در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش کیفیت در دستور کار سازندگان تجهیزات صنعت نفت/ حمایت از "تولید بار اول"، عملیاتی شود

دبیر اجرایی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: مسئولان باید از "تولید بار اول" حمایت کنند و سازندگان تجهیزات نیز در حال تلاش برای افزایش کیفیت کالا‌های خود هستند.

علی پناهی، دبیر اجرایی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محدودیت‌های بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت که اوایل بهمن ماه امسال برگزار شد، گفت: در این دوره از نمایشگاه با توجه به اینکه محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا وجود داشت، امکان عرضه تمام توانمندی‌های شرکت‌های عضو انجمن را نداشتیم، اما به هرحال برگزاری نمایشگاه فرصت خوبی برای نمایش توانمندی شرکت‌ها بود هرچند که چندین بار به تاخیر افتاد.

او افزود: طی این سال‌ها به طور طبیعی،  قانون حداکثر استفاده از توان داخلی، کمک بسیاری به سازندگان تجهیزات نفت کرده و جلوی واردات را به میزانی که قبلا وجود داشت، گرفته است. این مسئله باعث شده که خود شرکت‌های داخلی نیز، درباره کیفیت کالا‌های خودشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

پناهی گفت: خوشبختانه اکنون بخش اعظمی از تجهیزات حوزه صنعت نفت توسط اعضای انجمن در حال تولید است و عمده نیازمندی‌های پروژه‌های بزرگ و کوچک در صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. امیدواریم با حمایت‌های بیشتر وزارتخانه‌های مرتبط مثل صمت و نفت و همچنین کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، بتوانیم بهتر از قبل فعالیت کنیم، ضمن این که ما سازندگان نیز برای افزایش کیفیت کالا‌ها و خدمات خود در حال تلاش روزافزون هستیم.

حمایت از ساخت داخل در گرو اصلاح فرآیندها و افزایش کیفیت

او ادامه داد: امسال با توجه به شرایط ویژه کشور، تقریبا تمام دستگاه‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند، اما مشکلی که ما داریم، در مورد وجود برخی از فرآیندهاست. می‌دانیم که قانون حداکثر استفاده از توان داخل، قانون بسیار خوب و مورد حمایت همه است، اما تا زمانی که این فرآیند‌ها اصلاح نشود خیلی نمی‌تواند موثر باشد.

دبیر اجرایی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: بر اساس این قانون، واردات هرگونه کالایی که دارای مشابه ساخت داخلی باشد ممنوع است، اما این ممنوعیت زمانی اعلام می‌شود که ما سازندگان تجهیزات داخلی، قبلا ثبت سفارش برای واردات یک قطعه خاص را انجام دادیم و اکنون آن قطعه در گمرک مانده است و باید برای هدر نرفتن سرمایه، مدت‌ها تلاش کنیم تا ترخیص شود.

او افزود: اگر این فرآیند دقیق‌تر رعایت شود، خیلی کمک خواهد کرد، اما متاسفانه شاهد بودیم که طی همین مدت اخیر، برخی از اعضای انجمن ما بدون اطلاع از این که قطعه‌ای ساخت داخلی دارد، اقدام به واردات آن کرده اند. باید فرآیند‌ها و اطلاع رسانی‌ها شفاف‌تر باشد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.


بیشتر بخوانید


پناهی در ادامه گفت: دستگاه‌های تخصصی که با ما در ارتباطند، وزارت صمت و نفت هستند. انتظار ما این است که برخی از وعده‌هایی که به ویژه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نفت توسط وزیر نفت بیان شد، سریعتر اجرایی شود. این وعده‌ها در واقع مربوط به تضمین ساخت بار اول بود که ریسک زیادی بر سازندگان تحمیل می‌کند.

او ادامه داد: اگر این وعده‌ها عملیاتی شود، کمک خوبی به ساخت داخل می‌کند و در واقع تضمین ضمانت پروژه‌ها توسط عرضه کننده از طریق صندوق‌های مرتبط است. سازنده داخلی است، کارخانه و تجهیزاتش نیز در داخل کشور و در دسترس همه دستگاه‌های اجرایی خواهد بود و این که برای تحویل کار بخواهیم دوباره از تولیدکننده ضمانت نامه بگیریم، خیلی کار درستی نیست.

او تاکید کرد: این فرآیند‌ها باید در راستای تسهیل کسب و کار، به دقت مورد بررسی قرار بگیرند و موانع از میان برداشته شوند. گذشته از حمایت‌های دستگاه‌های اجرایی، خود ما تولیدکنندگان نیز در حال تلاش برای افزایش کیفیت محصولاتمان هستیم. 

این سازنده تجهیزات صنعت نفت بیان کرد: نمی‌توان از کارفرما انتظار داشت که حتی با وجود کیفیت پایین حتما از داخل تجهیزاتش را تامین کند، بنابراین ما فرم‌هایی را برای ارزیابی کیفیت کالا‌های ساخت داخل طراحی کرده ایم و تنها در صورتی به شرکت‌های عضو انجمن اجازه خدمات دهی به کارفرما را می‌دهیم که قبلا توسط خودمان ارزیابی کیفی شده باشد. این اقدامات برای این است که ما می‌توانیم به سراغ بازار‌های منطقه‌ای مثل عراق، ترکمنستان، آذربایجان و ... برویم و این کار مستلزم افزایش کیفیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار