باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روحانی و ۱۲ راه نرفته!

به‌نظر می‌رسد که رئیس جمهور کشورمان اولین بار نیست راهی که باید برود را نرفته است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش بود که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طبق قانون ابلاغ قوانین مصوب برعهده شخص رئیس جمهور است، اما روحانی رئیس جمهور از این اقدام سر باز زد و قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طبق قانون و طی نامه‌ای به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی این قانون را ابلاغ کرد.

دولت قانون

همین موقع بود که برای مردم این سوال به وجود آمد که آیا رئیس مجلس این اجازه را دارد که به جای رئیس جمهور قوانین مصوب را برای اجرا ابلاغ کند؟! یا اینکه اصلا چه کسی مسئول ابلاغ قوانین مصوب مجلس برای اجراست؟!

بهتر است تا در ادامه این مطلب با ساز و کار ابلاغ قوانین مصوب و سایر ابعاد آن آشنا شویم.

دولت قانون

وظیفه ابلاغ قوانین برعهده چه کسی است؟

تمام وظایف و دستورالعمل‌های اداره کشور جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کشورمان مکتوب و نهایی شده است که یکی از این دستورات اصل ۱۲۳ قانون اساسی است. در اصل ۱۲۳ قانون اساسی آمده است که رئیس‏ جمهور موظف‏ است‏ تا مصوبات‏ مجلس‏ یا نتیجه‏ همه‏ پرسی‏ را پس‏ از طی‏ مراحل‏ قانونی‏ و ابلاغ‏ به‏ وی‏ امضا کند و برای‏ اجرا در اختیار مسئولان‏ بگذارد. این قانون بیانگر آن است که رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه باید اجراکننده قوانین مصوب مجلس به عنوان قوه مققنه باشد و در صورت عدم تمکین برای ابلاغ قوانین مصوب مجلس یک راه دیگر نیز در قانون پیش بینی شده است.

به همین منظور قانونگذار در ماده ۱ قانون مدنی عنوان کرده است: «مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت ۵ روز آن را امضاء و به مجریان ابلاغ و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف ۷۲ ساعت پس از ابلاغ، منتشر کند.

در تبصره‌ای آمده است: در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضاء یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند.» البته در اصل ۶۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده است: «مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود ...».

در آخرین مورد که رئیس مجلس قانون مصوب این نهاد با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را برای ابلاغ به رئیس جمهور ارائه کرد. رئیس جمهور از ابلاغ آن خودداری کرد و قالیباف به عنوان رئیس قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی طی یک نامه این قانون را به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ابلاغ کرد.

دولت قانون

روحانی تاکنون چند قانون را برای اجرا ابلاغ نکرده است؟

احتمالا شما فکر می‌کنید که شاید قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» تنها قانونی است که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم ابلاغ نکرده است. به همین دلیل در ادامه با چند قانونی که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  آن‌ها را برای اجرا ابلاغ نکرده و یا در ابلاغ آنها تاخیر داشته است، آشنا می‌شویم.  

دولت قانون

۱.  قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر 

این یکی از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ است که باید در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال  ۱۳۹۴ و پس از تایید توسط شورای نگهبان توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شد. اما رئیس جمهور از ابلاغ آن خودداری کرد و علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی پس از گذشت ۴۱ روز این قانون را در روزنامه رسمی کشور ابلاغ کرد که متن آن به‌این شرح است:

«جناب آقای محمد سینجلی جاسبی

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی

با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده «۱» قانون مدنی و در اجرای مفاد تبصره ماده «۱» قانون مذکور، یک نسخه تصویر «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» برای درج در روزنامه رسمی ارسال می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی - علی لاریجانی»

قانون فوق مشتمل بر ۲۴ ماده و ۱۹ تبصره است.

دولت قانون

۲. قانون پیشگیری از وقوع جرم

قانون پیشگیری از وقوع جرم نیز از دیگر قوانین و مقرراتی است که در تاریخ ۷ شهریورماه سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسیده است. علی لاریجانی این قانون را طی نامه‌ای در تاریخ ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۴ به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور ابلاغ کرد. اما رئیس جمهور این بار نیز از ابلاغ این قانون برای اجرا ممانعت کرد و به همین دلیل هم رئیس مجلس پس از گذشت ۵۱ روز و مجددا این قانون را از طریق روزنامه رسمی و در تاریخ ۱۴ آذرماه سال ۱۳۹۴ برای اجرا ابلاغ کرد.

این قانون ۶ ماده دارد.

دولت قانون

۳. قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران

قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این قانون را در تاریخ ۱۴ آذرماه سال ۱۳۹۴ برای اجرا به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور ابلاغ کرد. اما رئیس جمهور همانند دو قانون قبلی از ابلاغ آن برای اجرا خودداری کرد و لاریجانی پس از گذشت ۱۷ روز از مهلت قانونی ابلاغ این دفعه هم مانند دفعات گذشته شخصاٌ این قانون را در تاریخ ۷ دی ماه سال ۱۳۹۴ به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.  

این قانون ۶ ماده و ۳ تبصره دارد.

دولت قانون

۴. قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور یکی از قوانین مصوب مجلس در تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ است که در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ به تأیید شورای نگهبان رسید. پس از این بود که علی لاریجانی رئیس مجلس در تاریخ اول اسفندماه سال ۱۳۹۵ این قانون را برای اجرا به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور ابلاغ کرد. اما رئیس جمهور از ابلاغ این قانون نیز در روزنامه رسمی کشورمان سر باز زد و علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در تاریخ ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۶ طی نامه‌ای خطاب به رئیس روزنامه رسمی کشور این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد. این قانون پس از گذشت ۴۰ روز از تاریخ مقرر برای اجرا به روزنامه رسمی کشور ابلاغ شد.

قانون فوق مشتمل بر ۷۳ ماده و ۱۰۰ تبصره است.

دولت قانون

۵. قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

این قانون همان طور که از نامش نیز پیداست یکی از مهم‌ترین قوانین کشورمان است که به نوعی راهبرد حرکت کشورمان را در بازه‌های پنج ساله معین می‌کند. قانون برنامه ششم توسعه کشورمان در روز ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در تاریخ ۲۱ اسفندماه سال ۱۳۹۵ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاح بند (الف) ماده (۴)، بند (ب) ماده (۱۲)، ماده (۳۰)، جزء (۱) بند (الف) ماده (۶۷) و تأیید ماده (۱۶) موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد.

حجت الاسلام روحانی این بار نیز از ابلاغ مهم‌ترین برنامه اجرایی کشور خودداری کرد و علی لاریجانی رئیس مجلس این قانون را در تاریخ ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۶ به روزنامه رسمی کشور ابلاغ کرد. مدت تاخیر در ابلاغ این قانون نیز ۱۶ روز است.  

قانون فوق مشتمل‌بر ۱۲۴ ماده و ۱۲۸ تبصره است.  

دولت قانون

۶. قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران (مجلس نهم)

قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در مجلس نهم  نیز به علت ماهیت خود برای مشخص کردن وضعیت این گروه از افراد اهمیت بسیاری داشت که حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در ابلاغ این قانون ۲۳ روز  تاخیر کرده است.

دولت قانون

۷. قانون دائمی شدن قانون مجازات اسلامی

قانون دائمی شدن قانون مجازات اسلامی یکی از قوانین مصوب مجلس است که در تاریخ ۹ خردادماه سال ۱۳۹۷ به تصویب نمایندگان رسید و در تاریخ ۲۳ خردادماه سال ۱۳۹۷ به تایید شورای نگهبان رسید. این قانون در تاریخ ۹ تیرماه سال ۱۳۹۷ از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان ابلاغ شد. اما رئیس جمهور این بار هم این قانون را ابلاغ نکرد  و علی لاریجانی در تاریخ  ۳ مردادماه سال ۱۳۹۷ آن را از طریق روزنامه رسمی ابلاغ کرد. مدت تاخیر در ابلاغ این قانون نیز در حدود ۲۰ روز است.  

۸ . قانون الحاق موادی به ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

قانون فوق در تاریخ ۷ مردادماه سال ۱۳۹۸ در مجلس به تصویب نمایندگان رسید و در تاریخ ۱۳۹۸/۵/۲۳ به تأیید شورای نگهبان رسید. این قانون در تاریخ ۲۸ مردادماه سال ۱۳۹۸ توسط علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور ابلاغ شد. اما به دلیل استنکاف رئیس جمهور از ابلاغ آن رئیس مجلس ۲۴ شهریورماه سال ۱۳۹۸ برای اجرا به رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور ابلاغ شد. در ابلاغ این قانون نیز ۲۲ روز  تاخیر رخ داد.

۹. قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران (مجلس دهم)

قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در مجلس دهم  نیز به علت ماهیت خود برای مشخص کردن وضعیت این گروه از افراد اهمیت بسیاری داشت که حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در ابلاغ این قانون ۱۵ روز  تاخیر کرده است.

دولت قانون

۱۰. قانون پرداخت یارانه تامین کالا‌های اساسی

این قانون در تاریخ ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این قانون را در تاریخ ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۹ برای اجرا در روزنامه رسمی ابلاغ کرد. مدت تاخیر در ابلاغ این قانون نیز ۱۰ روز است.

۱۱. قانون الحاق موادی به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

قانون الحاق موادی به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۵ تیرماه ۱۳۹۷ در مجلس به تصویب رسید و در تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۰ به تأیید شورای نگهبان رسید. این قانون در تاریخ ۲۵ تیرماه برای اجرا به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان ابلاغ شد و به دلیل ممانعت یا استنکاف از ابلاغ توسط وی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این قانون را در تاریخ ۱۰ مردادماه سال ۱۳۹۷ به روزنامه رسمی کشور ابلاغ کرد. مدت تاخیر در ابلاغ این قانون نیز ۱۱ روز است.

قانون فوق مشتمل بر ۱۴ ماده است.  

دولت قانون

۱۲. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

قانون فوق در تاریخ ۱۲ آذرماه سال ۱۳۹۹ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و در تاریخ ۱۲ آذرماه سال ۱۳۹۹ به تأیید شورای نگهبان رسید. این قانون دربرگیرنده ۹ ماده و ۲ تبصره است. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد و به دلیل استنکاف رئیس جمهور از ابلاغ این قانون او در تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۱۳۹۹ این قانون را به روزنامه رسمی کشور برای ابلاغ ارسال کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
قانون برای افراد ضعیف جامعه هست این افراد فراتر از قانون هستند لذا عدم ابلاغ قوانین تعجبی نداره ولی درکل دوستان باید یک تصمیم کبری بگیریم و با عبرت قراردادن گذشته به هیچ رئیس جمهوری برای دوره دوم ریاست جمهوری رای ندهیم .اینها در 4 ساله اول کارنامه شان قابل تحمل و در 4 ساله دوم عملکردشان بسیار غیرقابل تحمل میگردد.
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۰۱:۳۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
خب پس باید چیکارش کرد تا انجام بده؟ حالا قانون دادین روزنامه بعدش هم انجام نمیده به همین راحتی. چقدر اموال دارن که مخالف هستن مردم شفاف بدونن؟ میترسن بگن اینکه پدرش کارگر بوده خودش هم کارکند چطوری برخی وزرا ب ثروت ترلیاردی رسیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
کار خوبی کرد که ابلاغ نکرد.ابن قانون آخری به ضرر مردم و قشر محروم و فقرای کشور است.و از طرفی بازی سیاسی برای افزایش نارضایتی مردم از دولت بخاطر تمدید و فشار بیشتر تحریم ناشی از اجرای این قانون است.این مجلسیان خودشان مشکل مالی ندارند دارند مردم و رفاه مردم را فدای سیاست و جناح بازی میکنند و از طرفی تشنج در خاورمیانه را دامن میزنند.انگار بود و نبود اینها در گرو خاورمیانه متشنج و جنگی و دشمن سازی است.مردم انتظار کشوری آرام،بدون تحریم و رفاه و اقتصاد و توسعه بعد از چهار دهه تحریم و فشار و بدبختی دارند.مگر چند نسل باید فدای جناح بازی و قدرت طلبی شوند.مردم انقلاب کردن تا روزگارشان بهتر شود.شهید دادند و مقاومت کردند تا آینده کشور و فرزندانشان روشن باشد.نه اینکه تا قیامت با دنیا درگیر باشند و هشتشان گرو نهشان باشد.خدایی این قانون تحربم را تشدید میکند یا تعلیق؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
الان خودت بخون مطلبو حتی تو مجلس قبلی هم ابلاغ نکرد پس ربطی نداره به جناح درضمن کسی دنبال جنگ نیست دولت تدبیر هرکاری که باید میتونست تو این 8 سال کرد کسی هم سنگ ننداخت پس مقصر مجلس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
دولتی که بهش رای دادی مشکل مالی نداره؟ تو ولنجک نشسته و تو خودرو میگه حال مردم خوب هست اومده بین مردم کف بازار ببینه چه خبره؟ کجای کاری فقط میخای سنگ جناحتونو به سینه بزنید نمیگذارید مجلس جدید کار کنه هنوز یکسال نشده دارید براش حاشیه درست می‌کنید وای به حال مردم ما هرچی سرمون بیاد حقمونه چون درکمون پایینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
کم سایه جنگ درست کنید الکی چماقی درست کردن جنگ میشه جنگ میشه تو از اونجایی هستی که به خاطر اینکه ضعیف النفسی اگه کسی به خانه ات هم تجاوز کنه میگی نکنه جنگ ودر گیری بشه از طرف خواهش میکنی میگی جنگ نکن هرچی بخواهی در خدمتم اولاً جنگی وجود ندارد و ثانیاً دفاع هشت ساله درسی به دنیا داده که هیچ کشوری نه جرأت داره و همچنین این خبط را نخواهد کرد زیرا در دفاع مقدس ماذمکانات دفاعی امروز رو نداشتیم این کشورهایی که شما ازش می‌ترسی تو جنگ‌ها بی که درست کردن تو باتلاقش ماندن پس کمی ایرانی باش ایرانی باغیرت است و ترس از کسی ندارد ایمانتو زیاد کن ایرانی با غیرت متأسفانه سود جویان سیاسی برای رسیدن به منافع خودشون کاسبان جنگ هستند و ملت رو از جنگ مینرسونند اگه جرات داشتن تا حالا این غلط رو کرده بودند جنگ رو اونها زمانی راه میندازن که تعداد تفکر شما در کشور زیاد بشه اونها شهامت حمله به کشورهای شجاع و غیرتمند روندارند ومیدانند اینجا براشون باتلاقی بوجود می آید که خلاصی نخواهند داشت ترس از جنگ سوغات ونتیجه اش همان جنگ میشه
Iran (Islamic Republic of)
چمران
۲۱:۰۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
همه راههار و اشتباه رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
مردم باید واقعا فکر کنند وبه شعارهای تبلیغاتی این آقا توجه کنند مگر بنده خدا نگفت سفره های مردم را رنگین می کنم مگر نگفت ریشه فقر باید کنده شودمگر نگفت این یاارنه گداپروری است خوب مملکت با این همه منابع ومعادن زیرزمین 8سال روز گار چکار کردغیر از این بود که هنرش این بودمردم در بدترین شرایط اقتصادی در 40 سال گذشته قرار دادومردم در بدترین شرایط در حال گذران زندگی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
روحانی و هزاران راه نرفته.این تیتر بهتر بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
راههای زیادی رفته راههایی که ضعیف کردن کشور تعطیلی همه‌چیز ودر کرونا هم زمانی که باید محدودیت ایجاد میکرد شل کرد و زمانی که باید شل میکردسفت کردواینهمه مرگ و میر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
روحانی عشقه عشق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
آره واسه شماها ثروتمندان
United States of America
ابوالفضل
۲۰:۱۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
کدومو قانون ابلاغ کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
Kh.d
۲۰:۰۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بسمه تعالی. مگه نمی گن ما خادمان ملتیم .اگر همین عدم تمکین به قانون را یک کارگر مرتکب می شد چه بلایی که سرش نمی آوردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
برادر روحانی خسته نباشی دلاور.اخرحق داری مگر یک ادم چقدر می تواند قانون ابلاغ واجرا کند. از بس کارکردی وغصه مردم را خوردی دیگر رمقی دربدن نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
تو رو خدا گول دولتی ها رو نخورید و به نامزد شون توی انتخابات رای ندید. 80 در صد مردم ایران رو این دولت فقیر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
این دولت کاری با ما مردم کرد که تحریم های 40 ساله نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بنظرم دولت توی این 8 سال کلا راهی نرفته. حالا چه 12 تا چه 12 هزار تا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
روحانی فقط در اجرای برجام خوب عمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
میشه حرف چرت نزنی هرچی می‌کشیم از شماهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
سلام. فقط 12 راه نرفته!؟ اصلاً تو راه نیست، اصلاً هیچ راهی نیست و نرفت!
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۱۸:۱۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
الله برکات الله!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۱۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
حالا جالب اینجاست که دوازده قانون ضروری که منفعت مردم و نظام در اوست توسط آقای روحانی بدون عکس العمل ماند ولی مسوولان دلسوز هیچ کار نتوانستند بکنند.
ریس جمهور قوی ترین شخص در مملکت است بدا به حال مملکت ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
عمل به قانون واجب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
تو شعار دادن نفر اول دنیا هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
توروخدا فقط هیچ راهی نرو بشین توکاخت زندگی کن برو فقط بروووووووووووووووووووووووووووووووووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
چرا خیلی راهها رفته خودش خبر نداره راههای اشتباه ونادرست ک ملتو بیچاره کرده از همه لحاظ
Iran (Islamic Republic of)
با غیرت
۱۶:۴۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خنده دار ترش اینه که دوباره اگه میتونست کاندید می شد هزار تا وعده می داد باز مردم ساده و نادان بهش رأی میدادن حتی بعد از برنده شدنش جشن هم می گرفتن من که گریه کردم وقتی ایشون انتخاب شد و یه عده شادی کردن یا بعد برجام همینطور...واقعا از ماست که بر ماست اینا سابقه شون معلومه ولی مشکل از مردم خودمونه... والله لا یغیّر بقومٍ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
منم وقتی ایشان انتخاب شد تا آخر داستان را خواندم که مردم پشیمان میشن
Iran (Islamic Republic of)
alireza.arabpur
۱۶:۳۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
واقعیت اینه کهه بجای فکر به رفع مشکلات مردم. چوب لای چرخ هم میذارند و حساب های درون حزبی رو تسویه میکنند. وگرنه اگر اتحاد بود وضع مردم این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
دم همه اونهایی که می‌گفتند روحانی بیاد کار فراوان میشه دلار ارزون میشه تحریم وجود نداره و............................خیلی زیاد بود
چیشد دم همتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
لعنت بر استکبار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
عجب
United States of America
بازنشسته
۱۵:۳۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
ایکاش در قوانین برای عدم انجام وظیفه مسیولان تنبیهاتی در نظر میگرفتند .این بدترین مدل است که پس از پایان دوره ریاست جمهوری آنها را در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام بکار بگیرند یعنی پول مفت بگیرند و برای این مردم و نظام نظر بدهند،اگر کار کن بود که در همین دوره ها هم درست انجام وظیفه میکردند .......
یکی از بزرگترین اشتباهات عدم پاسخگو کردن ریاست جمهور می باشد و حمایت های بی دلیل از اشخاصی که کارشان را درست انجام نمی دهند و به اعتماد عمومی و نظام ضربه های جبران ناپذیری می زنند.
واقعاً متاًسفم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
واقعا دستش درد نکنه که این آخری رو تمکین نمیکنه بهش!! تنها هدف هم سنگ‌اندازی در مسیر دولت برای ایجاد آرامش سیاسی و اقتصادی در کشور هست!! تا نارضایتیها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بالاتر بره و مردم از کاندیداهای نزدیک به جناح دولت ناامید بشن!! خیلی بازی کثیف و البته خودخواهانه‌ای هست!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
چشماتون باز کنید این نتیجه رای دادنتونه کشورو اب برد طوریکه مردم تو حداقل های زندگی موندن پول ایرانم شده ونزوئلایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
این است دولت راستگویان ونجومی بگیران مظلوم نما کشور ویران شد به دست دولت تدبیر امید خدایا شکرت که هر دو دوره به تو رای ندام عذاب وجدان ندارم تو باید پیش خدا جوابگوی این همه قولهایکه به ملت داده ای و عمل نکرده ای باشی چرا این همه ظلم در حق مردم کردی برای چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
