حفظ منابع آب و خاک منطقه با احداث سازه‌های آبخیزداری

رئیس کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان گفت: ایجاد مکان‌های گردشگری، توسعه اشتغال و معیشت روستا نشینان از نتایج سازه‌های آبخیزداری و آبخوان داری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، داداشی رئیس کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود خشک تا نیمه خشک کشور مشکل کمبود بارندگی از یک طرف و عدم توزیع زمانی و مکانی بارش‌ها از طرف دیگر، اهمیت و لزوم بهره برداری مناسب از منابع آب موجود در نقاط مختلف کشور و همچنین کنترل فرسایش خاک، تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی را با روش کنترل سیلاب‌ها و روان آب‌های سطحی ضروری کرده است. 

داداشی افزود: جلوگیری از افت سالانه سطح آب زیرزمینی دشت ابهر و خرمدره در سال‌های اخیر در حدود ۱.۵ متر و تبعات منفی این موضوع و احتمال فرونشست ناحیه‌ای دشت در آینده، پدیده‌ای که درتعداد قابل توجهی از دشت‌های کشور ایجاد شده است مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری را بر آن داشت که به صورت جدی درجهت حفظ منابع آب و خاک منطقه اقدام کنند.

او ادامه داد: معاونت آبخیزداری در همین راستا حوزه‌های استان زنجان را مورد بررسی قرار داده و اقدامات موثری در جهت کنترل سیلاب‌ها و تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیر زمینی از جمله احداث سازه‌های آبخیزداری و اجرای پروژه‌های آبخوان داری انجام داده است که یکی از مهمترین این حوزه ها، حوزه آبخیز خراسانلو از توابع شهرستان ابهر است.

به گفته این مقام مسئول تاکنون در حوزه آبخیز خراسانلو بند‌های چند منظوره سنگ ملات و خاکی با حجم حدود ۶۰ هزار مترمکعب احداث شده است.

رئیس کنترل سیلاب و آبخوانداری استان زنجان گفت: اثرات دیگر این پروژه‌ها ایجاد مکان‌های تفرجگاهی و گردشگری و در نتیجه توسعه اشتغال و ارتقاء سطح معیشت روستا نشینان حوزه‌های آبخیز بوده است.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.