ناظمی اردکانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آیت‌الله یزدی شاگرد خلف امام خمینی (ره) بود

وزیر تعاون دولت نهم گفت: آیت‌الله یزدی تفکری بسیار عمیق در اسلام و سیاست و رویکرد‌های فرهنگی داشت و همین تفکر بود که باعث شد او ثابت قدم و استوار بر اصول حرکت کند.

/محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رحلت آیت الله یزدی گفت: فقدان حضور آیت الله یزدی در تمامی ابعاد جبران نشدنی است.

او ادامه داد: زندگی آیت الله یزدی ذیل چند فراز مهم قابل تعریف است؛ در ابتدا فراز علمی زندگی وی است که در حوزه علمیه به عنوان شاگرد مبارز حضرت امام خمینی (ره) حضور داشت و در این فراز از زندگی  ده‌ها کتاب به زبان‌های عربی و فارسی در عرصه‌های مختلف علوم انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تالیف کرد که تمامی کتاب‌های تالیفی او با رویکرد حکمرانی اسلامی بوده است.

ناظمی اردکانی افزود: در مورد فراز مبارزاتی زندگی او هم باید گفت که همواره یک نگاه بسیار عمیق در مبارزه با رژیم شاه داشت که این را از امام خمینی (ره) آموخته بود؛ علاوه بر این، سخنرانی‌هایی که داشت و سازماندهی سخنرانی‌ها‌ی مختلفی که در اقصی نقاط کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشت بیان کننده این نگاه عمیق او به مبارزه است که باعث شد بار‌ها ممنوع المنبر شود و یا تبعید‌های طولانی داشته باشد.

وزیر تعاون دولت نهم گفت: بعد از اینکه انقلاب پیروز شد، امام راحل عزم کردند به قم بروند و آیت الله یزدی منزل خودش را در اختیار امام قرار داد و آنجا محل سکونت رهبر انقلاب شد؛ علاوه بر این زمانی که امام خمینی می‌خواستند اولین سخنرانی را در فیضیه داشته باشند، ازدحام جمعیت وجود داشت، از همین رو امام خمینی از آیت الله یزدی خواستند که فضای سخنرانی را آرام کند و وی ابتدا سخنرانی داشته باشد و در نهایت امام سخنرانی کنند؛ آیت الله یزدی شاگرد خوبی برای امام خمینی بود.

اردکانی اظهار کرد: فراز سوم این است که آیت‌الله یزدی مشارکت در پایه گذاری حکمرانی اسلامی داشت؛ یا به عبارت دیگر نقش پر رنگی که در نام‌سازی و اداره نظام اسلامی داشت. مهم ترین فراز‌های زندگی وی تاسیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و این به عنوان زیرساخت فکری و ایدئولوژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی است که بار‌ها حضرت امام هم سفارش کردند که مسئولان از جامعه مدرسین فاصله نگیرند.


بیشتر بخوانید

آیت‌الله یزدی مدافع شجاع و سنگربان راستین حریم ولایت و مرجعیت بود


وزیر تعاون دولت نهم گفت: وی تا همین اواخر ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را بر عهده داشت و ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم و ریاست مجلس خبرگان رهبری و ریاست قوه قضائیه در کارنامه آیت‌الله یزدی است. او به عنوان عضو برجسته شورای نگهبان و عضو برجسته شورای بازنگری قانون اساسی مطرح بود و ده‌ها مسئولیت دیگری که داشت نقش وی را در نظام سازی و اداره نظام مقدس اسلامی تبیین می کند.

اردکانی گفت: در هر حال او تفکری بسیار عمیق در اسلام و سیاست و رویکرد‌های فرهنگی داشت و این تفکر عمیق او بود که باعث شد او ثابت قدم و استوار بر اصول حرکت کند و نگاه متعالی به جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور داشته باشد و این نگاه گا‌ها باعث می شد که بی مهری‌هایی نسبت به او اعمال شود. وی یک شخصیت ساده زیست و متواضعی داشت، این را زمانی فهمیدم که استاندار قم بودم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار