساس می کردند که  شعر و رمان پرفروش است.

حاجی آبادی ادامه داد:  تعداد  ناشران تخصصی شعر و داستان افزایش یافته است. ناشری با مجوز آموزشی به عنوان ناشر رمان فعالیت می کند  و  با انتشار کتاب های ضعیف در حوزه شعر و داستان ذائقه مردم را خراب می کند از این رو اعتمادها از بین می رود. وقتی شاعری جوان جلوی غرفه می ایستد کتاب های خودش را می فروشد، وقتی دویست نسخه از کتابش در نمایشگاه بین المللی کتاب فروش می رود گمان می کند شاعر خوبی است،اصلا تصور نمی کند شاید فرد از روی تعارفات معمول کتابش را فروخته است و این مسئله برای آن فرد افتخاری می شود.

او تصریح کرد: ناشر، نویسنده و شاعر کتاب را به عنوان فروشنده در غرفه گذاشته است؛ وقتی ۶ تا۱۰ رمان خوب به مخاطب معرفی می کند که  خوب نیست مخاطب دیگر اعتماد نمی کند و گمان می کند بقیه افرادی که سعی می کنند رمان یا مجموعه شعری را به او بفروشند مانند قبلی ها هستند در نتیجه از رمان و مجموعه شعر استقبال نمی کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار