هفت رقم بذر اصلاح شده نخود در لرستان کشت می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: کشت هفت رقم بذر اصلاح شده نخود موجب تنوع بالای این محصول در استان و کسب رتبه دوم تولید آن در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، اسفندیار حسنی مقدم،رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی لرستان برای توسعه کمی و کیفی کشت نخود، استفاده از بذور اصلاح شده، کشت مکانیزه و تغییر فصل کاشت از بهار به پاییز بوده است.

او اظهار داشت: بذور اصلاح شده دارای عملکرد بالایی نسبت به ارقام محلی و در مقابل بیماری‌ها مقاوم هستند که به علت داشتن ارتفاع بالا امکان برداشت آن‌ها به صورت مکانیزه و با استفاده از کمباین وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان سالانه به کشت نخود اختصاص می‌یابد و با برداشت حدود ۶۰ هزار تن رتبه دوم کشور را داریم.

حسنی مقدم تصریح کرد: سال گذشته ۸۶ هزار هکتار نخود شامل ۱۲ هزار هکتار پاییزه و ۷۴ هزار هکتار بهاره در لرستان کشت شد که میانگین عملکرد دیم کشت دیم یک تن بوده، اما مقدار ۲ تن نیز توسط کشاورزان نمونه برداشت شده است.

او ادامه داد: استفاده از ادوات کشت نخود در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا طی یک سال گذشته حدود ۳۰ دستگاه کشت مستقیم کار و ۶ دستگاه برداشت مخصوص با استفاده از اعتبارات استانی خریداری شده و به صورت مشارکتی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

او مهم‌ترین مزایای کشت مکانیزه نخود را امکان کنترل علف‌های هرز برشمرد و گفت: برداشت نیز به صورت مکانیزه و با کمباین انجام می‌شود.

۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان وجود دارد، ۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی لرستان هستند، ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می‌کنند و ارزش افزوده سه میلیون تن محصول تولیدی استان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می‌رسد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.