سیاستی که دودش فقط به چشم مردم میره
Pakistan
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
تورو خدایکی به آقای رییس جمهوربگه بسه دیگه خسته شدن این همه کار کردن این چندماه آخرو استراحت کنن
Germany
روح الله
۱۴:۵۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
حالا این قوانینو رییس مجلس ابلاغ کرد چه فایده داشته قانون باید اجرا بشه نه ابلاغ ما که هیچ کدوم از این قوانینو ندیدیم اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۲۲:۰۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
مجریی که قانون رو حاضر نیست ابلاغ کنه میاد اجراش میکنه؟ قانون بدون مجری یعنی باد هوا!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
طرف حال نداره ابلاغ کنه شما توقع داری اجرا کنه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۴:۵۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
به نظر شما باشگاه خبرنگان
تا حالا روحانی راه رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
ای آنکه مذاکره شعار
Iran (Islamic Republic of)
حسن رجبپورخو
۱۴:۱۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
آیاکسیکه قانون راقبول نداردچطور ررئیس جمهور شدهد است ؟اول کسیکه بایدبازخواست شود. اوست آیاوعده انتخاباتی وی این بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
این آقا زمانی که سوگند یاد کرده در دل گفته قوانین مجلس رو انجام نمیدهم کسی که قسم یاد کرده قانون رو اجرا نکنه چه توقعی ازش دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
واقعا که
Netherlands
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
اگر این آقا انقدر بد بود چرا بیش از نیمی از رای دهندگان بهش رای دادن؟احتمالا حسن هایی هم دیدن !!! لطفا اگر کسی هست که بهش رای داده زیر پیام چندتا از حسن هایی که ازش دید و رای داد رو بنویسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
وعده آزادی وعده تعامل با آمریکا تهش هیچ آزادی یارو بخاطر آزادی رای داد همین ذهن یک جوان ایرانی از رای این بود وحشتناکه وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
من بهش رای دادم پشیمونم وتاابدبه اصلاح طلب رای نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
حسرت اینکه یک ایراد از دولت احمدی نژاد بگیرین در دلتون موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خدایا مارا ا نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
این اصلا کدوم راه ها رو رفته؟؟؟
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
به نظرتون ریس جمهوری که از ابلاغ قانون سر باز میزنه پس از ابلاغ بوسیله روزنامه انرا اجرا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
راه هایی رو که رفته چیکار کرده ؟
کاش هیچ راهی رو نمی رفت
Iran (Islamic Republic of)
عباس ذکریا
۱۳:۱۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خدایا همه مسئولین را در انجام وظایفشان حمایت وهدایت فرما اگر آنهایی که قابل هدایت نیستند شرّ شان را از سر این ملّت کوتاه فرما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
روحانی برای به خاک سیاه نشاندن ملت و کشور تمام راه ها را رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
انشاالله بعدازدوره ریاستشون دریک دادگاه عادل وعلنی جواب تمام کارهاوتصمیماتشون روخواهندداد، البته امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
12 تا حرف مفت از خبرگزاری مفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
تو راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
آنکس که نداند و نخواهد که بداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
به نظر من ایشان دانسته یا ندانسته عامل جسارت زیادتر دشمنان وفشار بیشتربرمردم ، ومصائب بیشتر هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
قانون گریزترین دولت...
بی صداقت ترین دولت...

