آخرین تحولات میدانی لیبی پس از ۷۰ روز درگیری/ زور آزمایی ترکیه با امارات و عربستان با پاکسازی استان‌های «زواره، الزاویه و العزیزیه» + نقشه میدانی و عکس

نیرو‌های دولت وفاق ملی روند پیروزی‌های میدانی را در محور شمال غرب لیبی حفظ کرده اند و با بازپس گیری مساحت بیش از ۶ هزار کیلومتر مربع، ضربه مهلکی به نیرو‌های تحت فرمان ژنرال حفتر وارد آوردند.

آخرین تحولات میدانی لیبی پس از ۷۰ روز درگیری/ زور آزمایی ترکیه با امارات و عربستان با پاکسازی استان‌های «زواره، الزاویه و العزیزیه» + نقشه میدانی و عکسبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای امسال درگیری‌ها در محور شمال غرب لیبی اوج گرفته و در این میان نیرو‌های دولت وفاق ملی (دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) با حمایت گسترده دولت ترکیه توانستند در میدان نبرد موفق‌تر عمل کنند و شکست‌های قابل توجهی را به نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر تحمیل کنند.

نیرو‌های دولت وفاق ملی با کمک نیرو‌های مستشاری و تجهیزات اهدایی آنکارا و همچنین عناصر گروهک‌های تروریستی اعزامی از سوریه در اواخر فروردین ماه امسال موفق شدند جاده ساحلی مهم و راهبردی «طرابلس - تونس» را به کنترل دربیاورند و در روز‌های پایانی اردیبهشت ماه نیز ۹۰ درصد استان «زواره» را با پاکسازی مساحت ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر مربع از تصرف نیرو‌های حفتر خارج کردند.

نیرو‌های تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرق مستقر در شرق لیبی و موسوم به ارتش ملی) که به صورت ویژه از سوی فرانسه، سعودی، امارات و مصر حمایت می‌شوند در روز‌های ابتدایی خردادماه نیز شروع خوبی نداشتند و تحولات میدانی به سود آنان پیش نرفته است.

آخرین تحولات میدانی لیبی پس از ۷۰ روز درگیری/ زور آزمایی ترکیه با امارات و عربستان با پاکسازی استان‌های «زواره، الزاویه و العزیزیه» + نقشه میدانی و عکس

تحولات میدانی شمال غرب لیبی در اواخر فرودین ماه سال جاری

همان طور که انتظار می‌رفت دولت وفاق ملی عملیات را برای پاکسازی کامل استان‌های حومه پایتخت (العزیزیه، الزوایه و زواره) ادامه دادند و حملات گسترده‌ای را از مناطق شرقی استان زواره و شمال استان الزاویه علیه نیرو‌های ژنرال حفتر ترتیب دادند.

نیرو‌های وفاق پس از درگیری‌های سنگین توانستند عناصر تحت فرمان حفتر را عقب برانند و مناطق شرقی استان زواره را به سیطره درآورند؛ با پیشروی‌ها و پاکسازی‌های صورت گرفته در این محور استان «زواره» به طور کامل به کنترل نیرو‌های دولت وفاق ملی درآمد.

این پایان کار نبود و نیرو‌های دولت وفاق ملی همزمان عملیاتی را از محور شمالی استان «الزاویه» آغاز کردند و با پیشروی به سمت مناطق مرکزی و جنوبی باز هم شکستی سخت دیگری را به پیکره نیرو‌های تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر وارد کردند.

در جریان این عملیات، نیرو‌های وفاق با پشتیبانی نیرو‌های ترکیه و عناصر گروهک‌های تروریستی اعزامی از سوریه موفق شدند استان الزاویه را به طور کامل از تصرف نیرو‌های حفتر خارج کنند و برای سومین ماه متوالی یک موفقیت دیگر را در کارنامه ثبت کنند.

پس از تثبیت مواضع در مناطق تازه آزاد شده، نیرو‌های دولت وفاق ملی عملیات را از محور شرقی استان پاکسازی شده الزاویه علیه نیرو‌های حفتر ادامه دادند و پس از درگیری‌های سنگین مناطق غربی و جنوبی غربی استان «العزیزیه» را به سیطره درآوردند و پیروزی‌های دو هفته اخیر خود را با پاکسازی مساحت ۳ هزار و ۳۱۵ کیلومتر مربعی تکمیل کردند.

نیرو‌های دولت وفاق ملی در مجموع عملیات ۷۰ روز گذشته در محور شمال غرب لیبی موفق شدند مساحتی در حدود ۶ هزار و ۱۵۰ کیلومتر مربع را بازپس بگیرند و استان‌های «زواره، الزاویه و العزیزیه» را به طور کامل از کنترل نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر خارج کنند.

آخرین تحولات میدانی لیبی پس از ۷۰ روز درگیری/ زور آزمایی ترکیه با امارات و عربستان با پاکسازی استان‌های «زواره، الزاویه و العزیزیه» + نقشه میدانی و عکس

آخرین تحولات میدانی شمال غرب لیبی

تامین امنیت مرز‌های مشترک با تونس و همچنین امن شدن بیشتر جاده ۴۸۰ کیلومتری «طرابلس - تونس» به همراه بازگشت پالایشگاه مهم «صبراته» به مدار تولید نتایج این عملیات مهم در محور شمال غرب لیبی برای دولت وفاق ملی به شمار می‌آید.

بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیرو‌های دولت وفاق ملی عملیاتی را هم با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپاد‌های ترکیه در پایتخت لیبی ترتیب دادند و پس از درگیری‌های سنگین و نفس گیر توانستند در حومه جنوب غربی شهر طرابلس پیشروی کنند.

به گفته منابع میدانی، نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر در جریان درگیری‌ها به شدت در برخی نقاط از جمله پایگاه یرموک مقاومت کردند تا مواضع تحت کنترل را از دست ندهند، اما در نهایت نیرو‌های دولت وفاق موفق شدند مناطق مهمی از جمله «جزیره الفحم، پایگاه الحمزه، مسجد قبا، مسجد ابوذر غفاری، پایگاه یرموک و خله الفرجان» را به سیطره درآورند.

 روند تحولات میدانی نشان می‌دهد اگر حمایت‌های دولت ترکیه ادامه یاید، نیرو‌های دولت وفاق ملی عملیات را علیه نیرو‌های حفتر در محور جنوبی پایتخت ادامه دهند و حداقل تا فرودگاه بین المللی «طرابلس» پیشروی کنند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار