برای اولین بار در خاورمیانه؛

مشاهده پلنگ سیاه در کرمان + فیلم

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مشاهده پلنگ سیاه در طبیعت کرمان، اولین رکورد حضور آن در خاور میانه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،پلنگ سیاه در طبیعت کرمان مرجان شاکری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: برای اولین بار در خاورمیانه از یک قلاده پلنگ سیاه رنگ واقع در شمال استان کرمان تصویربرداری شد.

او افزود: تصویربرداری از این پلنگ سیاه در یکی از شهرستان‌های شمال استان کرمان صورت گرفته است.

شاکری بیان داشت: تصویر به وسیله یکی از همیاران محیط زیست و با تلفن همراه ثبت و ضبط شده است و در وهله اول چیزی که برای ما بسیار مهم بود، تایید اصالت این گونه بود که به وسیله کارشناسان این موضوع تایید شد.

او تصریح کرد: هر چند تصاویر مذکور به وسیله‌ی دوربین غیرحرفه‌ای و از فاصله‌ نسبتا دور ثبت شده است؛ اما برای ما بسیار مهم و هیجان انگیز بود؛ زیرا این برای اولین مرتبه هست که پلنگ سیاه در خاورمیانه مشاهده و رکورد شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع، تصاویر در اختیار کارشناسان خبره قرار گرفت که با بررسی رفتارشناسی و شواهد و قرائن تایید شد که گونه مذکور یک قلاده پلنگ است، بیان کرد: همچنین تیم بررسی میدانی نیز به سرعت تشکیل و با حضور در منطقه، اصالت محل تصویربرداری نیز تایید شد.

او در مورد رنگ خاص و خارق العاده‌ این پلنگ گفت: رنگ خاص این نوع گونه‌ها، غالبا مربوط به دو نوع جهش ژنتیکی گزارش شده است که آلبینیسم و ملانیسم را شامل می‌شود که این گونه‌ خاص به احتمال قریب به یقین، ملانیست است که طی آن رنگدانه در بدن مهره دار به حد افراط می‌رسد و پوست حیوان از رنگ طبیعی خود بسیار تیره‌تر دیده می‌شود و این در حالی است که امکان انتقال ژنتیکی ملانیسم از یک نسل به نسل بعدی یک به چهار خواهد بود، برای همین دیدن آن‌ها با این خصوصیت در طبیعت بسیار کمیاب و خارق العاده است.

شاکری بیان داشت: دستیابی به اطلاعات بیشتر حول این موضوع در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان قرار گرفته و مسلما مشارکت مردمی در حفظ این نمونه برای مطالعات بیشتر، بسیار لازم و ضروری است که در این خصوص مذاکرات حضوری با مسئولان و معتمدان محلی صورت پذیرفته و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۴۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
بیشتر از بیست سال قبل از یکی از دوستان شنیدم پسر عمویش که راننده بوده، شب در جایی با ماشینش اطراف میکند و یک پلنگ سیاه به او نزدیک شده بود و حتی چنگ بر شیشه ماشینش زده بود
Iran (Islamic Republic of)
دوست دار طبیعت
۱۱:۲۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
پلنگ سیاه درجهان نایاب چه برسه به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
این پلنگ سیاه و من خودم ب چشم دیدم.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۳:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
امیدوارم مردم شهربابک و گاها انار مواظب باشند و هم چنین محیط بانان نسل این حیوان منقرض نشه مثل چندسال قبل که خیلی از حیوانات منقرض شدند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خودم دیدم بز نیست حالا اینا خارجی نیستن برن درست ببینن چی هست دو روز دیگه شگارش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
این خبر بسیار با اهمیت واز نظر بررسی های علمی بسیار مهم است.رنگ این پلنگ می تواندناشی فعال شدن زنهای احدادی که در تعیین رنگ پوست موثرندباشد بدین گونه که ژن رنگ سیاه مغلوب بدلیل قرار گرفتن درکنار یک ژن رنگ سیاه مغلوب دیگر غالب شده وبروز پیدا کرده است.به هر حال این پلنگ بایدتحت نظر ومراقبت قرار گیرد.
Germany
زهرا
۱۸:۱۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
ببخشید بعد نگاه کردن فیلم نظرم عوض شد. این احتمالا یه بز سیاهه.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۴۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
چرا وسط شکمش رفته تو؟
آخرین اخبار