لزوم پیشگیری از نشست زمین در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بر اقدامات جدی برای پیشگیری از فرونشست زمین در استان آذربایجان شرقی  تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان شرقی  گفت: فرونشست زمین، علاوه بر زیان‌های مالی و آسیب به تأسیسات زیربنایی، برای جان مردم نیز خطرآفرین است و باید مقابله با این پدیده جدی گرفته شود.

او با اشاره به اهمیت آبخوان‌داری که گاهی بیشتر از احداث سد در مدیریت منابع آبی موثر است، افزود: البته تاثیرگذاری اقدامات در این حوزه، به معنی مجوز افزایش برداشت و توسعه کشت نیست و باید اقدامات لازم برای حفظ تراز آب‌های زیرزمینی استمرار داشته باشد.

رحمتی با تاکید بر جدی گرفتن اقداماتی نظیر انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه‌برداشت از منابع زیرزمینی، گفت: افزایش برداشت از منابع آبی، موجب فرونشست زمین می‌شود که علاوه بر آسیب‌هایی که به تأسیسات زیربنایی وارد می‌کند، برای جان مردم نیز خطرآفرین است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این حوزه نیازمند جلب مشارکت مردم هستیم، افزود: در این زمینه باید امکانات و توان فنی مردم برای اقداماتی مانند تغییر الگوی کشت در نظر گرفته شود و پیشنهاد‌های غیرعملی ارائه نشود.

غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم از تدوین طرح مدیریت منابع آبی در دشت‌های دوزدوزان و کردکندی خبر داد و افزود: این طرح برای جلوگیری از فرونشست زمین در این مناطق تدوین شده است.

غفارزاده گفت: در این طرح اقدامات لازم برای کاهش ۱۰ درصدی مصارف آب زیرزمینی برای ۲۳۴ چاه واقع در آبخوان‌های دوزدوزان و کردکندی پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه ۴۷ چاه در دوزدوزان و ۵۳ چاه در کردکندی اضافه‌برداشت دارند، افزود: اگر بتوانیم تنها از اضافه‌برداشت جلوگیری کنیم می‌توانیم منابع آب این منطقه را کنترل کنیم.

در این جلسه همچنین گزارش آخرین وضعیت منابع آبی استان در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ارائه شد که براساس آن میزان بارندگی از اول مهر ماه امسال ۱۴۵ میلی‌متر است که نسبت به میانگین سال آبی پارسال و همچنین نسبت به درازمدت افزایش یافته، اما پوشش برفی در این مدت، نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۹ درصد کاهش داشته است که موجب کاهش ذخایر آب زیرزمینی می‌شود.

همچنین براساس این گزارش، میزان جریان رودخانه‌های استان تا آخر بهمن ماه، ۵۲ درصد نسبت به درازمدت و ۲۲ درصد نسبت به میانگین سال آبی پارسال، کاهش و حجم ورودی سد‌های استان نسبت به سال آبی پارسال، ۳۷ درصد افزایش داشته و در حال حاضر، ۵۴ درصد از مخازن سد‌های استان پر است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار