چه میزان به اقتصاد دانش بنیان دست یافته ایم؟

با توجه به شرایط تحریم در کشور اقتصاد دانش بنیان اهمیت زیادی پیدا کرده است، اما چه میزان در این زمینه موفق عمل شده است؟

مرتضی بختیاری، مدیر مرکز رشد واحد های فناور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اقدامات خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است، اما هنوز به اقتصاد بر پایه علم نرسیده ایم.

او افزود: این روز‌ها اقتصاد دانش بنیان با توجه به شرایط تحریم در کشور به نکته‌ای کلیدی تبدیل شده است، تجارت پر سودی که بتوان محصولات را مبتنی بر دانش تولید و در اختیار مردم قرار داد.

بختیاری با بیان اینکه موتور محرکه این نوع اقتصاد داشتن دانش است، اظهار داشت: اقتصاد دان‌های مختلف و سازمان‌های جهانی تعاریف مختلف و گوناگونی در خصوص توضیح اقتصاد دانش بنیان دارند و اگر چه ممکن است همگرا نباشند، اما همگی یک مفهوم را مد نظر دارند که همان اقتصاد مبتنی بر دانش و آگاهی در تولید و در نهایت ایجاد ثروت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی بیان کرد: می‌توان ویژگی‌هایی برای اقتصاد دانش بنیان بر شمرد که از جمله آن‌ها اقتصاد بدون مرز است، همچنین در این مدل از اقتصاد، دانش تبدیل به کالا و خدمات می‌شود، محیط کسب و کار منعطف است، اقتصاد پویا بوده و کم‌تر تحت تاثیر تلاطم‌ها و شرایط قرار می‌گیرد که اگر روزی برای اقتصاد از کارخانه‌های بزرگ با حجم زیاد یاد می‌شد، دیگر نیازی نیست و با یک محیط کوچک نیز می‌توان کسب و کار خود را راه اندازی کرد.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور در خصوص فرصت‌ها و تهدید‌ها در اقتصاد دانش بنیان اذعان داشت: بسیاری از سازمان‌های اقتصادی نکاتی را برای اقتصاد دانش بنیان مشخص می‌کنند، اما همه آن‌ها در نهایت به ۴ مورد کلی به جمع بندی می‌رسند.

این مقام مسئول ادامه داد: ابتدا بُعد زمینه‌ای است که شامل ساختار اقتصادی یک کشور است، بُعد دوم سرمایه انسانی جامعه و بخش سوم فناوری و اطلاعات و در نهایت کارآفرینی و نوآوری است که در قالب هر کدام از این ابعاد فرصت‌هایی فراهم و تهدید‌هایی ایجاد می‌شود.

همچنان درگیر سیاست گذاری هستیم

مرتضی بختیاری اظهار کرد: برای فهمیدن این مورد که کشور ما کجای اقتصاد دانش بنیان قرار دارد، باید ۴ مورد کلی را بررسی کرد که در مورد نخست در نهایت به اقتصاد مبتنی بر نفت می‌رسیم، بخش دوم میزان سرمایه انسانی، جمعیت دارای دانش و آگاهی و دسترسی به تحصیلات را براورد می‌کند که در این زمینه رشد خوبی داشته ایم.

او با بیان اینکه در بخش سوم؛ فناوری و اطلاعات، متناسب با تمام دنیا پیشرفت کرده ایم، بیان داشت: استفاده از اینترنت و دسترسی به تلفن همراه از جمله ویژگی‌های این قسمت هستند که علی رغم پیشرفت همچنان با مطلوب جهانی فاصله داریم. در بعد چهارم نیز عمده فعالیت ما با بررسی سوابق؛ نشان دهنده درگیری برای سیاست گذاری در این زمینه است.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور گفت: برنامه‌های مختلف توسعه در زمینه کارآفرینی و نوآوری تنظیم و نوشته شده که در بحث اجرا هنوز نیز موانعی وجود دارد و همچنان نیز در توانمند سازی فناورانه در حال برنامه نویسی هستیم، ضمن آنکه همچنان نیز به اقتصاد دانش بنیان نرسیده ایم و بهره وری برای ما اهمیت دارد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.