متاسفانه بجز صفات منفی هیچ صفتی در این دولت نیست...
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۲:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خب بعدش چی؟؟؟؟!!!
حالا بابقیه اش کاری ندارم اما این اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها که قانوش تو روزنامه چاپ شده یعنی چی؟؟؟بعدش چی میشع؟؟!!!
تا اینجاش که همش حرفه!!!!!
کی قراره اقدام راهبردی بکنه؟؟؟!!!!!
یعنی الان قانونا به تمام دستگاههای دولتی و غیر دولتی این قانون ابلاغ شده و باید بر اساس اون عمل کنند؟؟؟؟
عمل نکنند چی؟؟؟!!! این قسمتش رو هم بگید.
آخرش رو بگید اگر اقدامی نشه چی میشه؟؟؟!!!
اصلا چرا نباید ابلاغ کنه؟؟؟؟!!!
الان اگر یه کارمندی، کارگری، مدیری کارشون رو درست انجام ندن چه کار میکنن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
احسنت گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
پس این آقا چکار کرده وقتی این کارهای مهم را انجام نداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بفرما تیشه به ریشه زدن به چی میگن.
صد رحمت به ترامپ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
راستی از قانون شفافیت آرا و اموال نمایندگان چه خبر؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خدایاشکرت کمک کن خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
یعنی بالاترین مقامات این کشور خودشونو بالاتر از قانون میدانند
وای به حال این ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
این ها همه برای کشور مهم است و یک رییس جمهور چرا نباید این هارا انجام بدهد
Netherlands
رضا
۱۲:۰۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
اسم این ۸ سال رو چی میشه گذاشت؟
۸ سال مقاومت مقدس.
۸ سال خیانت محض.
۸ سال تدبیر و امید سر خرمن.
۸ سال قحطی.
Iran (Islamic Republic of)
مائده
۲۰:۵۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
همه موارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
این هشت سال به دو دوره ۵ ساله وسه ساله تقسیم میشه دوره اول مذاکره وبرجام و ثبات اقتصادی وامید و دوره دوم بازگشت تحریم ها بی ثباتی اقتصادی ترور و تهدید و فقر و نابسامانی های اجتماعی.البته کاسبان تحریم نامهای دیگری برای این دو دوره دارند
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۰۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
از ماست که بر ماست !
Iran (Islamic Republic of)
لبیک یا حسین
۱۱:۵۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خیلی ازمردای این مملکت شرمنده زن وبچه شدن تو دولت این اقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۱:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
#فقط برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
تروخدا دیگه شما هیچ راهی نرو
Iran (Islamic Republic of)
ص
۱۱:۲۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
علتش را میدانم یک رییس جمهور 2 معاون رییس جمهور 3 ریس دفترش که آقای سید واعظی هرسه مشهود هست کا با ملت وبا منتخبین ملت مشکل دارند و هر دستور ریط مجلس میخاد لاریجانب باشد یا قالیباف ویا هر کس دیگر که اصول گرا باشد در اجرای قانون کارشکنی کرده هر چه صلاح این آقایون نیست دوست ندارند اجرا کنند اینست که آقای ریس جمهور هزارراه نرفته در طول این هشت سال دارد و باید ونباید زیاد میگن ایشون
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۱:۲۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خداوکیلی بدون نگاه سیاسی فقط تیتر قوانینی که جناب رئیس جمهور ابلاغ نکردن رو بخونید.
به نظرتون این آقا رئیس جمهور ایران هستند یا؟!
از درس خونده ی انگلیس انتظاری نمیشه داشت!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
نفوذی هست صددرصد دستگاه دروغ سنج رئیس جمهورراراستی آزمایی کنند همه چی بیشتر معلوم میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
لعنت الله علی قوم ضالمین
Iran (Islamic Republic of)
جوكار چى
۱۱:۱۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
أين شد خبر / خبرى جميع / خبرى مستند / خبرى توام با حقيقت / بسيار عالى تنظيم و ويرايش شده / دست شما درد نكند و قلم شما نشكند/
اما يك راه نرفته را فراموش كرديد يا شايد راه ١٣ بود نخواستيد بنويسيد من با اجازه شما مينويسم:
١+١٢ كناره گيرى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بهتره تیتر خبر رو بذارید :روحانی و هیچ راه نرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
و البته کج راهی های رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
وهزاران راه درستی که نرفت وبه ناکجاآبادرفت وخودش وحزبش راخراب اندرخراب کرد ودرست هم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
برای.عدم اجرای قانون هم بایددر قانون اساسی یاقوانین مجلس درصورت استنکاف ریس جمهور یا هر مقام دیگر بای مجازاتی تیین شودوگرنه.به قول.شاعر گوش اگرگوش منوناله اگر ناله تو..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بهتر نبود میگفتید چه قانونایی رو ابلاغ کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
۲۰۳۰
Fatf
برجام
دادن اطلاعات دانشمندان هسته ای و دفاعی به خارج
آزمایشگاه کردن بیمارستان های ایران.
قحطی آرد و نان.
استخدام تلاشگران ستاد انتخاباتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
هر قانونی که به ضرر ایران و مردم ایران بوده را ابلاغ کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
قانونهای که به ضررمردم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
عدم ابلاغ بعضی از این قوانین که بسیار هم مهم و حیاتی به نظر می رسند بسیار شک برانگیز هستند. یعنی نکنه خدای نکرده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
وقتی رئیس جمهور قانونی رو ابلاغ نمی کنه یعنی در زمینه اجرای اون هم کاری نمی کنه؛ اونوقت بابت مشکلاتی که مردم دچارش میشن مجازاتی هم براش در نظر گرفته شده یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۴۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
اگر ایندگان تاریخ این دوره رابخوانند در باره ما در این 8 دولت روحانی به نظرتون چی فکر خواهند کرد
دل خجسته ترین دولت تمام تاریخ بشریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
ما شمردیم ۱۱ تا بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
لازم نیست بشماری شاید صد تا دیگه هم باشه
آخرین اخبار