کشته شدن حداقل ۴۹ نفر در تنش مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان علیرغم آتش بس

مقامات رسمی دو کشور اعلام کردند تاکنون ۳۴ قرقیزستانی و ۱۵ تاجیک در درگیری‌های مرزی بین دو کشور جان خود را از دست داده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، به گفته مقامات رسمی تاکنون دست کم ۴۹ نفر در درگیری‌ها در امتداد بخش مورد مناقشه مرز قرقیزستان و تاجیکستان کشته شده اند.

وزارت بهداشت قرقیزستان اعلام کرد تعداد شهروندان قرقیزستان که در درگیری مسلحانه در منطقه باتکن جان خود را از دست داده اند، به ۳۴ نفر رسیده و ۱۷۳ نفر نیز زخمی شده اند.

در همین حال، بر اساس گزارش رسانه‌ها، تعداد تاجیک‌هایی که در این درگیری جان خود را از دست داده اند، به ۱۵ نفر، رسیده است. رسانه‌های تاجیکستان قبلا از زخمی شدن نزدیک به ۹۰ تاجیک در این درگیری خبر داده بودند.

رسانه‌های قرقیزستان روز پنجشنبه گزارش دادند که خشونت روز چهارشنبه میان تاجیکستان و قرقیزستان بر سر یک مرکز توزیع آب صورت گرفت.

درگیری با دخالت نیرو‌های مرزی دو کشور آغاز شد و سربازان با خودرو‌های زرهی از هر دو طرف به منطقه اعزام شدند.

تنش‌ها برای کنترل تأمین آب روز پنجشنبه نیز ادامه داشت، در حالی که ساکنان به یکدیگر سنگ می‌زدند.

مشخص نبودن خط مرزی و علامت گذاری نشدن آن باعث درگیری‌های فراوان بین ساکنان مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان شده و مردم روستا‌های مرزی در مناطق مورد مناقشه برای آب و چراگاه و زمین بار‌ها با هم درگیر شده اند که تعدادی کشته و مجروح نیز به همراه داشته است.

این در حالی است که چندی پیش، وزیران امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان با برقراری آتش بس گسترده در مرز‌های بین دو کشور به توافق رسیدند.  نخست وزیران قرقیزستان و تاجیکستان ضمن ابراز آمادگی برای حل و فصل نزاع مرزی بین دو کشور، بر ضرورت اجتناب از حل و فصل نظامی این اختلاف و اتخاذ تدابیر فوری برای کاهش تنش‌های مرزی تأکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار